Het repareren van kleding is essentieel om de levensduur van de kledingstukken te verlengen, en te voorkomen dat deze op de vuilnisbelt belanden. Uit een onderzoek van de Britse textielorganisatie WRAP is gebleken dat 30 procent van de mensen kledingstukken in de kast heeft hangen die ze niet meer dragen, simpelweg omdat deze gerepareerd moeten worden.
Uit een ander onderzoek in de VS bleek dat de meerderheid van de mensen hun kleding zelden of nooit repareert. Daarom lanceert Sojo, een reparatieplatform in het Verenigd Koninkrijk, de ‘Pledge To Repair’-campagne, waarin de Britse mode-industrie wordt opgeroepen om zorg- en reparatiediensten te steunen. “Wat ik me realiseerde is dat merken die hun eigen reparatieprogramma’s uitvoeren uiteindelijk niet de industrie zullen veranderen op de manier die we nodig hebben”, vertelt oprichter Josephine Philips aan Vogue. “Hoe kunnen we meer merken aan boord krijgen en ook [meer] consumenten erbij betrekken?”
Reparatieservice zou toegankelijker moeten zijn
Tot nu toe hebben merken als Ganni, Rejina Pyo, Ahluwalia en Nanushka de belofte ondertekend. Tevens wordt deze campagne gesteund door de British Fashion Council (BFC). Alleen bedrijven die een reparatieservice aanbieden die in het gehele Verenigd Koninkrijk duidelijk wordt gecommuniceerd, kunnen de belofte ondertekenen. “We zien dat sommige merken reparaties uitvoeren in slechts één winkel. Helaas is dat vaak niet de plek waar mensen op grote schaal gebruik gaan maken van reparatie,” zegt Philips over waarom dit een belangrijk aspect van de belofte is.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Toegankelijkheid is een probleem dat Sojo probeert op te lossen via hun app. Klanten kunnen de service die ze nodig hebben online boeken. Daarna wordt het item bij hen opgehaald, of ze brengen het naar een aangewezen afgiftepunt. De reparatie of aanpassing wordt uitgevoerd en vervolgens wordt het kledingstuk binnen een week weer opgestuurd.
Kledingreparatie is vaak (te) duur
Een ander belangrijk obstakel om kleding te laten repareren is de prijs. “Iets wat we vaak horen is dat klanten zeggen: ‘Waarom zou ik het repareren als ik een nieuw item voor minder kan krijgen?’ Dit komt natuurlijk door de toegankelijkheid van fast fashion”, vervolgt Philips.
Op dit moment is het aan de merken zelf of ze de kosten vergoeden of eraan bijdragen. (Patagonia en Ganni bieden beide gratis reparaties aan, terwijl sommige van Sojo’s merkpartners 30 tot 50 procent bijdragen.) Daarom zijn initiatieven zoals de Franse subsidie op reparaties zo belangrijk. Hierbij krijgen klanten namelijk tussen de 6 en 25 euro korting, afhankelijk van de complexiteit van de reparatieservice. (Lees hier meer over hoe de Franse overheid duurzaamheid stimuleert door de aankopen van fast fashion te verminderen.)
Philips geeft aan dat andere overheidsinitiatieven klanten zouden kunnen helpen om het gebruik van reparaties te vergroten en de hoeveelheid afval te verminderen. Dit betekent namelijk dat merken verantwoordelijk zijn voor het repareren van hun kleding. Denk hierbij aan het afschaffen van btw op reparaties of zelfs het aanbieden van het ‘recht op reparatie’. “Het recht op reparatie zou merken echt helpen begrijpen dat ze kleding creëren in het teken van duurzaamheid, omdat we anders later de gevolgen hiervan moeten dragen”, legt Philips uit. “Het zou helpen om de hoeveelheid kleding van lage kwaliteit en het bijbehorende wegwerpkarakter te verminderen.”