de-vogue-boekenclub-bespreekt-gelukkig-maar-een-amusant-stadsportret-met-rake-observaties-356966

De Vogue Boekenclub las afgelopen maand Gelukkig maar van Anouk Kemper. Het oordeel is geveld en de recensies van het panel zijn binnen. Hieronder lees je wat onder anderen Sander Schimmelpenninck, Noor de Groot en Max Terpstra vonden van het boek. Ook de recensie van de winnaar van de Kobo e-reader staat in de lijst.

‘Gelukkig maar’ van Anouk Kemper

We kozen voor het begin van de zomer voor een heerlijke wegleesroman. En dat bedoelen we niet laagdunkend, want Gelukkig maar van Anouk Kemper leest misschien lekker weg, het boek behandelt ook grote thema’s.

De derde titel van de Vogue Boekenclub – na Oroppa en Vrijuit – volgt de levens van twee compleet verschillende stellen. Journalist Sallie en restauranteigenaar Yonathan wonen met een klein kind in Zaandam, omdat Amsterdam te duur is geworden. Dan komt Yonathan zijn schoolvriend Laurens tegen, die in een enorm huis in Amsterdam-Zuid woont met zijn vriendin Salma. Het blijkt dat Laurens en Salma geen kinderen kunnen krijgen; ze vragen of Sallie hun baby wil dragen, tegen een flink bedrag. En dan volgt er een enorme machtsverschuiving die met de nodige humor en spanning beschreven wordt door Anouk Kemper.

Eerder gingen we in gesprek met Kemper over Gelukkig maar. Het boek (waarvan de filmrechten overigens al verkocht zijn!) gaat voor haar vooral over klassenverschillen en ongelijkheid. “De personages in het boek willen allemaal meer; ze zijn de hele tijd bezig met verder komen, rijker zijn, meer welvaart hebben. Heel plat eigenlijk. Ik wil graag overbrengen hoe leeg dat is – maar dan met wat humor, zodat het verteerbaar blijft.” Bekijk hier of lees hieronder het hele interview met Anouk Kemper over Gelukkig maar:

Het Vogue Boekenclub-panel

Wat vond ons panel van Gelukkig maar van Anouk Kemper? Je lees het hieronder.

Sander Schimmelpenninck, journalist en mediamaker

Gelukkig maar is een smeuïg tijdsbeeld van het Amsterdam van 2025, maar blijft wel erg hangen in clichés. Gezucht over yuppen, vrouwen die eigenlijk het liefst trophy wife willen zijn, het geklaag over burgerlijkheid en het geforceerde drugsgebruik dat dertigers in Amsterdam zo kenmerkt; na dit boek gelezen te hebben ben ik – burgerlijk als ik ben – vooral blij dat ik niet meer in Nederland woon. En inmiddels veertiger ben.

Het boek raakt aan een interessant thema; de kinderwens van de verwende en egoïstische millennial. Helaas stopt het boek net waar het interessant wordt, en weten we niet hoe de zwangerschap en dus het verhaal afloopt. De schrijver heeft ervoor gekozen om in te zoomen op de aanloop naar het draagmoederschap, met de focus op ‘herkenbaarheid’. Die herkenbaarheid strandt wat mij betreft net te vaak in te ver doorgevoerde metaforen en clichés. Maar hé, voor de Amsterdamse incrowd leest het vast lekker weg.”

Kitty Herweijer, columnist

“Geen enkel personage in Gelukkig maar van Anouk Kemper is echt sympathiek, en toch – of juist daardoor – had ik zin om door te blijven lezen. Twee stellen die op hun eigen manier verwend en ontevreden zijn: het ene omdat ze de gegentrificeerde stad financieel niet langer kunnen bijbenen, het andere omdat blijkt dat, ondanks al hun geld, het leven maar beperkt maakbaar is. Hun vruchtbaarheidsproblemen werpen een donkere schaduw over hun oneindige cryptogeld. Na het uiteindelijke illegale dealtje om elkaars pijn te verlichten, rijst al snel de vraag bij welk van de twee stellen de echte macht ligt – zeker wanneer vrijwel niemand in het verhaal manipulatie schuwt. Ik vond het een amusant stadsportret met grappige, rake observaties. Een heerlijk boek voor aan het zwembad deze zomer.”

Noor de Groot, content creator

“Gelukkig maar van Anouk Kemper is een boek dat mij in eerste instantie niet direct zou aanspreken – toch heb ik het binnen 24 uur uitgelezen. Kemper fileert met humor en cynisme de moderne dertiger. Achter het voor sommige wellicht herkenbare leven van de twee stellen waar het boek over gaat, schuilt ook een existentiële ondertoon. Wat gebeurt er als de keuzes eindeloos zijn en je leeft in een haast hysterische vrijheid, maar de verwachtingen van het leven steeds beperkender worden?

De twee stellen zijn op hun eigen manier afschuwelijke mensen, en om dat uit te beelden, gebruikt Kemper grappige, bijna hysterische dialogen. Het boek laat zien dat, of je nu moeder wordt, geen moeder kunt worden of het niet weet, het allemaal gepaard gaat met verlies. En met macht. In de wereld van het boek is geld namelijk niet alleen iets praktisch, maar ook een subtiele vorm van valuta binnen relaties, wat zorgt voor een treurige verscherping van de levens van de twee stellen.

Het boek leest als een avond met een vriendin die alles zegt wat ze denkt. Wat ik het mooiste vond, is dat het gaat over vrouwen van nu, in transitie, met alle ongemakken van dien.”

Yesim Candan, columnist en radiomaker

“Ik heb in tijden geen roman meer in één ruk uitgelezen. Vanaf de eerste pagina voelde het alsof ik naar een film keek. Alles speelde zich levensecht voor me af, zo beeldend en overtuigend is het geschreven. De roman confronteert de lezer met thema’s als klassenongelijkheid, het ideaal van de moderne stadsbewoner en de prijs van geluk. Geld en subtiele vormen van machtsuitoefening verweven zich met menselijke relaties, waarbij een wrange ondertoon zorgvuldig in balans wordt gebracht met humor en ironie.

Anouk Kemper schrijft een scherpzinnig en gelaagd portret van de hedendaagse stedelijke klassenstrijd, de ongrijpbaarheid van geluk en de verborgen prijs van verlangen. Gelukkig maar is een roman die blijft nazinderen en je dwingt stil te staan bij de vraag wie werkelijk de macht heeft binnen intieme verhoudingen en wie bepaalt wat geluk is. De belangrijkste vraag die blijft hangen: wat ís geluk eigenlijk?

Anna van den Breemer, journalist en romanschrijver

“Verwende dertigers in een Amsterdamse bubbel, dacht ik bij de eerste bladzijden van Gelukkig maar van Anouk Kemper. Vier vrienden klagen over alles wat ze níet hebben: een groter huis, een baby, meer geld. Maar al snel sloeg dat oordeel om. Anouk Kemper schrijft met zoveel humor en een scherp oog voor het menselijk tekort dat Sallie, Yonathan, Salma en Laurens al snel tot leven kwamen en onder mijn huid kropen. Ik móest weten hoe het met ze afliep. Het schrijfplezier spat van de pagina’s: in anderhalve dag las ik het boek uit.

Ik genoot vooral van Sallie: een héérlijk zelfzuchtig type, bepaald geen heilige moederfiguur. Ze heeft moeite met het volwassen leven en alle concessies die ze moet doen. De scène waarin ze samen met Laurens stiekem coke snuift om zich weer even haar vrije zelf te voelen, is zowel geestig als pijnlijk. Anouk Kemper laat met dit verhaal haarscherp zien hoe geld en sociale klasse onze relaties beïnvloeden, ook al doen we graag of die verschillen er niet zijn. Gelukkig maar is een geestig, trefzeker en origineel portret van een generatie die alles wil, met veel mooie zinnetjes die je wilt onderstrepen.”

Max Terpstra, presentator

Gelukkig maar leest als een trein. In korte hoofdstukken ontvouwt zich een mozaïekvertelling vol zelftwijfel, oppervlakkige vriendschappen en ongemakkelijke gesprekken. De stijl is vlot, de dialogen zijn geestig, en het tempo ligt hoog: dit is zo’n boek dat je in één weekend uitleest. En toch bleef ik na de laatste bladzijde achter met een onvoldaan gevoel. Dat heeft deels te maken met het abrupte einde. Alsof je in de nachttrein naar Venetië zit, lekker onderuitgezakt met een glaasje wijn, en plotseling in Salzburg te horen krijgt dat dit het eindstation is. Er zit veel vaart in het boek, maar nergens voelt het alsof de personages écht ergens naartoe bewegen.

De vier hoofdpersonen zijn stuk voor stuk irritant. Dat is geestig, zeker, en Kemper heeft duidelijk plezier in het overdrijven van hun ijdelheden en onzekerheden. Soms werkt dat op de lachspieren, vooral door de scherpe observaties en het onderhuidse ongemak dat Kemper goed weet te vangen. Maar soms voelt het ook geforceerd en onrealistisch, hetgeen de personages tegen elkaar zeggen en wat hun overpeinzingen zijn. Ook vroeg ik me tijdens het lezen regelmatig af: waarom zijn deze mensen zó irritant? Het voelt bijna alsof Kemper de lezer geen ruimte gunt om zelf tot een oordeel te komen.

Bovendien zijn het allemaal typische Amsterdammers: elitair, neurotisch, overtuigd van hun eigen morele gelijk en volledig gespeend van zelfspot. Dat maakt het boek herkenbaar voor wie dit wereldje kent (of erin leeft, wat bij mij het geval is), maar ik vraag me af in hoeverre deze personages resoneren met lezers buiten de randstedelijke bubbel. Kortom: Gelukkig maar is een vlotte, geestige roman die je moeiteloos doorbladert. Maar onder het scherpe taalgevoel schuilt ook iets afstandelijks. Als satire werkt het prima, maar als roman had ik gehoopt op iets meer ruimte, nuance en voldoening.”

Zoé Zindzi van Halen, Visual Director Vogue Nederland

“Wat begint als een wild plan (lees: draagmoederschap in ruil voor een flinke smak geld) tijdens een chaotisch diner vol drank en coke, ontplooit zich tot een knap staaltje karakterstudie. De twee koppels worden met humor en scherpte gevolgd in hun zoektocht naar liefde, (on)uitgesproken verlangens, en verdriet. Hoewel luchtig geschreven en duidelijk opgesplitst in drie delen, voelt de opbouw voor mij soms wat traag, dare I say, stroperig. Toch biedt het anderzijds ook de ruimte om het viertal en hun motieven beter te leren kennen.

En hoewel je het boek in no time uitleest, snijdt Gelukkig maar ook belangrijke thema’s aan. Zo ook de schrille contrasten en de bijbehorende klassenverschillen tussen de twee werelden waarin de hoofdpersonen zich begeven; van financiële stress, kleuterchaos en een te krappe woonruimte tot spirituele cacaoceremonies, therapeutische selfcare en een kinderwens die niet vervuld lijkt te worden, wordt trefzeker neergezet. Wanneer er daarbovenop onverwachte seksuele spanningen opduiken, worden de verhoudingen binnen de relaties óók flink op scherp gezet. Het eind komt abrupt en laat je achter met vragen, of misschien juist met antwoorden die niet uitgesproken hoeven te worden. In the grand scheme of things past het perfect, want ja, de “Sallen” hebben ook ons als lezers bij de ballen.”

Eline Cordie, journalist en scenarioschrijver

“Ik ben al fan van Anouk Kempers droge, scherp observerende schrijfstijl sinds ze jaren geleden schreef voor de website NSMBL. Zo herinner ik me een column over de geneugten van poepen onder werktijd, waar ik destijds hardop om moest lachen. Haar roman Gelukkig maar heb ik dan ook met veel plezier gelezen, want opnieuw weet ze treffend en geestig te schrijven – dit keer over de randstedelijke havermelkelite. Ook schetst ze een herkenbaar, realistisch – en daardoor niet altijd even rooskleurig – beeld van het moederschap, zonder in clichés te vervallen. Iets wat ik erg knap vind. Als ik één minpuntje zou moeten noemen, is het dat het verhaal vrij laat op gang komt. Net als het écht lekker smeuïg begint te worden, is het vrij plotseling afgelopen. Maar ach, kniesoor die daarop let. Al met al: een heerlijk boek om deze zomer in je strandtas te gooien.”

Esther Goedegebuure, journalist en schrijfster

“Millennial Sallie, maar matig tevreden over haar rol als moeder en haar weinig uitdagende baan als redacteur bij de radio, woont in Zaandam. Verdreven uit de stad door de hysterische huizenmarkt en nog steeds diep in de schulden. Dat haar vriend Yonathan zijn prioriteit legt bij een slechtlopend shared dining-restaurant en droomt van absurde uitgaven aan dingen als een high-end koffiemachine, helpt niet. Haar leven kent een gillend gebrek aan vrijheid en opwinding. Tot Laurens, een omhooggevallen kennis van Yonathan, hun leven binnenstapt. Tijdens een avond met ongepast dure wijnen, coke en een hoop gepoch doet hij een voorstel: kan Sallie geen draagmoeder worden voor hem en zijn ongewenst kinderloze vrouw Salma? Uiteraard tegen een royale vergoeding. Gelukkig maar is een verrukkelijk boek waar je doorheen raast. Het leest als het scenario van een binge-waardige televisieserie, vol lekker vileine karakters. Anouk Kemper weet haar sappige verhaal te kruiden met ironie, absurditeit en een vleugje spanning.”

Ellen Meijs, winnaar Kobo-e-reader

“Het boek leest gemakkelijk en verleidt je om snel verder te lezen. Anouk Kemper schrijft beeldend en humoristisch maar zet je ook aan tot nadenken over thema’s als macht door geld en de maakbaarheid (of niet) van geluk en moederschap. Wat mij betreft een aanrader voor een ontspannen leesmoment.”
Gelukkig maar
©Lebowski
1/1
Native Share

Gelukkig maar van Anouk Kemper, € 23,99

Meer boekentips van Vogue? Ontdek ook onze tiplijsten met inspirerende leesboekenmooie romans en andere lekkere leesboeken. En, omdat het oog tenslotte ook wat wil: de mooiste koffietafelboeken voor je interieur.

Vogue.nl ontvangt een commissie wanneer je iets aanschaft via een affiliatelink op onze site.