Waar ontwerper Maximilian Davis nieuw leven inblies in het ingedutte Ferragamo, richtte Nensi Dojaka haar eigen gelijknamige – en inmiddels immens populaire – label op. Dit zijn de modehelden van de toekomst die niet onderdoen voor de iconen van weleer.
Modehelden van de toekomst
Maximilian Davis
Dat Ferragamo het lot van het Italiaanse familiebedrijf in 2022 in de handen durfde te leggen van de pas 26-jarige Maximilian Davis, zag niemand aankomen. Het huis stond niet bepaald bekend als grensverleggend. Het was Ferragamo’s CEO Marco Gobbetti, verantwoordelijk voor de gouden zet om Phoebe Philo in 2008 naar Céline te halen, die in 2021 Davis’ naam opperde.
Vlak daarvoor debuteerde Davis op Fashion East, het talentenplatform op de Londense modeweek waar ook Jonathan Anderson en Simone Rocha hun carrières begonnen. De Brit met een Jamaicaanse vader en Trinidadiaanse moeder boekte alleen modellen van kleur. Ze droegen nauwsluitende zwarte jurken tot de grond met lange mouwen, diep uitgesneden aan de voorkant of juist met rugdecolleté. Er was verfijnd maatwerk in combinatie met minirokken en leren mantelpakken met hoge split. ‘Black elegance’, zoals hij zijn esthetiek zelf omschrijft.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Davis twijfelde wel toen hij gebeld werd door Ferragamo. Was het niet te snel? Voordat hij zijn beslissing maakte, dook hij de archieven in. Daar bleek hij meer gemeen te hebben met het modehuis dan hij verwachtte. Davis kwam schoenen en tassen tegen die relevant en modern aanvoelden. Dat Ferragamo nog altijd een familiebedrijf is, sprak hem aan. Thuis in Manchester was hij eveneens omringd door mode. Zijn moeder en zussen waren model, zijn vader studeerde modeontwerpen en zijn grootmoeder gaf hem op zesjarige leeftijd naailes. Davis nam de baan aan en inmiddels is Ferragamo drie alom geprezen collecties verder.

Grace Wales Bonner
Grace Wales Bonner (33) begon haar label direct na haar afstuderen aan de Britse modeacademie Central Saint Martins in 2014. Met als doel om een modehuis te creëren vanuit een zwart cultureel perspectief. Sindsdien sleepte de Britse ontwerper van Jamaicaanse komaf zo’n beetje elke belangrijke modeprijs in de wacht. Een greep uit de bokalen op haar schoorsteenmantel: LVMH Prize (2016), BFC/ Vogue Designer Fashion Fund (2019), CFDA International Men’s Designer of the Year (2021).
In juryrapporten wordt Wales Bonner steevast geroemd om haar academische kijk op mode. Als kind twijfelde ze tussen een carrière als historicus of kunstenaar. Ze groeide op in Zuid-Londen als dochter van een witte moeder en een zwarte vader. Die scheidden toen ze jong was, maar politiek en literatuur maakten deel uit van beide huishoudens. Dat verklaart waarom ideeën voor een nieuwe collectie voor haar niet aan de tekentafel, maar veelal in de bibliotheek ontstaan. Zo was het startpunt van haar herfst/winter 2021-collectie het boek Black Oxford, dat de geschiedenis van zwarte studenten aan de beroemde Amerikaanse universiteit beschrijft. Wales Bonner ziet haar collecties als een manier om zwarte kunstenaars en denkers in de spotlight te zetten.