ontwerper-celine-aagaard-van-envelope1976-je-hebt-niet-zoveel-kledingstukken-nodig-266578
©Celine Aagaard

Ze heeft een zwak voor zwart-wit, doet het liefst tien dingen tegelijk en benut haar uiteenlopende talenten om de modescene te verduurzamen: de Noorse Celine Aagaard brak door in het bloggertijdperk met Hippiehippiemilkshake, maar heeft inmiddels een achterban van bijna tweehonderdduizend Instagramvolgers die haar bewonderen om haar stijlgevoel. De ‘Aagaard-look’ is subtiel maar krachtig door een interessant samenspel van scherpe cuts, laagjes en sprekende materialen. Die elementen zien we ook terug in de collecties van haar populaire modemerk Envelope1976. In een interview met Vogue vertelt Aagaard over haar blik op mode en deelt ze haar favoriete duurzame go-to adressen in Oslo.

Boheemse opvoeding

Jouw succesverhaal begint met Hippiehippiemilkshake. Zou je jezelf een hippie noemen?

“Ik ben geboren in de seventies in Oslo, maar mijn ouders komen niet uit de stad. Ze hadden een easy going, open blik op de wereld en mijn opvoeding was behoorlijk Boheems; we reisden veel en gingen dan niet naar de toeristische trekpleisters. Ik herinner me een groen picknickkleed dat overal mee naartoe ging, en de Spaanse dorpjes waar kunstenaars zoals Salvador Dalí woonden. We leefden een simpel leven, bewaarden onze kliekjes en kochten weinig nieuwe spullen. Daar was overigens niets bijzonders aan; het was gewoon de tijd waarin we leefden.”

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

“Het was vooral mijn vader die me in contact bracht met de kunst- en modewereld. Op zijn vijftiende ging hij al van school en daarna ging hij aan de slag als fotograaf voor verschillende bladen. Ondertussen zag hij veel van de wereld en bezocht hij grote festivals. Ik groeide op in die seventies-vibe en ook al was ik zelf geen hippie, ik raakte er wel door geïnspireerd.”

Wat zijn je eerste modeherinneringen uit die tijd?

“Toen ik mijn broertje Nicolai kreeg, begon mijn moeder genderneutrale kleding te kopen waar wij allebei in pasten. Ze kocht ze ook graag oversized, zodat ik er niet te snel uitgroeide. Ik denk dat die manier van denken me wel bij is gebleven en dat ik het onbewust heb vertaald naar mijn eigen merk – dat idee dat je kleding deelt, hergebruikt en op allerlei manieren kunt stylen en combineren.”

“Een belangrijk moment was toen mijn moeder me mijn eerste zwarte kledingstuk gaf. Ik dacht dat het niks voor mij was, waarop ze antwoordde: wacht maar tot je ouder wordt. Ze heeft natuurlijk gelijk gekregen en die verandering heeft veel teweeggebracht. Toch draag ik soms ook nog steeds kleurrijke items van toen. Zoals een gehaakt vest dat ik kocht op de markt in Parijs en de katoenen jurken die mijn moeder droeg op haar huwelijksreis. Net als mijn ouders denk ik als een verzamelaar: je gooit iets niet zomaar weg.”

Een frisse kijk op mode

Je hebt toen twintig jaar lang gewerkt als editor, fotograaf, stylist en adviseur. Hoe zou je jouw visie op mode omschrijven?

“Naarmate je ouder wordt, raak je steeds comfortabeler met je persoonlijke stijl. Het voelt sneller effortless en je hebt niet zoveel stukken meer nodig. Toen ik voor bladen werkte, moest ik veel trends naar buiten ‘pushen’ en ik voelde dat mensen daar – net als ikzelf – moe van werden. Ik had het daar vaak over met mijn vriendin Pia Nordskaug, die destijds in sales werkte en ook vaak kleding moest verkopen waar ze eigenlijk niet achter stond. Vanuit die gedeelde smart zijn we vijf jaar geleden samen Envelope1976 begonnen. De visie van het merk is dat je sterk variërende stijlen kunt creëren met weinig items. Ik wil mensen inspireren om op die manier duurzamer te gaan denken.”

Droeg je die visie ook al uit voordat je begon met ontwerpen?

“Ik probeerde vanaf het begin van mijn journalistieke carrière al een statement te maken. Het eerste blad waarvoor ik werkte had een jonge doelgroep en ik wist dat zij niet het budget hadden om designerkleding te kopen. Daarom bedacht ik een do-it-yourself-serie waarin ik liet zien hoe mensen iets thuis zelf na konden maken. Zo hadden we een variant op een populaire Balmain-sjaal met franjes gemaakt, die echt goed was gelukt. Ook gebruikte al vroeg vintage items in onze shoots, om lezers te inspireren en te laten zien dat alles mogelijk was.”

Missie

Envelope1976 heeft een herkenbare stijl met scherpe lijnen, monochroom maatwerk en gelaagde looks. Waar komt dat karakter vandaan?

“Ik heb alle stijlperiodes van Mary-Kate en Ashley Olsen doorleefd en dat vond ik heel inspirerend. Nu hebben ze natuurlijk hun eigen merk The Row, maar destijds probeerden ze allerlei stylingtechnieken uit om oude items cool te combineren. Van coat layering tot de grandma style: ze durfden te experimenteren met gedurfdere looks. De mensen die ik heb geïnterviewd, hebben ook indruk gemaakt – vooral in het begin. Als jonge journalist die beroemdheden interviewt, ben jij vaak degene die het meest beïnvloed wordt door het gesprek.”

Hoe draagt het merk – naast materiaalgebruik en het creëren van items die makkelijk te combineren zijn – bij aan een betere modewereld?

“In het design proberen we alles wat niet nodig is zoals knopen, labels en ritsen te verwijderen, want je kunt items van één materiaal beter recyclen. Omdat we zo min mogelijk producten over willen houden na een seizoen, betalen we een extra fee voor kleine productieaantallen.”

“Veel van wat we doen is overigens niet zichtbaar, zoals de gesprekken die we voeren met merken binnen de Norwegian Fashion Hub (de brancheorganisatie van Noorse mode- & lifestylemerken, red.). Afgelopen voorjaar hebben we samen concrete ideeën bedacht om transparanter te communiceren over productie en duurzaamheid. Die inzichten konden we vervolgens delen met internationale merken tijdens Kopenhagen Fashion Week.”

Kopenhagen is razend populair geworden. Heb je overwogen om het merk naar de Deense hoofdstad te verplaatsen?

“We hebben onze collectie wel laten zien op de fair tijdens Kopenhagen Fashion Week, maar Envelope blijft in Oslo. Van de pandemie hebben we geleerd dat je niet alsmaar hoeft te reizen en dat ‘lokaal’ ook iets toevoegt aan je merk. Ik ben heel trots om Noors te zijn en blijf graag trouw aan mijn afkomst. Als iedereen die hard groeit naar het buitenland vertrekt, kan onze scene hier in Oslo niet blijven bestaan.”

Duurzame modetips in Oslo

We vragen de ontwerper tot slot om haar favoriete duurzame hotspots in de Noorse hoofdstad.

HEVN – avant-garde designers

HEVN biedt een mooie selectie van nieuwe, avant-gardistische ontwerpers van over de hele wereld. De toon is ‘Scandinavisch noir’, clean, rauw, maar ook verfijnd. Loop meteen even door Grünerløkka, een jong deel van de stad dat bruist van de bars, restaurants en hippe winkels.

Torggata 36

Kuro Oslo – koffie, wijn en kleding

In Kuro komen een aantal dingen waar we van houden bij elkaar: koffie, gebakjes, wijn en bijzondere items. Noem het gerust een concept store-plus, want zowel de items als de drankjes zijn van uitmuntende kwaliteit. Minimalisme op zijn best.

Rathkes gate 9C

Velouria Vintage – vintage kleding en accessoires

Dat Velouria Vintage een favoriet is van Aagaard zie je meteen aan de stijl: stoer, grunge en een beetje nostalgisch. In de boetiek vind je veel mode van bijvoorbeeld Adidas en Carhartt, maar ook Disney. Een thuishaven voor wie niet bang is om zichzelf uit te drukken.

Thorvald Meyers gate 34

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door velouriavintage (@velouriavintage)

Dapper – koffie en mannenmode

Voor herenkleding ga je naar Dapper, een winkel vol onafhankelijke merken – groot en klein. Voor wie het winkelen beu is, wacht een gezellige koffiebar met de sterke roasts die je verwacht van hartje Oslo. Aagaard gaat het liefst op zondag, dan is het lekker rustig.

Nordre gate 20

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Dapper Oslo (@dapperoslo)

Moniker – luxe concept store

Moniker nodigt met zijn speelse, verrassende sfeer uit om op zoek te gaan naar je persoonlijke stijl. Het aanbod reikt van bekende namen zoals Ganni en Rotate tot jonge designers zoals Magda Butrym. Je kunt Moniker ook raadplegen voor interieuritems en dat zie je op een afstand aan het kunstzinnige, kleurrijke store design.

Valkyriegata 3

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Moniker (@monikeroslo)

Sorgenfri – café, winkel en bar 

In het bruisende Noordelijke centrum van Oslo vind je een winkelgalerij met meerdere verdiepingen. De ruimte, de kunst en het design vormen een herkenbaar Scandinavische plaatje. Dat heeft ongetwijfeld iets te maken met de selectie: de makers zijn voornamelijk Noors. Voor een kop thee met een Noors gebakje kan je terecht in het café.

Sorgenfrigata 16

UFF Vintage Heaven – vintage kleding en accessoires

Als je zeker wil weten dat je aankopen echt ‘vintage’ zijn, dus ouder dan twintig jaar, dan moet je bij UFF zijn. De keten heeft al sinds 1981 winkels in Oslo. De locatie aan de Prinsensgate is de grootste tweedehands-kledingwinkel van Noorwegen – een gouden kans om iets unieks te vinden in goede kwaliteit tegen een redelijke prijs.

Prinsens gate 2 b