dankzij-paris-hilton-willen-we-dit-plakkerige-make-upitem-weer-hebben-347838
©Getty Images

Een glanzende lipglosstube met aardbeiensmaak: als je het alleen al ziet, weet je precies hoe het ruikt, hoe het plakt en hoe het je lippen een onnatuurlijke glans geeft die toch geweldig voelt. En nu is-ie terug. Niet alleen in je beautycase, maar ook aan je sleutelbos of tas. Dat hebben we grotendeels te danken aan Paris Hilton.

Paris Hilton brengt de lipglosstube terug

Als iemand weet hoe je een Y2K-moment moet herintroduceren, dan is het Paris Hilton wel. De reality royalty is het gezicht van de nieuwe Lancôme-campagne voor Juicy Tubes, waarmee het merk haar iconische glans uit de jaren 2000 nieuw leven inblaast. In de campagne zien we hoe Paris de lipgloss uit haar tas haalt, en hoe dat haar terugbrengt naar 2002, waar ze er glossy lipped uitziet zoals alleen zij dat kan.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Het make-upitem heeft niet eens een rebranding gekregen; geen update of een ander verhaal. Gewoon Paris, een tube gloss en de herinnering dat sommige dingen niet verbeterd hoeven te worden – alleen maar opnieuw onder de aandacht te worden gebracht.

De tekst gaat verder onder de video.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Paris Hilton (@parishilton)

Lipgloss als accessoire

De comeback is niet zo gek met merken die tegenwoordig volledig inspelen op het gevoel van nostalgie bij consumers. Want wat ook opvalt: de lipglosstube wordt niet alleen weer gedragen, maar ook getoond. Net als vroeger (ik herinner me nog precies hoe mijn mini-glossje met een lusje aan m’n Ladyphone hing) zie je ze nu bungelen aan tassen en sleutelbossen. En op TikTok staan er genoeg tutorials met hoe je zo’n lipglosstube omtovert tot zo’n bag charm. Het is hetzelfde idee als de Jellycats of Labubu’s die je meedraagt, puur omdat ze schattig zijn.

Maar eerlijk is eerlijk: er zit ook een economisch luchtje aan. In beautyland wordt al decennia gesproken over de lipstick index het idee dat lipstickverkoop stijgt in tijden van financiële onzekerheid. De lipstick is dan een klein luxeproduct dat je je wél kunt veroorloven. En nu er weer wordt gesproken over een recessie, past de lipglosstube perfect in dit plaatje: vrolijk, betaalbaar en voelt als een traktatie. Combineer dat met de heersende little treat culture en je snapt waarom deze mini-glossjes ineens weer massaal uit handtassen getoverd worden.

Boom boom core

Voor wie het net iets dieper wil trekken: de comeback van lipgloss past ook opvallend goed binnen boom boom core, een term bedacht door trendforecaster Sean Monahan, bekend van normcore en de beruchte vibe shift. Hij zag in 2024 een beweging opkomen die draait om visuele prikkels, dopamine dressing, candy colors en overdaad – een soort post-minimalistische reactie op al het ingetogene van de afgelopen jaren. En wat glimt, plakt en ruikt naar aardbei, voelt natuurlijk als hét uithangbord van die trend.

Wil je jezelf ook trakteren op een nostalgische lipglosstube? Hieronder vind je onze favorieten.

Lancôme

lancome juicy tubes lipgloss
©Lookfantastic

Juicy Tubes Lipgloss, € 22,95

Glaze Craze Tinted Lip Serum, € 22,45

Biossance

biossance pro peptide lip perfector
©Lookfantastic

Pro Peptide Lip Perfector, € 13,45

Vogue.nl ontvangt een commissie wanneer je iets aanschaft via een affiliatelink op onze site.