Fashion radicals worden ze ook wel genoemd, maar daar zitten ze dan. In een gigantische suite van het statige hotel De L’Europe in het centrum van Amsterdam, keurig rechtop, de benen en armen over elkaar gevouwen, casual gekleed, een afwachtende blik op het gezicht, miniteckel Roosje slapend in hun midden.
Zelf moest ik lang nadenken over wat ik zou aantrekken naar het interview met dit illustere modeduo. Ik bedoel, we hebben het hier over modekunstenaars Viktor & Rolf, van wie ik vermoed dat ze het soort smaakniveau hebben waar je als gewone sterveling nooit bij kan. Maar hooggehakt in een couturejurk op een vroege zonnige middag een interview van vijftien minuten binnenstappen, komt wellicht ietwat overdreven over. Dus spijkerbroek, T-shirt en gympen it is.
Een gelukkige keuze blijkt, want de heren zitten er satorially gezien heerlijk Amsterdams ontspannen bij, de een in rood T-shirt met zwarte pantalon, de ander in gebreide trui met gestreepte pantalon, en ze dragen – goddank – zelf ook gympen.
Viktor & Rolf Good Fortune
De reden voor dit samenkomen is de nieuwe geur die Viktor & Rolf deze maand lanceert, Good Fortune. De ontwerpers willen aan de Nederlandse pers maar één interview over de geur geven. Vogue is de gelukkige. Waarom, na het megasucces van Flowerbomb, de warme ontvangst van BonBon en de triomfantelijke lancering van SpiceBomb (van al deze geuren worden overigens regelmatig nieuwe versies uitgebracht) juist nu een nieuwe?
“We zijn al meer dan vier jaar met deze geur bezig”, vertelt Viktor. “We proberen altijd iets te brengen wat langer meegaat dan een modecollectie, iets wat de tijdsgeest weergeeft.” Hij twijfelt even en zegt dan: “Wij wilden graag iets spiritueels brengen.”
‘We proberen altijd iets te brengen wat langer meegaat dan een modecollectie’
Rijst onmiddellijk de vraag wat ik me moet voorstellen bij ‘iets spiritueels’. Hebben ze ergens op een berg gezeten en het licht gezien, komen ze terug van een stilteretraite? “Dat hebben we gedaan ja”, klinkt uit beider mond, breed lachend en een tikkeltje betrapt. In mijn hoofd duiken beelden op van een mantrazingende Madonna in haar spirituele fase, langharige Beatles en theedrinkende Rolling Stones. Is spirituele ontwaking inherent aan het hebben van megatalent?
Persoonlijke geur
Alsof Rolf de verwondering van mijn gezicht afleest verdedigt hij snel: “Niet meer dan vier dagen hoor! Daarna heb ik het wel gezien.” Viktor: “Zie het als onderdeel van de levensfases waar je doorheen gaat. Eigenlijk vraag je wat spiritualiteit is. Ik denk dat het een innerlijke zoektocht naar zingeving is. Hoe je dat invult, verschilt per persoon. In ons geval kwamen we tot de conclusie dat alleen maar werken ook niet leuk is. We besloten zo’n zeven jaar geleden om dingen anders te doen, zijn gestopt met prêt-à-porter en we zijn gaan focussen op couture. Deze geur is onderdeel van de transformatie waar we inzitten.”
Hij neemt Roosje, die inmiddels wakker is, op schoot en vervolgt: “Ontdekken hoe we spiritueel in het leven staan, is heel persoonlijk. Dit is misschien onze meest persoonlijke geur ooit.”
‘We kwamen tot de conclusie dat alleen maar werken ook niet leuk is’