in-gesprek-met-de-founders-van-daily-paper-we-zijn-als-the-avengers-aan-het-einde-vind-je-ons-altijd-samen-222147
©Ashley Röttjers, Vogue Nederland, september 2022

Ze wisten home-grown streetwear met een moderne Afrikaanse spirit wereldwijd op de kaart te zetten en kregen daar een cultfollowing voor terug. Dat Vogue de drie Daily Paper-founders samen treft is vrij uniek. “Dat komt bijna nooit meer voor – de een zit in New York, de ander hier in Amsterdam.” Abderrahmane Trabsini (33) lacht: “Maar uiteindelijk zijn we als The Avengers, aan het einde vind je ons altijd samen.”

In gesprek met de founders van Daily Paper

Na de fotoshoot deze ochtend gebaart Trabsini naar een hoek in de zonovergoten studio: “Precies daar hebben we ons eerste interview aan de krant gegeven.” Hij pauzeert even en concludeert dan: “Het voelt full circle.” Het afgelopen decennium heeft het drietal met Daily Paper hun stem laten gelden. Een stem waarmee ze een wereldwijd publiek wisten aan te spreken. Niet alleen met Afrikaans-geïnspireerde streetwear van niveau, maar met het idee: jeugdcultuur in westerse en niet-westerse landen is zo verschillend niet. Sterker, we hebben heel veel meer gemeen dan we anders zijn. 

Wat in 2008 begon met een mode-, muziek- en cultuurblog en daarna vijf T-shirts met het Daily Paper-logo, is nu een imperium. Het is mede dankzij hun achterban dat Daily Paper zulke hoge ogen gooit. Het merk is gegroeid door een liefde van binnenuit; een groep trouwe volgers die zich anno 2012 niet gerepresenteerd zag in het modelandschap en bij Daily Paper een ‘thuis’ vond. Van Amsterdam tot Accra – je ziet de elevated streetwear overal in het straatbeeld. Hun T-shirts in samenwerking met Off-White waren binnen vijftien minuten weg en samen met (wijlen) mode-icoon Virgil Abloh openden ze het allereerste skatepark in Ghana. Naast Amsterdam zijn er flagshipstores in Londen en New York. Die zelfs in crisistijden ongeëvenaard succesvol zijn, onder de verbindende tagline: ‘From Africa to the world’. Hoog tijd om terug én vooruit te blikken. 

Hoe kijken jullie terug op de begindagen?

Trabsini: “Vanochtend was ik nog bij mijn moeder in Osdorp, waar alles begon. Dozen sjouwen, inpakken, zelf als postbode door de stad fietsen. Een wereld van verschil met nu. Nu komen we aan op set, alle kleding is gestoomd, alles staat klaar voor een samenwerking met Erykah Badu, zoals vorige week. Wij zijn dankbaar voor ons team, zij zijn de motor van Daily Paper. Daardoor kunnen wij zorgeloos reizen. Morgen ga ik twee weken op vakantie naar Marokko, maar daarna is er weer een strakke planning: New York Fashion Week, ComplexCon in Long Beach, Art Basel in Parijs, op en neer naar Dubai, tussendoor langs kantoor. We kijken nu mee langs de zijlijn; bespelen niet meer zelf het instrument, maar zijn de dirigenten geworden.”

Jefferson Osei (33): “Daily Paper is gebouwd op vertrouwen, elkaar de ruimte geven en initiatief nemen; kom maar door met je wilde, misschien op het eerste gezicht onrealistische ideeën en dan kijken we wat er binnen onze visie past. Soms hebben we discussies, maar zonder wrijving geen glans.”

Daily Papers jubileumcollectie heet Identities Rebuilt – het herbouwen van identiteit. Waarom willen jullie dat uitlichten?

Trabsini: “Voor herfst/winter 2022 zijn we teruggegaan naar de basis: wat is de blauwdruk van Daily Paper? Trots zijn op onze rijke heritage, dat uitdragen en verbinden met onze community, onze internationale familie. Er komen herkenbare silhouetten en prints in terug, maar met een twist. Het is nog luxer: de allerbeste stoffen en tailoring en meer focus op inventieve breisels. Favoriet is een grijswollen en leren jas met ons schild, een moderne variant op het Masai-wapenschild, vastgehouden door drie dieren – de leeuw voor zowel Marokko als Nederland, de luipaard voor Somalië en de adelaar voor Ghana.”

Wat was het grootste struikelblok op jullie pad?

Hussein Suleiman (33): “Tien jaar geleden droeg niemand in Nederland kleding van eigen bodem. Terwijl de jeugd van nu Daily Paper, Filling Pieces, Patta (ook Nederlands) allemaal door elkaar draagt. In die tijd had je wel G-Star, maar zij profileerden zich als internationaal merk. Terwijl wij expliciet uitdroegen: wij komen uit Amsterdam-West! Overigens zijn we eerst internationaal opgepikt, bij onder meer Colette en Pigalle, voordat ze in Nederland wakker werden en doorkregen dat hier wellicht potentie zat.”

Lees het volledige interview met de founders van Daily Paper in Vogue’s nieuwe septembernummer, dat nu in de winkels ligt en hier online te bestellen is.

Meer Daily Paper? Neem een kijkje achter de schermen bij onze shoot met Abderrahmane Trabsini, Jefferson Osei en Hussein Suleiman op Vogue’s TikTok-account.