de-grootste-trends-van-het-herfst-winter-2025-seizoen-358222

Vragen over de toestand van de luxe mode speelden een grote rol tijdens het herfst/winter 2025-seizoen. Het is geen geheim dat de sector na de pandemie een zware klap heeft gekregen: volgens The Business Of Fashion is 2025, met uitzondering van 2020, het eerste jaar sinds 2016 waarin de waardecreatie in de luxesector is gedaald. Merken staan onder toenemende druk om winstgevend te blijven en tegelijkertijd exclusiviteit en culturele relevantie te blijven bieden. Maar de modewereld is nooit bang geweest om in tijden van tegenslag het roer om te gooien – en dat heeft ze ook gedaan. Dit zijn de trends van herfst/winter 2025.

Exclusieve shows

Quiet luxury mag dan wel uit beeld zijn verdwenen voor herfst/winter 2025, maar we zagen de geest van stealth wealth terugkomen in de collecties dit seizoen. In Parijs transformeerde Loewe een hôtel particulier met een tentoonstellingsachtige opstelling die de enorme impact van Jonathan Anderson op het merk vierde en bezoekers de kans gaf om zijn laatste collectie van dichtbij te bekijken. Elders keerde Sarah Burton voor haar debuut bij Givenchy terug naar de oorsprong van het merk in de jaren 50 met een intieme show in salonstijl die het archief herinterpreteerde voor een nieuwe generatie.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

The Row is al lang een voorloper van deze minimalistische aanpak, met zijn exclusieve shows zonder telefoons, maar het lijkt erop dat de rest van de industrie zich nu ook realiseert dat, wanneer we de wereld binnen handbereik hebben, minder soms meer is. En, nog belangrijker, minder soms luxe is.

Afwijzing van ‘algoritme-mode’

Als salonachtige presentaties het einde betekenen van clickbait-catwalkshows, dan waren de herfst/winter 2025-collecties zelf een uitbundige afwijzing van ‘algoritme-kleding’. Miuccia Prada maakte in één klap korte metten met social feed-styling en traditionele vrouwelijke clichés met de herfst/winter 2025-collecties van Miu Miu en Prada: de eerste een mengelmoes van fantastisch ouderwetse rokpakken en chaotische breisels, de tweede overspoeld met kamerjassen in bloemenprints die zo uit de gordijnen van je oma zouden kunnen komen. Sarah Mower van Vogue Runway vatte de sfeer samen als ‘bourgeois Milanese lady-gone-wrong’. Wij noemen het truttig 2.0.

Het was een nogal bonte verzameling die dit seizoen samen met deze signora Milanese op de catwalk verscheen, van Simone Rocha’s schoolhoofd-meets-Barbarella-heldin tot Dilara Findikoglu’s dominatrix-achtige Venus de Milo en Haider Ackermanns in leer gehulde Patrick Bateman bij Tom Ford. Al met al: een kleurrijke en chaotische cast van personages die zich niet laten categoriseren en in veel gevallen indruisen tegen de ‘goede smaak’. Modeontwerpers hebben misschien hun handen vol aan het combineren van artistieke expressie met de druk van het management, maar deze bonte groep suggereert dat ze deze taak aankunnen.

Trends van herfst/winter 2025

Hieronder volgt een overzicht van de opvallende trends van herfst/winter 2025 die je nu moet kennen.

Frump, but make it fashion

“Ouderwets en truttig (meestal gebruikt voor een vrouw of haar kleding)”, zo vat Google de betekenis van het woord ‘frumpy‘ samen. Vergelijkbare voorgestelde termen zijn onder meer ‘preuts’, ‘slonzig’ en ‘saai’ – geen van deze termen klinkt bijzonder inspirerend. En toch, in het licht van het door AI gegenereerde perfectionisme, zijn ontwerpers druk bezig geweest om traditionele opvattingen over goede smaak te ondermijnen met kleding die ongemakkelijk, vreemd en, nou ja, eigenlijk best wel frumpy aanvoelt. Van de gilets van Louis Vuitton die over lange rokken worden gedragen en de huiselijke breisels van SS Daley, tot de laagjes van Miu Miu en Prada: deze look draait helemaal om spirit en spontaniteit in plaats van Instagram-perfectie.

“Een catwalk vol leven”, zo omschreef Sarah Mower treffend de herfst/winter 2025-collectie van Miu Miu. “Een karakteristieke, intergenerationele cast van mensen die scheve vintage-achtige kleding, vreemde cloches, brillen, getoupeerde bouffants en een paar ogenschijnlijk slecht zelfgemaakte oma-kapsels uit de jaren 50 dragen.” Je muze? Denk aan Jess in haar nachtjaponnen uit Netflix’ Too Much (de kostuumontwerper van de serie omschreef haar look als “lieflijke freak”). Of Andy Sachs uit The Devil Wears Prada, vóór haar make-over. Frump zag er nog nooit zo fantastisch uit.

Frump is een van de trends van herfst/winter 2025
©Gorunway.com
1/8
Native Share
Louis Vuitton, Miu Miu

Catchphrase

Ze zeggen dat een foto meer zegt dan duizend woorden, maar in het tijdperk van door AI gegenereerde beelden en deepfakes moet je soms alles duidelijk uitleggen – en dit seizoen begrepen creative directors dat. Sommigen kozen voor een zachte aanpak, waarbij Dior een speelse knipoog naar de jaren 2000 gaf met een heruitgave van John Galliano’s beroemde ‘J’adore Dior’-T-shirts, die voor een nieuwe generatie werden geüpdatet met delicate kanten randen.

Ashish kwam met slogans die de grens tussen persoonlijk en politiek overschreden, met scherpe observaties als ‘Wow What a Shit Show’ en ‘Not in the Mood’, naast ‘Fashion not Fascism’ en ‘Slut for Socialism’. Dan waren er nog Conner Ives en Willy Chavarria, die beiden hun buiging gebruikten om voor LGBTQ+-rechten op te komen. Zo droeg Chavarria een T-shirt met de tekst ‘How We Love Is Who We Are’, terwijl Ives simpelweg ‘Protect the Dolls’ communiceerde. “Het is nu belangrijk om je hart op je tong te dragen”, verklaarde Chavarria backstage. “We zijn mensen die op dit moment in angst leven.”

T-shirts met slogans bij Dior en Connor Ives
©Gorunway.com
2/8
Native Share
Dior, Connor Ives

Verdien je strepen

Wat maakt een streep goed en wat maakt een streep slecht? Ontwerpers dachten na over de eindeloze mogelijkheden van het patroon op de catwalks, gerealiseerd als cartoonachtige jassen en ruime broeken door het Londense talent Talia Byre; patchworkleer bij Fendi; dikke, levendige strepen bij Christopher John Rogers; en omhullende, donzige breisels bij Marni. De belangrijkste conclusie? Hoe gewaagder, hoe beter – maar zorg ervoor dat je je strepen combineert met een goed basisstuk.

Als opvallend niet jouw stijl is, overweeg dan Ann Demeulemeesters frisse kijk op de krijtstreep – met dank aan Stefano Gallici – die het zakelijke karakter ervan wegneemt met een laag uitgesneden broek. Bij Eckhaus Latta “leek iedereen op de catwalk zijn eigen kleding te dragen”, zoals Laia Garcia-Furtado van Vogue opmerkte over de moeiteloze, minimalistische aanpak van Zoe Latta en Mike Eckhaus voor het najaar, met een suikerspinroze gestreepte look die het lichaam omhulde.

Strepen op de catwalk bij Fendi en Ann Demeulemeester
©Gorunway.com
3/8
Native Share
Fendi, Ann Demeulemeester

Tailoring 2.0

Suited and booted-tailoring heeft in de afgelopen decennia verschillende vormen aangenomen: van de XXL-proporties van Vetements en later Balenciaga tot de minimalistische, onopvallende snits van The Row. In welke vorm dan ook, het is een consistent succesverhaal in de hedendaagse vrouwenmode. Voor herfst/winter 2025? Er zijn nieuwe silhouetten ontstaan, zoals de gestructureerde jassen en mantels met getailleerde tailles van Sarah Burton voor Givenchy. “Je kunt erop rekenen dat je haar grijze peacoat en zwarte leren motorjas met zandloperfiguur volgend jaar rond deze tijd in de straten van Parijs zal zien”, voorspelde Nicole Phelps van Vogue Runway.

Bij Tom Ford, Valentino en Victoria Beckham was er een terugkeer naar een meer klassieke, getailleerde pasvorm – geen franje, geen gimmicks, alleen perfect gesneden pakken die er in de directiekamer net zo goed uitzien als in een cocktailbar. Boom boom-cultuur en corporate core mogen dan wel in de mode zijn, maar je kunt er zeker van zijn dat echt goed maatwerk voor altijd is.

Tailoring bij Givenchy en Tom Ford
©Gorunway.com
4/8
Native Share
Givenchy, Tom Ford

Ongedwongen elegantie

Eind 2024 was er niets rustigs meer aan quiet luxury, want de gestroomlijnde esthetiek bereikte een punt van verzadiging. En hoewel ontwerpers de kans grepen om zich voor het herfst/winter 2025-seizoen te ontworstelen aan stealth wealth, is het duidelijk dat deze ingetogen benadering van stijl, in welke vorm dan ook, altijd zal passen binnen de modewereld.

Volwassen elegantie was nog steeds duidelijk aanwezig in de collecties van het nieuwe seizoen, maar deze keer werd het ondersteund door een soort ‘onvolmaaktheid’; een ongefilterde nonchalance waarbij de bandjes van jurken bij Calvin Klein en Miu Miu afzakten en losse lagen (denk aan overhemden, coltruien, slipdresses en jassen) bij Brandon Maxwell en Khaite lukraak over elkaar heen werden gegooid.

Ongedwongen elegantie is een van de trends van herfst/winter 2025
©Gorunway.com
5/8
Native Share
Miu Miu, Calvin Klein

Anti-algoritmische mode

Wil je dit seizoen je eigen stijl ontwikkelen? Overweeg dan eens de anti-algoritmische combinaties van Prada. Vorig seizoen merkten Miuccia en Raf op dat “we in feite door algoritmen worden gestuurd, dus alles wat we leuk vinden en alles wat we weten, is omdat andere mensen ons dat hebben bijgebracht”, een idee dat voor het najaar werd uitgewerkt. Het resultaat: silhouetten die, zoals Nicole Phelps opmerkte, “gaten prikten” in de archetypische vrouwelijkheid, verder versterkt door het slordige “slaapkamerhaar”. Niet geschikt voor het onberispelijke, naar perfectie strevende algoritme.

“We praten gewoon over welke kleding nu zinvol is”, concludeerde Prada. Gebruik deze looks – en de styling die te zien was bij Louis Vuitton, Rabanne, Miu Miu en Sacai – als uitgangspunt voor het creëren van je nieuwe seizoensstijl, of dat nu betekent dat je experimenteert met manieren om bestaande kledingstukken te dragen of investeert in iets dat langer meegaat dan een vluchtig digitaal moment.

Anti-algoritme mode is een van de trends van herfst/winter 2025
©Gorunway.com
6/8
Native Share
Prada, Rabanne

Faux fur

Nepbont was al even niet meer te zien op de catwalks, maar een voorproefje van furry texturen voor de lente leidde tot een stroom aan stijlen voor de herfst. Het verhaal van de haas en de schildpad inspireerde Simone Rocha dit seizoen – de meest voor de hand liggende interpretatie daarvan zijn stola’s, bloomers, jassen en bh-topjes van faux fur. Bally liet kleurrijke pluizen opduiken in halslijnen en zomen; Gabriela Hearst bootste harige stoffen na met een slimme bewerking van zijde; en Chemena Kamali’s uitgesproken boho ontwerpen voor Chloé werden gekenmerkt door harige details en accessoires.

Faux fur is een van de trends van herfst/winter 2025
©Gorunway.com
7/8
Native Share
Chloé, Simone Rocha

Het nieuwe punk

Punk brak door in de jaren 80, toen de Sex Pistols met hun veiligheidsspelden en Vivienne Westwood ‘anarchie in het Verenigd Koninkrijk’ verkondigden tegen het conservatisme van de regering-Thatcher. We spoelen door naar 2025, waar de huidige sociaal-politieke achtergrond een heel andere vorm van punk heeft voortgebracht, die minder anti-establishment en meer nostalgisch is. Burberry keerde voor herfst/winter 2025 terug naar zijn roots met een collectie waarin plaids en ruitjes centraal stonden – tot zover punk – maar vreemd genoeg leken de zijden hoofddoeken te verwijzen naar wijlen koningin Elizabeth II.

Dan waren er nog Patou en Alessandro Michele voor Valentino, die de punkbeweging bekeken door een lens uit de jaren 2010, wat resulteerde in een reeks gemengde indie sleaze-klassiekers. Denk bijvoorbeeld aan militaire jassen in combinatie met bakkerspetten en slangenprint (Valentino) en blouses met ruches gedragen met wollen peacoats (Patou). Andere ontwerpers kozen daarentegen voor meer klassieke punkmotieven, zoals stoer leer. Seán McGirr voor Alexander McQueen toonde korte leren bomberjacks met bondage-achtige gespen en Haider Ackermann voor Tom Ford stuurde motorjacks met ritsen, bijpassende broeken en lakleren T-straphakken de catwalk op.

Punk is een van de trends van herfst/winter 2025
©Gorunway.com
8/8
Native Share
Burberry, McQueen

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue UK.