ambassadeurs-martina-myskohlid-en-alexander-alvarez-silvestre-over-het-culturele-event-van-het-jaar-het-international-young-patrons-gala-300428
©Rowin Prins

Het aftellen is begonnen: zaterdag 8 juni vindt het jaarlijkse International Young Patrons Gala plaats. Het Nationale Opera & Ballet in Amsterdam is het toneel van het culturele event van het jaar. Hier halen gasten namelijk alles uit de kast om jong, aanstormend en divers talent binnen de opera en het ballet te vieren. Tijdens de avond vol prima donna’s, pas de deux en rode loper-looks is Vogue Nederland ook dit jaar de exclusieve mediapartner. En voor deze editie zijn operazangeres Martina Myskohlid en balletdanser Alexander Álvarez Silvestre de aangewezen ambassadeurs van het evenement vol sterallure.

Young Patrons Gala: hét culturele event van het jaar

Operazangeres Martina Myskohlid en balletdanser Alexander Álvarez Silvestre zijn met ingang van seizoen 2023/2024 onderdeel van de Nationale Opera Studio en het Nationale Ballet. Vogue spreekt ze over hun liefde voor het vak en het Young Patrons Gala en ze geven een sneakpeak van wat zij zullen dragen. Maar eerst een korte voorstelronde.

De zevenentwintigjarige Canadese Myskohlid is mezzosopraan. Voordat ze haar internationale carrière in Nederland achterna jaagde, slaagde de operazangeres cum laude op de Yale University en behaalde haar Master of Music Degree. In 2021 nam ze de Encouragement Award in ontvangst tijdens de Metropolitan Opera Eric and Dominique Laffont Competition. Vandaag de dag zingt ze de sterren van de hemel in de Nationale Opera Studio. In dit tweejarig programma worden jonge zangers en repetitors klaargestoomd voor een internationale operacarrière. Hier vertolkte ze eerder rollen als Zweite Dame in Die Zauberflöte en Flora Bervoix in La traviata.

De éénentwintigjarige Silvestre heeft met zijn nog redelijk korte loopbaan al aardig wat kilometers op de teller staan. De geboren en getogen Dominicaan verhuisde op vijftienjarige leeftijd naar Puerto Rico. Hier ontdekte hij al gauw zijn liefde voor dans. Voordat hij deel uitmaakte van de Junior Company – die een brug slaat tussen opleiding en beroepspraktijk en jong danstalent voorbereidt op een carrière bij Het Nationale Ballet of andere toonaangevende balletgezelschappen – was Silvestre balletdanser in opleiding op de Feijóo balletschool in Texas en op de balletacademie in Amsterdam.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

In gesprek met ambassadeurs Martina Myskohlid en Alexander Álvarez Silvestre

Waar komt je passie voor zingen/dansen vandaan?

Myskohlid: “Ik was voorbestemd om te zingen. Zang is altijd een groot deel van mijn leven geweest en ik was een zeer vocale baby. Sorry ouders. In een poging om me stil te houden, was hun grote redding een verzonnen lied dat mijn vader urenlang op repeat zong (vreselijk uit de toon). Toen ik ouder werd, zeiden mijn ouders gekscherend dat het TV-programma Barney and Friends met liedje en dansjes mijn beste oppas was. Zo bleef ik dus urenlang bezig.”

Sylvestre: “Mijn passie voor dansen is ontstaan uit een behoefte om mezelf te kunnen uitdrukken. Ik wilde mezelf graag uiten en daarmee iets zinnigs zeggen door middel van kunst.”

Hoeveel uur per dag ben je bezig met je baan? Of stopt zoiets nooit?

Myskohlid: “Om vocale vermoeidheid of uitputting te voorkomen zing ik zo’n drie tot vier uur per dag. Daarnaast besteed ik mijn tijd aan het nadenken over personages, tekst, interpretatie, creativiteit en muzikaliteit. Een van mijn favoriete bezigheden is mensen kijken. Vaak kijk ik naar willekeurige voorbijgangers om karakterinspiratie op te doen. Het werk houdt eigenlijk nooit op.”

Sylvestre: “Ik ben negen uur per dag, zes dagen per week bezig met ballet. Maar het vergt veel meer dan enkel deze uren. Ballet vraagt alles van je en ik ben niet bang om alles te geven om te bereiken wat ik wil. Op een bepaalde manier houdt het dus nooit op.”

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Alexander Álvarez Silvestre
©Altin Kaftira
Alexander Álvarez Silvestre

De looks en kostuums 

Hoe belangrijk zijn kostuums bij het uitoefenen van je werk?

Myskohlid: “Cruciaal. Ik moet me op mijn gemak voelen in mijn kostuum om zelfverzekerd te kunnen optreden. Als je naar de opera gaat, zeg je meestal: ‘I’m going to see the opera’. Het is net zo goed een visueel spektakel als een genot voor het oor. Toen ik auditie deed voor de National Opera Studio, droeg ik een zwarte pailletten jumpsuit die het licht perfect reflecteerde en er magisch uitzag op het podium. Mijn collega’s spreken er nog steeds lovend over – het is een echte showstopper die ik kocht in een boetiek in Sarnia, Ontario.”

Sylvestre: “Kostuums spelen een grote rol. Ze creëeren een sfeer die we tot leven proberen te brengen. Kostuums laten je geloven dat je in een andere wereld bent en geven kracht door hun schoonheid.”

Wat draag je tijdens een repetitie en hoe verschilt dit van een optreden?

Myskohlid: “Het hangt ervan af hoe fysiek veeleisend de productie is. Over het algemeen draag ik graag iets wat chic is en toch comfortabel voelt. Ik heb drie paar van de effortless pants van Aritzia en in combinatie met een geweldig T-shirt en wat accessoires is dat mijn favoriete kleding om te dragen. Soms, als het kostuum een lange rok heeft, dragen we oefenrokken die een indruk geven van hoe ze op het podium zullen bewegen. Om te wennen aan de schoenen dragen we ze zo vroeg mogelijk tijdens repetities.”

Sylvestre: “Tijdens repetities draag ik meestal iets wat lijkt op leskleding – zeer atletisch, nauwsluitend en meestal zwart. Er zit zeker een verschil in wat we dragen tijdens de repetities ten opzichte van de kostuums op het podium. Tijdens de voorbereidingen is concentratie op beweging en uitvoering erg belangrijk. In de aanloop naar de voorstelling hebben we generale repetities in kostuum om te wennen aan de kleding en ons klaar te maken voor de grote dag.”

Wat ga je dragen tijdens het Young Patrons Gala, en waarom?

Myskohlid: “Ik heb vier verschillende looks voor het International Young Patrons Gala. Mijn rode loper-look: een prachtige jurk van ReRun met accessoires van Cartier. En ik draag twee kostuums tijdens het optreden en één voor de afterparty. Elk deel van de avond is een kans voor mij om verschillende facetten te laten zien die allemaal verschillende outfits vereisen.”

Sylvestre: “Op het International Young Patrons Gala ga ik kleding van Martan dragen. Ik heb het gevoel dat hun ontwerpen me niet alleen comfortabel laten voelen, maar ook een frisse, jonge uitstraling geven. Om de look compleet te maken draag ik accessoires van Cartier.”

Jong talent ondersteunen 

Wat is voor jou het belang van het Young Patrons Gala? 

Myskohlid: “Ik ben verliefd geworden op opera omdat het zoveel verschillende gezichten heeft. Het is grappig, sexy, schandalig en hartverscheurend. Ik ben ervan overtuigd dat mensen van mijn generatie ook verliefd worden op opera als ze zich openstellen voor de magie. Het is mijn missie de deuren voor zoveel mogelijk jonge mensen te openen en opera te laten bloeien. Het gala biedt inspiratie voor ons allemaal, zowel artiesten als de gasten.”

Sylvestre: “Deelnemen aan het International Young Patrons Gala is ontzettend belangrijk voor mij. Het is een manier om mezelf als jonge performer te laten zien. Het vertegenwoordigt ook mijn collega’s en andere jonge artiesten die het willen maken in deze wereld. De organisatie van dit evenement herinnert me eraan hoe belangrijk het is om jong talent te ondersteunen. Én de impact die het heeft op de volgende generatie en de maatschappij als geheel. Ook zorgt kunst ervoor dat cultuur en geschiedenis in onze herinnering blijven.”

Waar verheug je je het meest op?

Myskohlid: “Er zijn maar weinig dingen waar ik meer van geniet dan optreden, maar ik verheug me vooral op het feestvieren met gelijkgestemde cultuurfans. De hele avond zal spectaculair zijn. Van de rode loper tot het optreden op het hoofdpodium en het feest erna. Het wordt hét evenement van het jaar.”

Sylvestre: “Ik kijk er echt naar uit om mijn collega’s te zien en het publiek te ontmoeten. Net als het in contact komen met de jonge liefhebbers die het ballet en zijn nieuwe generatie steunen. Het hele evenement maakt me erg enthousiast.”