Een glanzende lipglosstube met aardbeiensmaak: als je het alleen al ziet, weet je precies hoe het ruikt, hoe het plakt en hoe het je lippen een onnatuurlijke glans geeft die toch geweldig voelt. En nu is-ie terug. Niet alleen in je beautycase, maar ook aan je sleutelbos of tas. Dat hebben we grotendeels te danken aan Paris Hilton.
Paris Hilton brengt de lipglosstube terug
Als iemand weet hoe je een Y2K-moment moet herintroduceren, dan is het Paris Hilton wel. De reality royalty is het gezicht van de nieuwe Lancôme-campagne voor Juicy Tubes, waarmee het merk haar iconische glans uit de jaren 2000 nieuw leven inblaast. In de campagne zien we hoe Paris de lipgloss uit haar tas haalt, en hoe dat haar terugbrengt naar 2002, waar ze er glossy lipped uitziet zoals alleen zij dat kan.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Het make-upitem heeft niet eens een rebranding gekregen; geen update of een ander verhaal. Gewoon Paris, een tube gloss en de herinnering dat sommige dingen niet verbeterd hoeven te worden – alleen maar opnieuw onder de aandacht te worden gebracht.
De tekst gaat verder onder de video.
View this post on Instagram
Lipgloss als accessoire
De comeback is niet zo gek met merken die tegenwoordig volledig inspelen op het gevoel van nostalgie bij consumers. Want wat ook opvalt: de lipglosstube wordt niet alleen weer gedragen, maar ook getoond. Net als vroeger (ik herinner me nog precies hoe mijn mini-glossje met een lusje aan m’n Ladyphone hing) zie je ze nu bungelen aan tassen en sleutelbossen. En op TikTok staan er genoeg tutorials met hoe je zo’n lipglosstube omtovert tot zo’n bag charm. Het is hetzelfde idee als de Jellycats of Labubu’s die je meedraagt, puur omdat ze schattig zijn.
Maar eerlijk is eerlijk: er zit ook een economisch luchtje aan. In beautyland wordt al decennia gesproken over de lipstick index – het idee dat lipstickverkoop stijgt in tijden van financiële onzekerheid. De lipstick is dan een klein luxeproduct dat je je wél kunt veroorloven. En nu er weer wordt gesproken over een recessie, past de lipglosstube perfect in dit plaatje: vrolijk, betaalbaar en voelt als een traktatie. Combineer dat met de heersende little treat culture en je snapt waarom deze mini-glossjes ineens weer massaal uit handtassen getoverd worden.