het-amsterdamse-label-rohe-maakt-tijdloze-mode-waarin-je-wil-investeren-229683
©RÓHE

Tijdens de afgelopen editie van Amsterdam Fashion Week viel een lokaal merk op dankzij een prachtige, kunstzinnige presentatie; geen modeshow voor dit label, maar een expositie. Het tekent RÓHE: een modemerk, designstudio en atelier dat basisstukken voor je garderobe biedt, maar dan 2.0: tijdloze designs gemaakt door ambachtslieden met Italiaanse, kwalitatief hoogwaardige materialen. En precies daarom zijn dat exact de stukken waarin je wil investeren. We stelden oprichtster Marieke Meulendijks enkele vragen.

Amsterdams merk RÓHE

Marieke Meulendijks is absoluut geen onbekende in de mode-industrie: na voor andere labels te hebben gewerkt als ontwerper, startte ze haar eigen label Les Coyotes de Paris met man en zakenpartner Maickel. Nu is er dus ook RÓHE. Voor de duidelijkheid: daarmee stopt Les Coyotes de Paris niet. Dat merk is wat speelser en jonger, en focust zich nu op meisjes en jonge vrouwen – al komt er in januari 2023 weer een damescollectie aan. Meulendijks: “Ik wilde voor mijn persoonlijke ontwikkeling en groei het merk RÓHE en het DNA daarvan verder uitwerken – een concept dat ik al langer in mijn hoofd had.”

Met RÓHE bedienen Marieke en Maickel een iets andere doelgroep: die van volwassen, sterke vrouwen op zoek naar dito outfits – empowerment is niet voor niks een belangrijk thema voor het merk. De RÓHE FRAMES-collectie omvat, zoals ze zelf zeggen, wardrobe staples: essentiële modestukken in een pure, functionele vorm. Ontwerpen die bovendien de seizoenen overstijgen.

Het artikel gaat door onder de afbeelding.

RÓHE
©RÓHE

In gesprek met Marieke Meulendijks

Marieke, RÓHE werd gelanceerd in 2021. Hoe was het om een nieuw merk te starten tijdens een pandemie?

“Voor mij was dit de juiste tijd om RÓHE te lanceren. Het was een tijd van reflectie, omdat alles simpelweg tot stilstand kwam. Die periode heeft ertoe geleid om juist toen RÓHE te lanceren, om dromen na te jagen tijdens een vreemde periode in het leven. Ik heb altijd mijn hart gevolgd en intuïtie laten spreken. We zijn nu dik een jaar verder en het gaat heel goed. Het blijft wel een onrustige tijd; de wereld staat op zijn kop, maar wij zijn blij met de nieuw ingeslagen weg.”

Waarom is er voor een expositie gekozen als presentatievorm tijdens Amsterdam Fashion Week? 

“Ruim een jaar na de lancering voelde het als het juiste moment om daar RÓHE in het licht te zetten. We komen ten slotte uit Amsterdam en merken dat niet iedereen hier al bekend is met het label, terwijl we internationaal wel hard groeien. We kozen expres voor een presentatie in de vorm van een installatie genaamd ‘Crafted Columns’, omdat we in de galerij een wereld toonden waarin vakmanschap en samenwerking centraal stonden, kenmerkend voor RÓHE. De gasten werden geprikkeld door een visuele en tactiele kunstinstallatie, handgemaakt door de Nederlandse kunstenaar Fransje Gimbrere.

De wereld van RÓHE bestaat uit meer dan alleen het maken van collecties; naast de collecties zijn we met RÓHE telkens weer op zoek naar mooie nieuwe samenwerkingen met kunstenaars en sourcen we zelf de vintage pieces voor RÓHE OBJECTS om ons DNA verder te ontwikkelen. Recent hebben we onze eigen geur ontwikkeld, genaamd Diplomatico, die we vertaald hebben naar een scented candle object. Het keramiek voor deze serie is gemaakt door keramiste Alex Gabriels.”

Het artikel gaat door onder de afbeelding.

RÓHE
©RÓHE

Kunst ontmoet mode

Kunst en design zijn duidelijk een belangrijke inspiratiebron. Maar hoe vertaal je als ontwerper deze inspiratiebronnen naar kledingstukken?

“Het proces wordt telkens weer gevoed door mensen, kunst, reizen, lezen en het doen van heel veel research. Het is en blijft een ongoing process. Het verzamelen van kunst doe ik al mijn hele leven en zo is mijn werk en privé qua esthetiek bijna één geworden. De vertaling – als het gaat om inspiratie door design – start bij de selectie van hoogwaardige en duurzame Italiaanse stoffen. De stoffen bepalen de sfeer, kleuren en silhouetten van de collectie. Het gaat puur om de tactiliteit en de emotie.”

Kun je wat vertellen over de nieuwe collectie?

De herfst/winter-collectie voor 2022 verkent de modernisering van een retro tijdsframe door te experimenteren met moderne stoffen. Studio 54 (de legendarische nachtclub in New York eind jaren 70, red.) was het startpunt qua inspiratie. Om deze tijd naar het nu te halen, maakten we bijvoorbeeld overhemden met puntige kragen van gekreukeld zijde en geplooid plissé en werkten we met zilverkleurige jacquard. Subtiele glamour, daar draait het om: volumnieuze statement pieces, naast Italiaanse breisels van de zachtste stoffen.”

Het artikel gaat door onder de afbeelding.

RÓHE
©RÓHE

Tijdloos en duurzaam

Tijdloze klassiekers staan centraal bij RÓHE. Toch komt er wel elk seizoen een nieuwe collectie?

“Helaas is de wereld toch nog niet helemaal toe aan een seizoenloze modekalender. Om daar toch verandering in te brengen, produceren wij in FRAMES. Het woord ‘frame’ staat voor het leveringsmoment en tegelijkertijd voor het woord ‘shape’. Elk FRAME drukt onze kracht uit: het tijdloze en dus ook duurzame karakter van RÓHE.”

Kun je inderdaad iets vertellen over de rol die duurzaamheid speelt bij het merk? Waar produceren jullie bijvoorbeeld?

“RÓHE produceert zo dicht mogelijk bij huis; 95 procent is een Europees product. Onze focus ligt op het gebruiken van hoogwaardige Italiaanse stoffen. De selectie hoogsegment stoffen zorgt ook voor duurzamere kleding. Ook proberen we zo veel mogelijk duurzame stofcomposities te selecteren. Daarnaast zijn we dit jaar begonnen met het oprichten van het RÓHE ATELIER. Vanuit onze studio op de Herengracht wordt er hard gewerkt aan de meest tijdloze en moderne fits, door middel van research, pop-moulages en in-house patroonmaken. Dit internationale team zorgt voor groei in fitting, shaping en detaillering wat een bedrage levert aan een kledingstuk dat lang meegaat.”

RÓHE FRAMES
©RÓHE
Maakproces van RÓHE FRAMES
RÓHE
©RÓHE
RÓHE
©RÓHE