Stephen Jones is enthousiast over hoe de samenwerking met G-star tot stand kwam. “Ik kreeg op een dag gewoon een telefoontje. Normaal zijn het jonge ontwerpers, celebritystylisten of luxe merken die benaderd worden voor een samenwerking – niet een man van tweehonderd jaar oud”, grapt Jones. Lang nadenken was overbodig, want hij had het Nederlandse merk al op zijn radar.
“Ik kende G-Star van de opkomst van een nieuwe denimcultuur in de jaren negentig. In de jaren tachtig was het vooral Montana en Mugler. Denim was meer iets Amerikaans, uit Miami. En casual. Het was geen powerdressing en ging meer om gewoon iets cools. Het ging niet om jong overkomen, maar om een houding; hoe iemand zich gedroeg. Mensen gebruikten voor het eerst in grote getale het woord cool als omschrijving van een kledingstijl. En G-Star hoorde daarbij.”
‘Opposites attract’
Jones ontwierp voor het denimmerk twee must-have, ready-to-wear hoofddeksels – die in gelimiteerde oplage te koop zijn – en een vijftal ‘Haute Denim’ couturehoeden. “Ik kreeg carte blanche van G-Star en begon met denimstalen om te kijken welk type denim het beste bij mijn ontwerpen past. Eigenlijk wilde ik iets doen waar ze misschien niet gelijk heel enthousiast van werden. Zij zijn een merk met een groot archief, ik een specialty designer.”
Maar opposites attract, en al snel bleek het een goede creatieve match. Tijdens een flitsbezoek aan het archief in Amsterdam kreeg Jones nog meer inzicht in alles wat mogelijk is met denim. Het daaropvolgende schetsproces was als een intiem gesprek tussen Jones en de drager van het te realiseren ontwerp. “Het gaat allemaal om relaties. Ik begin altijd vanuit de persoon die langskomt, die moet ik eerst leren kennen. Een persoonlijkheid is vaak onderdeel van het ontwerp. Ik schets ook niet alleen maar een hoofd. Nee, vanuit de vorm van het hele lichaam komt de lijn naar boven waar ik een passende hoed bij schets. Iedereen heeft een hoofd voor hoeden.”
Draagbare kunst
Over zijn ‘Haute Denim’ couturestukken voor G-Star zegt de ontwerper: “Ik wilde de proporties uitvergroot hebben, zodat het een statement is. En dingen toepassen die anders te vinden zijn in de afwerking van denim. Dit is te zien aan de hoed die lijkt te fungeren als immense cape, met jeanszakken aan de zijkant en een riem en riemlussen. Als kleding, maar ook theatraal.” Als er een opmerking klinkt in de showroom dat het ontwerp perfect is voor Rihanna, komt er een glinstering in de ogen van Jones. “Dat zou geweldig zijn.”
Ook de zonnehoed die met een scherpe S-bocht het lichaam omhult, kenmerkt zich door de doorgestikte banen. De ontwerpen kunnen makkelijk omschreven worden als draagbare kunst. “Wat staat goed op het podium? Dat is hier een uitgangspunt geweest. Draagbaarheid is optioneel, de impact leidend.”
De collectie