victorias-secret-fashion-show-komt-terug-en-de-meningen-daarover-zijn-verdeeld-245303
©Getty Images

De jaarlijkse Victoria’s Secret Fashion Show komt terug. Het lingeriemerk kondigde vrijdag aan de ooit meest bekeken modeshows te vernieuwen. “We gaan verder investeren in het bedrijf, ook om de nieuwe versie van onze modeshow te ondersteunen, die later dit jaar komt”, bevestigde CFO van het merk, Timothy Johnson. In een verklaring aan The Hollywood Reporter benadrukte een woordvoerder dat de show ‘wil inzetten op de stem van vrouwen en hun unieke perspectieven wil reflecteren.’

Waarom stopte de show ook alweer?

Het evenement – waaraan ooit topmodellen als Adriana Lima en Gisele Bündchen deelnamen – werd in 2019 op non-actief gesteld. Dat gebeurde na slechte kijkcijfers, dalende verkoopcijfers en controverses rond het merk. CEO Les Wexner bleek nauwe banden te hebben met Jeffrey Epstein. Hij werd beschuldigd van sekshandel met minderjarigen en samenzwering.

In 2019 vertelde de woordvoerder van de heer en mevrouw Wexner aan The Washington Post dat zij in 2007 alle banden met Epstein hadden verbroken. Dat ze naar eigen zeggen ‘het afschuwelijke gedrag van Epstein in de sterkst mogelijke bewoordingen’ veroordeelden. In 2020 beschuldigde een artikel in The New York Times, Edward Razek – de voormalige chief marketing-officer van L Brands, het moederbedrijf van Victoria’s Secret – van het creëren van een ‘cultuur van vrouwenhaat, pesten en intimidatie.’

Nooit meer iets missen van Vogue.nl? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief en ontvang het laatste fashion- en beautynieuws.

Victoria’s Secret liep achter

Na het stoppen kwamen er vragen of de show sowieso nog relevant of geschikt was in het huidige modeklimaat. Razek werd in 2018 gevraagd of hij ooit zou overwegen een meer diverse cast te laten zien, waaronder trans- of plussize modellen. Hij verwierp dit idee en vertelde Vogue’s redacteur Nicole Phelps: “Ik denk niet dat we dat moeten doen. Waarom niet? Omdat de show een fantasie is, een 42 minuten durende amusementsspecial. Dat is wat het is.”

Rond dezelfde tijd bewees Rihanna’s lingeriemerk Savage X Fenty dat het mogelijk was een show te hebben die sexy en inclusief is. Vanaf de eerste catwalk in 2018 cast Savage X Fenty modellen van alle maten, evenals queer, trans, non-binair en drag performers.

De show is terug

Victoria’s Secret koos in 2021 al voor een rebranding. Toen lanceerde het label de Collective-campagne. Mét plus-size model Paloma Elsesser, LGBTQ+-activiste Valentina Sampaio en de Amerikaanse voetbalster Megan Rapinoe. De nieuwe look en feel van het merk voelde dramatisch anders en misschien zelfs een beetje gekunsteld. Kort na de rebranding verscheen een opvallende Moederdagcampagne. Met een zwanger model in een zijdezachte roze badjas, een bewuste zet om meer inclusieve lichaamstypes te weerspiegelen.

Onduidelijk is hoe de nieuwe modeshow eruit gaat zien, maar de reacties online op de aankondiging waren gemengd. Sommigen noemden de vernieuwing van het merk en het doel om ‘de stem van vrouwen te verdedigen’ een direct Savage X Fenty-effect. ‘Ms. Fenty heeft voor een nieuwe stroming gezorgd’, schreef een Twittergebruiker. Anderen waren voorzichtig optimistisch. ‘Ik bewaar mijn verontwaardiging tot we zien of de shows echt inclusief zijn of dat dit alles slechts een voorstelling is.’ ‘Blij dat het terugkomt’, schreef weer iemand anders, ‘maar betwijfel of het zo glamoureus wordt.’

Lizzo heeft nog vragen

Zangeres Lizzo, die haar eigen lijn van shapewear met maataanduiding Yitty heeft, reageerde zelfs op het nieuws. ‘Dit is een overwinning voor inclusiviteit omwille van inclusiviteit’, schreef ze op Twitter. ‘Maar als merken dit alleen gaan doen omdat ze backlash hebben gekregen, wat gebeurt er dan als de ’trends’ weer veranderen? Hechten de CEO’s van deze bedrijven waarde aan echte inclusiviteit? Of hechten ze alleen waarde aan geld?’ Alleen de tijd – en de Victoria’s Secret Fashion Show van 2023 – zal het uitwijzen.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue UK