Vragen over de toestand van de luxe mode speelden een grote rol tijdens het herfst/winter 2025-seizoen. Het is geen geheim dat de sector na de pandemie een zware klap heeft gekregen: volgens The Business Of Fashion is 2025, met uitzondering van 2020, het eerste jaar sinds 2016 waarin de waardecreatie in de luxesector is gedaald. Merken staan onder toenemende druk om winstgevend te blijven en tegelijkertijd exclusiviteit en culturele relevantie te blijven bieden. Maar de modewereld is nooit bang geweest om in tijden van tegenslag het roer om te gooien – en dat heeft ze ook gedaan. Dit zijn de trends van herfst/winter 2025.
Exclusieve shows
Quiet luxury mag dan wel uit beeld zijn verdwenen voor herfst/winter 2025, maar we zagen de geest van stealth wealth terugkomen in de collecties dit seizoen. In Parijs transformeerde Loewe een hôtel particulier met een tentoonstellingsachtige opstelling die de enorme impact van Jonathan Anderson op het merk vierde en bezoekers de kans gaf om zijn laatste collectie van dichtbij te bekijken. Elders keerde Sarah Burton voor haar debuut bij Givenchy terug naar de oorsprong van het merk in de jaren 50 met een intieme show in salonstijl die het archief herinterpreteerde voor een nieuwe generatie.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
The Row is al lang een voorloper van deze minimalistische aanpak, met zijn exclusieve shows zonder telefoons, maar het lijkt erop dat de rest van de industrie zich nu ook realiseert dat, wanneer we de wereld binnen handbereik hebben, minder soms meer is. En, nog belangrijker, minder soms luxe is.
Afwijzing van ‘algoritme-mode’
Als salonachtige presentaties het einde betekenen van clickbait-catwalkshows, dan waren de herfst/winter 2025-collecties zelf een uitbundige afwijzing van ‘algoritme-kleding’. Miuccia Prada maakte in één klap korte metten met social feed-styling en traditionele vrouwelijke clichés met de herfst/winter 2025-collecties van Miu Miu en Prada: de eerste een mengelmoes van fantastisch ouderwetse rokpakken en chaotische breisels, de tweede overspoeld met kamerjassen in bloemenprints die zo uit de gordijnen van je oma zouden kunnen komen. Sarah Mower van Vogue Runway vatte de sfeer samen als ‘bourgeois Milanese lady-gone-wrong’. Wij noemen het truttig 2.0.
Het was een nogal bonte verzameling die dit seizoen samen met deze signora Milanese op de catwalk verscheen, van Simone Rocha’s schoolhoofd-meets-Barbarella-heldin tot Dilara Findikoglu’s dominatrix-achtige Venus de Milo en Haider Ackermanns in leer gehulde Patrick Bateman bij Tom Ford. Al met al: een kleurrijke en chaotische cast van personages die zich niet laten categoriseren en in veel gevallen indruisen tegen de ‘goede smaak’. Modeontwerpers hebben misschien hun handen vol aan het combineren van artistieke expressie met de druk van het management, maar deze bonte groep suggereert dat ze deze taak aankunnen.