huda-kattan-over-haar-beauty-imperium-huda-beauty-en-empowerment-make-up-is-heel-krachtig-227957
©Huda Beauty

Huda Kattan is een wereldster in de beautywereld, met een enorme schare trouwe fans die dol zijn op haar en haar eigen merk Huda Beauty. Die populariteit is Kattan gelukkig niet naar haar spectaculair opgemaakte hoofd gestegen, blijkt uit een interview dat Vogue met de innemende en inspirerende zakenvrouw had via Zoom. Een eerlijk gesprek over representatie, het huidige schoonheidsideaal, het typische ‘Instagramgezicht’ en de kracht van make-up.

Huda Kattan over Huda Beauty

Opgeleid als visagist startte Huda haar eigen blog in 2010, een tijd waarin online content over make-up nog niet gebruikelijk was. In 2013 lanceerde ze – samen met haar ene zus Alya en aangespoord door haar andere zus Mona – haar eerste beautyproduct. De nepwimpers werden meteen een enorm succes. Fast forward naar bijna tien jaar later: inmiddels is Huda Beauty een van de grootste beautymerken ter wereld.

Het merk maakt make-upproducten waar je vrolijk van wordt, maar is meer dan dat. Huda vertelt met haar producten een verhaal én empowert mensen om zichzelf te zijn. Inmiddels is er een grote online community ontstaan rondom Huda en haar zussen, waarbij ook de gebruikers van de producten zelf veel te zien zijn op de platformen – kijk maar op haar Instagramaccount met 2,6 miljoen volgers. Tijd om Huda te vragen naar haar visie.

Laten we beginnen met je nieuwe product, de Empowered Eyeshadow Palette: een opvallende naam met dito oogschaduw. De ‘manifest it’-tint heeft bijvoorbeeld een bijzondere substantie. Wat is het precies?

“Het is een oogschaduw gebaseerd op gecomprimeerde pigmenten, zoals koper. In het midden van dat poeder zit een gel-achtige swirl. Daardoor lijkt de formule net een crème als je hem opsmeert.”

Empowered Eyeshadow Palette

Hoe ontstond het palet zelf?

“Voor mij zijn onze grote paletten altijd een kans om te experimenteren qua kleuren en texturen, we vertellen er echt verhalen mee. En dat verhaal gaat over meer dan beauty. Ons eerste palet was ‘The New Nude’, een gelaagd verhaal over dat jouw naakte zelf voor jou alleen is. Maar het gaat er ook over dat je niet altijd ‘puur natuur’ hoeft te zijn – dus naakt zonder make-up.

Het volgende palet was ‘Naughty nude’. Die ging over zelfliefde. Wat gebeurt er als je jezelf accepteert? Dan empower je jezelf en anderen. Dat verhaal vertelde ik het team, en zo kwamen we op de nieuwe pallet: ‘Empowered’.”

Waarom wil je dat verhaal vertellen?

“Omdat ik mezelf heel lang niet accepteerde. Ik wilde iemand anders zijn om geliefd te worden, om me mooi te voelen. Toen ik mezelf eenmaal accepteerde, gaf ik minder om die buitenkant en de buitenwereld. Vanaf dat moment ging het om wie ik wil zijn. Hoe wil ík me voelen? Dit begon al in mijn jeugd, ging door in mijn tienerjaren en daarna als jonge vrouw. Weet je, in de beautywereld verkopen we schoonheid. We tonen mensen hoe ze eruit kunnen zien. Maar we vertellen het verhaal erachter niet.”

Wat is volgens jou de kracht van make-up?

“Make-up is heel krachtig! Tijdens covid ervaarden we hoe het was zonder make-up. De verkoop ervan ging ook omlaag. Mensen droegen wel make-up, maar kochten geen nieuwe cosmetica – wel self-care. En nu is het omgekeerd: er worden minder verzorgingsproducten gekocht, en meer make-upproducten. Ikzelf had dat ook tijdens de lockdowns: ik gebruikte minder make-up, en word nu weer verliefd op make-up. Nu glam ik voor mezelf. Daarom wilden we dit pallet ook heel glamourous maken.”

Het artikel gaat door onder de afbeelding.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door HUDA BEAUTY (@hudabeauty)

Beauty-activist

Als ik je zo hoor, klink je als een beauty-activist. Je verkoopt meer dan make-up. Je biedt mensen tools aan om zich beter te voelen; make-up als de sleutel tot empowerment. Voel je jezelf een activist?

“Wat lief dat je dat zegt! Toen ik opgroeide, zag ik geen representatie van vrouwen zoals ik in de media. Die was niet inclusief. Ik keek op naar mijn grote zus: zij was mijn voorbeeld. Ik hoop nu dat ik zelf een voorbeeld ben voor anderen. Beauty-activist klinkt goed – I will quote you on that one.”

We kunnen niet ontkennen dat je een enorm bereik hebt. Ben je je bewust van de ‘macht’ die je hebt?

“Ik voel die verantwoordelijkheid wel. Toen ik net begon, was ik heel druk met de balans tussen werk en het moederschap. Ik voelde me best schuldig daarover. Mijn moeder werkte niet toen ik kind was, dus ik twijfelde of ik wel een werkende moeder wilde zijn. De online beautywereld was toen ook best toxisch: het plezier en de liefde werd eruit gezogen door mensen die naar waren tegen elkaar. Ik zei toen tegen mijn dochtertje, die inmiddels elf jaar is, dat ik niet zeker wist of ik wilde blijven werken. Zij zei dat ik door moest gaan. En dus dacht ik: als ik blijf werken, wil ik de beautywereld een fijnere plek maken.”

Dus je kijkt naar je dochter en haar vriendinnen om te kijken hoe je jongeren kan empoweren?

“Het is eng wat zij allemaal te zien krijgen op social media. Ik wil eerlijke gesprekken voeren met mijn dochter over hoe ze zich voelt en wat ze van haar uiterlijk vindt. Als zij tegen een model opkijkt, zeg ik tegen haar: ‘Je wil haar zijn door het zelfvertrouwen dat ze uitstraalt, niet door haar lichaam’. Dat zelfvertrouwen wil ik haar geven. Ik ben ook eerlijk tegen haar over de fillers die ik jaren geleden uit onzekerheid nam om een bepaald gezicht te creëren. Toen ik ze niet meer wilde, duurde het nog lang voordat ze weer ‘uitgewerkt’ waren. Ik wil eruitzien als mezelf, niet als een ander.”

Representatie en schoonheidsideaal

Jij, als in Amerika geboren vrouw met Irakese ouders, had het net over het gebrek aan representatie in de media toen je jong was. Is dat nu beter voor jouw gevoel?

“Ja en nee. Meer mensen hebben nu een stem, dus dat is beter. Tegelijkertijd kan het sommige mensen en merken niet genoeg schelen of ze inclusief zijn, en dus kiezen ze alsnog voor een blond model. Of ze kiezen een model van kleur, alleen maar voor de buitenwereld. De representatie en verandering is soms niet oprecht. Ik word daar boos van. En dan zijn er merken die wel echt wat proberen te veranderen, maar daar niet genoeg credits voor krijgen.”

Hoe beïnvloedt jouw eigen achtergrond eigenlijk jouw idee van schoonheid?

“Wat me misschien nog meer beïnvloedde dan opgroeien als Irakese in Amerika, is de tijd dat ik als jonge vrouw in Dubai woonde. Die periode heeft mijn idee over beauty enorm beïnvloed. Vrouwen zorgen daar zo goed voor zichzelf. Ze laten constant hun haar en nagels doen. Ik ging dat ook doen en vond het geweldig. En nu nog.”

Er is de afgelopen jaren veel gebeurd op het gebied van schoonheidsidealen. Jij hebt zelf een enorme invloed daarop gehad, maar ook bijvoorbeeld de Kardashians/Jenners. Er is een soort look ontstaan die het ‘Instagramgezicht’ wordt genoemd. Wat denk jij daarvan?

“Ja, eerst was die Kardashian-look hét ‘Instagramgezicht’. Dan ging het er vooral om hoe je eruitzag op foto’s. Inmiddels is denk ik het schoonheidsideaal weer wat aan het verschuiven. Social media heeft enorm veel invloed. Door die platformen kunnen we eerlijk zijn over ons uiterlijk.”

De macht van social media

Op zich wel, maar tegelijkertijd heeft het de eerlijkheid ook weggehaald. Het ideaal is een gezicht geworden dat uiterlijke kenmerken ‘leent’ vanuit allerlei culturen, die misschien hiervoor juist om die gelaatstrekken gediscrimineerd werden. Denk aan volle lippen of wenkbrauwen, amandelvormige ogen of hoge jukbeenderen. En daarnaast zijn er nog alle filters…

“Je hebt gelijk. Het is lastig om nu op te groeien. Je wordt overspoeld met al die beelden, terwijl je er misschien niet van nature zo uitziet. Ik hoop dat mensen meer vanuit hun eigen kracht gaan denken. De opkomst van micro-influencers, met elk hun eigen unieke uiterlijk, helpt daarbij. De algoritmes hebben natuurlijk enorm veel macht op je tijdlijn, en dus wat je als schoonheidsideaal ziet.”

Jij maakt ook ‘gebruik’ van die macht, want content is een grote kracht van jouw bedrijf. Je begon zelf als beautyblogger toen dat nog niet eens een ding was. En daarna bouwde je dit beauty-imperium als zakenvrouw op. Hoe heb je dat gedaan?

“Ik denk dat ik mijn eigen potentie nog niet zag toen ik begon. Ik was een onzeker meisje dat wat probeerde. Toen het blog begon te lopen, besloot ik eigen nepwimpers op de markt te brengen. Ook toen zag ik mezelf nog niet als zakenvrouw. Ik werkte hard en leerde veel, en had misschien al wel een neus voor zaken. Iedereen heeft een talent maar niet iedereen herkent dat. Mijn zus Mona is zakelijk sterk. Zij stimuleerde me, en uiteindelijk heb ik het zelf gedaan. Nu ben ik er dol op! Ik ben heel erg betrokken bij ons bedrijf en daar geniet ik van.”

Je zussen Alya en Mona zijn ook onderdeel van het bedrijf. Daarnaast startte je samen met Mona jouw parfummerk Kayali, is je vader werkzaam in het bedrijf en is je man co-ceo. Hoe is het een bedrijf te runnen met je familie?

“Het is interessant. Soms is het drama en gaan we elkaars grenzen over. Maar is er veel liefde en respect tussen ons. Thuis run ik mijn andere ‘business’ – die van ons gezin. Dat vind ik het lastigst. Sommige dingen wil ik hetzelfde doen als mijn moeder, en sommige dingen compleet anders. Ik wil bijvoorbeeld veel tijd met mijn dochter doorbrengen. Die balans bewaren is ingewikkeld.”

Huda Kattan over de toekomst van Huda Beauty

Kun je tot slot nog vertellen wat je doelen zijn met Huda Beauty?

“We willen de beautystandaarden echt beïnvloeden met ons merk. Onze missie is to unfuck the beauty standard: iedereen kan zelf bepalen wat schoonheid is en wat het voor diegene betekent. Iedereen heeft zijn eigen definitie van schoonheid. Niemand kan jou vertellen wat mooi is. Je moet je geaccepteerd voelen zoals je bent.

Wij willen dat met Huda Beauty bereiken door onze content: we laten veel verschillende soorten mensen zien. Onze community is heel close, ik praat ook veel met volgers. Ik wil de verbinding aangaan en allerlei stemmen en gezichten een platform geven. We moeten het samen hebben over wat schoonheid is.

Toen ik begon had ik nooit gedacht dat empowerment zo’n rol zou gaan spelen in mijn leven. Iemand zei tegen mij en mijn zus toen we begonnen dat de cosmeticawereld oppervlakkig is, maar dat klopt echt niet. Beauty is niet eendimensionaal. Het gaat over gevoel, en gevoelens zijn krachtiger dan wat dan ook. Je ziet ze niet, dus het is soms moeilijk om ze te grijpen, maar het is één en al energie. En daar heeft make-up en andere cosmetica invloed op.”

Natuurlijk: beauty is not only skin deep. Wie dat niet begrijpt, is zelf oppervlakkig.

“Hell yes!”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Huda (@huda)