Voor elke kostuumontwerper zou een project van de omvang en schaal van Wicked een spannende uitdaging zijn. Maar in het geval van Paul Tazewell kreeg hij de taak om twee van zulke films – Wicked en Wicked: For Good – tegelijkertijd van kostuums te voorzien. “Het was geweldig om op deze manier te filmen, om echt het decor en de consistentie van de personages te maximaliseren”, zegt hij. “Maar het betekende ook dat we een duidelijk beeld moesten hebben van de algehele verhaallijn.”
De kostuums uit ‘Wicked: For Good’
Zijn werk heeft zich al ruimschoots terugbetaald: Tazewell won dit jaar een Oscar voor zijn kostuums in de eerste film. Nu is hij klaar om een eerste blik te geven op het langverwachte vervolg op Wicked, dat op 21 november uitkomt. Hier een vooruitblik op de kostuums in Wicked: For Good.
Via deze link meld je je aan bij ons nieuwe Instagram Channel Before it’s in Vogue
Wicked: For Good gaat verder waar Wicked eindigde: Elphaba (Cynthia Erivo), nu verguisd als de Boze Heks van het Westen, is gevlucht naar het bos van Oz, terwijl Glinda (Ariana Grande) voor de Tovenaar in de Smaragdstad werkt. “In deel één zien we twee jonge vrouwen die aan hun volwassen leven beginnen en keuzes maken [over] hoe ze de wereld willen zien”, zegt Tazewell. “In Wicked: For Good zien we de gevolgen van die keuzes.”
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Elphaba’s garderobe
Terwijl Elphaba zich verder terugtrekt in het bos – en in zichzelf – zien we haar kenmerkende zwarte mantel verslechteren en steeds meer verweerd raken. “Haar jurk is dezelfde die ze aan het einde van Wicked draagt, en haar stofjas is eigenlijk ook haar regenjas uit de eerste film”, zegt Tazewell. Als je ziet hoe ze verslechteren, zegt hij, zie je “hoe ze alles afwerpt wat de maatschappij haar heeft opgelegd, om zichzelf op een heel eerlijke en authentieke manier te bewijzen”.
Wanneer Elphaba later in de film in een andere overjas naar het kasteel van Kiamo Ko vertrekt, is ook dat doordrenkt van betekenis. “Met deze look zien we hoe dingen veranderen en hoe ze zichzelf wordt”, zegt Tazewell. “De jas is afkomstig uit de familie van Fiyero, en dat wordt weergegeven in de zwart-blauwe ombré van de fluwelen cape en het spiraalpatroon.”
De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.









