Afgelopen week kwam het nieuws naar buiten dat Giorgio Armani, een van de meest invloedrijke ontwerpers van de twintigste eeuw, is overleden. De Italiaan heeft in de jaren tachtig zo goed als alleen de herenkleding opnieuw definitie gegeven. Met zijn ongestructureerde pakken gaf hij mannen meer comfort en nieuwe vrijheid om te bewegen. Hoe dan ook hadden zijn nieuwe ideeën de menigte wel bereikt, maar werden al snel razend populair toen in 1980 de film American Gigolo uitkwam. De neo-noirfilm van Paul Schrader met Richard Gere en Lauren Hutton in de hoofdrollen werd een enorm succes en is sindsdien een van de meest invloedrijke films van nu.
Koning van de rode loper
Tien jaar later, toen de rode loper een steeds belangrijkere rol begon te spelen in de promotietours van beroemdheden, werd Armani de onbetwiste koning van de rode loper. Vooral als het ging om awardshows, dan werd het dragen van een Armani-jurk gezien als geluksbedeltje. Actrice Cate Blanchett wist dit maar al te goed. Ze droeg vaak de glamoureuze jurken van de ontwerper en won in 2014 de Oscar voor Beste Actrice voor Blue Jasmine terwijl ze een met juwelen versierde jurk van de ontwerper droeg. Een paar jaar later werd ze wereldwijd ambassadrice van Armani, waarbij haar schoonheid en intellect synoniem werden met het merk.
Via deze link meld je je aan bij ons nieuwe Instagram Channel Before it’s in Vogue
De overleden Giorgio Armani door hun ogen
In een interview met The Guardian zei Armani ooit: “Voor mij heeft het alleen zin om aan rode loper-events te werken als ik een band kan opbouwen met de mensen die ik kleed. Als Jodie, Michelle, Julia, Sharon, Sean, Robert, Claudia, Sophia, Cate en Isabelle tot op de dag van vandaag trouwe en vaste klanten zijn gebleven, dan is dat omdat onze band spontaan is ontstaan uit affiniteit in smaak en karakter, en van daaruit is gegroeid. Ik zou nooit een man of vrouw kunnen kleden, beroemd of niet, met wie ik me niet verbonden voel met wat ik doe.”
Hieronder blikken drie iconen – en vrienden – terug op hun vriendschap met de pas overleden Giorgio Armani.
Richard Gere
“Giorgio was zeker een origineel persoon. Een kunstenaar. Een soort visionair. Met de ogen en handen van een ambachtsman en de ziel van een schilder. Zijn werk ademde zijn essentie. En hij bleef tot het einde toe betrokken. Compromisloos. Ik weet dat hij sommigen bang maakte vanwege zijn veeleisende karakter. Voor mij was hij een buitengewoon getalenteerde lieverd.” —Richard Gere.
