g-star-werkt-samen-met-hoedenmaker-stephen-jones-iedereen-heeft-een-hoofd-voor-hoeden-231876
©G-Star

Denimmerk G-Star Raw weet altijd te verrassen. Een nieuwe samenwerking voor dit najaar met de Britse hoedenmaker Stephen Jones is just the ticket. Xaviera Aubri van Vogue sprak in Londen met de legende over zijn werk als hoedenmaker, de toekomst van hoeden en zijn collectie voor het denimmerk.

G-Star x hoedenmaker Stephen Jones

Een wereldstad met verkeersinfarct en stakingen houden Stephen Jones niet tegen om zijn capsulecollectie met G-Star in Londen te onthullen. Vlekkeloos gekleed in een pak met daaronder Tom Brown-pumps vertelt de ontwerper met zachte stem: “Ik heb gewoon de dubbeldekker genomen hoor, met al mijn ontwerpboeken in de hand.”

Met de samenwerking laat de ontwerper zijn comfortzone ver achter zich. Roze chiffons, veren, vilt en kristallen maken plaats voor luxury denim en dikke stiksel patronen. De nederigheid van Jones is bijzonder. Op zijn cv prijken niet alleen leden van koningshuizen en celebrities, ook is hij verantwoordelijk voor de hoeden van Dior – zowel ready-to-wear als couture. Daarnaast is er een lange lijst met namen als Loewe, Comme des Garçons en Vivienne Westwood die al aanklopten voor een ontwerp.

G-STAR_SJ_PORTRAIT STEPHEN JONES_017_blue_72dpi
©G-star

‘Gewoon cool’

Stephen Jones is enthousiast over hoe de samenwerking met G-star tot stand kwam. “Ik kreeg op een dag gewoon een telefoontje. Normaal zijn het jonge ontwerpers, celebritystylisten of luxe merken die benaderd worden voor een samenwerking – niet een man van tweehonderd jaar oud”, grapt Jones. Lang nadenken was overbodig, want hij had het Nederlandse merk al op zijn radar.

“Ik kende G-Star van de opkomst van een nieuwe denimcultuur in de jaren negentig. In de jaren tachtig was het vooral Montana en Mugler. Denim was meer iets Amerikaans, uit Miami. En casual. Het was geen powerdressing en ging meer om gewoon iets cools. Het ging niet om jong overkomen, maar om een houding; hoe iemand zich gedroeg. Mensen gebruikten voor het eerst in grote getale het woord cool als omschrijving van een kledingstijl. En G-Star hoorde daarbij.”

‘Opposites attract’ 

Jones ontwierp voor het denimmerk twee must-have, ready-to-wear hoofddeksels – die in gelimiteerde oplage te koop zijn – en een vijftal ‘Haute Denim’ couturehoeden. “Ik kreeg carte blanche van G-Star en begon met denimstalen om te kijken welk type denim het beste bij mijn ontwerpen past. Eigenlijk wilde ik iets doen waar ze misschien niet gelijk heel enthousiast van werden. Zij zijn een merk met een groot archief, ik een specialty designer.”

Maar opposites attract, en al snel bleek het een goede creatieve match. Tijdens een flitsbezoek aan het archief in Amsterdam kreeg Jones nog meer inzicht in alles wat mogelijk is met denim. Het daaropvolgende schetsproces was als een intiem gesprek tussen Jones en de drager van het te realiseren ontwerp. “Het gaat allemaal om relaties. Ik begin altijd vanuit de persoon die langskomt, die moet ik eerst leren kennen. Een persoonlijkheid is vaak onderdeel van het ontwerp. Ik schets ook niet alleen maar een hoofd. Nee, vanuit de vorm van het hele lichaam komt de lijn naar boven waar ik een passende hoed bij schets. Iedereen heeft een hoofd voor hoeden.”

Draagbare kunst

Over zijn ‘Haute Denim’ couturestukken voor G-Star zegt de ontwerper: “Ik wilde de proporties uitvergroot hebben, zodat het een statement is. En dingen toepassen die anders te vinden zijn in de afwerking van denim. Dit is te zien aan de hoed die lijkt te fungeren als immense cape, met jeanszakken aan de zijkant en een riem en riemlussen. Als kleding, maar ook theatraal.” Als er een opmerking klinkt in de showroom dat het ontwerp perfect is voor Rihanna, komt er een glinstering in de ogen van Jones. “Dat zou geweldig zijn.”

Ook de zonnehoed die met een scherpe S-bocht het lichaam omhult, kenmerkt zich door de doorgestikte banen. De ontwerpen kunnen makkelijk omschreven worden als draagbare kunst. “Wat staat goed op het podium? Dat is hier een uitgangspunt geweest. Draagbaarheid is optioneel, de impact leidend.”

De collectie

De keuze voor het type hoofddeksel voor de ready-to-wear collectie voor G-Star was volgens Jones een no brainer. “De baseball hat is de tiara van Amerika, het T-shirt van de hoedenwereld. Geliefd door velen en eindeloos te combineren met kleding. Het is een van de meest makkelijke items.”

De buckethat is op het eerste gezicht een minder logische keuze, maar aantrekkelijk door zijn veelzijdigheid. “Er zijn miljoenen buckethats beschikbaar, maar ik wilde gewoon de beste maken. Het item heeft een functionele en sierlijke dubbele rand, zodat je de hoed naar je hand kan zetten – van 1920’s cloche tot à la hiphopstijl over de ogen getrokken.” Denim is een tegenstrijdige stof als het gaat om hoeden maken. “Je wil een lichte stof die makkelijk te vormen is. Denim is een uitdaging. In de ‘Haute Denim’ hebben we dan ook delen verstevigd.”

Duurzaamheid 

De aandacht ligt ook op wat de collectie bijdraagt als het gaat om duurzaamheid, een onderwerp dat de ontwerper zeker niet uit de weg gaat. “Hoeden zijn absoluut duurzaam. Mensen gooien bijna nooit hoeden weg, geven het door of passen ze aan. Er is weinig stof voor nodig, maar ze hebben een grote visuele impact. Je kunt de patroondelen zodanig plaatsen op de stof dat er geen restafval is. De ontwerpen zijn cradle to cradle certified Gold Kir denim, en gemaakt in Italië. De productie vindt plaats in Florence, waar ook Prada en Dior hun hoeden maken – de beste werkplaats in Europa.”

De evolutie van hoeden ging van verplichte kost tot hier en daar een trend en goede manieren bij een gelegenheid. “Op de begrafenis van Queen Elizabeth droeg iedereen een hoed. Dat bevestigt dat traditie nog altijd vraagt om de romantiek en glamour van een hoofddeksel. Ook nu zien we dat een hoed een verlenging is van een look.”

Toekomst vol hoeden

De toekomst zit vol hoeden, als we de ontwerper mogen geloven. “Ik kom net terug uit Australië en schoolkinderen moeten daar verplicht een hoed dragen vanwege de zon. Hoeden zijn beschermend en we zullen dat meer gaan zien. Op een bepaalde manier is mode vaak gelinkt aan praktisch. Ik denk aan mijn moeder, zomers in Zuid-Frankrijk en lagen Ambre Solaire zonnebrandolie. Die beschermende factor zal steeds sterker worden in wat we dragen. De catwalks zullen meer hoeden krijgen; hoeden vergroten het modevolume. Een eenvoudig kledingstuk wordt meteen een statement met de juiste hoed.”

Wil je weten waar de Stephen Jones x G-Star-collectie te koop is? Hier vind je meer informatie.

G-Star werkt samen met iconische hoedenmaker Stephen Jones
©G-star
The Layered Bucket Hat (1)
©G-Star
The winged baseball cap (2)
©G-Star
G-Star werkt samen met iconische hoedenmaker Stephen Jones
©G-Star