Beauty-influencer Huda Kattan richtte tien jaar geleden haar eigen merk op: Huda Beauty. Eerder spraken we haar al over haar visie op make-up, representatie en empowerment. Dit jaar bestaat het wereldwijd populaire Huda Beauty dus een decennium. Wij spreken de beauty-expert opnieuw, deze keer over de lessen die ze leerde in de tien jaar dat ze haar merk runt én haar advies aan andere merken. “Er is ruimte voor ons allemaal op de markt, ik voel daarin geen bedreiging.”
Huda Kattan over Huda Beauty
Hi Huda, gefeliciteerd met je jubileum. Had je ooit verwacht zo’n succesvol beautymerk te runnen?
“Dankjewel, het is surrealistisch! Tien jaar alweer. En nee, absoluut niet. Toen we begonnen met het merk, waren we niet eens van plan make-up te maken (Huda startte het merk met haar zussen Alya en Mona, die we onlangs ook spraken over parfummerk Kayali, red.). We begonnen met nepwimpers. Mensen vroegen daarnaar, online op mijn blog, dus creëerden we die wimpers als experiment. Make-up is a whole other ball game. Uiteindelijk probeerden we het toch, samen met een geweldig team. Het is bijzonder om echt een merk te runnen.”
Waar ben je het meest trots op?
“Ik ben vooral trots op de niet-materiële zaken: op het team en op onze community. Daarnaast ben ik ook trots op mezelf. Op mijn persoonlijk groei als mens. Hoe meer ik weet, hoe meer ik me realiseer dat ik weinig weet. Het is een heel nederige ervaring om een bedrijf te beginnen en runnen.”
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Van starter naar investeerder
Waarom is die community zo belangrijk voor je?
“Door hen ben ik hier en hebben we succes. Toen we dit merk begonnen, had ik geen geld. Ik leende 6000 dollar van mijn zus om die wimpers te produceren. Langzaam begonnen we winst te maken. En nu ben ik zelf investeerder in andere merken! Ik realiseer me daardoor dat ik alles in omgekeerde volgorde heb gedaan. We zijn gewoon gestart, zonder goed zakenplan. Nu het zo goed loopt, maken we pas al die plannen. Mijn coach zei me laatst dat ik een boek moet schrijven, over alle ‘foute’ manieren dat ik iets ‘goed’ heb gedaan.”
En nu ben je dus zelf investeerder in andere merken. Hoe bepaal je waarin je investeert?
“We investeren in een paar andere merken. Het gaat vooral om wie de oprichters zijn. Ik wil een verbinding met diegene voelen en zien dat er een duidelijk doel is. Want dat had ik zelf ook. Er moet synergie zijn.”
Investeer je ook in merken die je concurrent kunnen worden?
“Ja hoor. In beauty- en haarmerken. Dat vind ik geen probleem. En ik geef andere merken ook wel advies. Er is ruimte voor ons allemaal op de markt, ik voel daarin geen bedreiging.”
Leren en doorgaan
Wat is eigenlijk je all time favorite product van je eigen merk?
“De Easy Bake en de #Fauxfilter-concealer. Ik hou van alle glam make-up, maar deze producten zijn de basis. Dat gebied onder je ogen is zó belangrijk om er fris uit te zien.”
Je bracht onlangs ook een nieuwe mascara uit: de 1 Coat Wow! Wat maakt deze anders dan andere mascara’s?
“Nou weet je, veel merken beweren een mascara te hebben die voor iedereen goed is. Ik geloof daar niet in. Eerlijk gezegd was onze Legit Lashes-mascara, die we een tijd geleden uitbrachten, niet voor iedereen fijn. Dat was een houder met aan elke kant een ander borsteltje. Eentje krult, de ander geeft volume. Die twee borsteltjes hebben we nu gecombineerd tot één design voor de 1 Coat Wow!.”