enkele-van-de-meest-bijzondere-met-gala-looks-kwamen-niet-op-de-rode-loper-en-dit-is-waarom-252514
©Getty Images

De meest bijzondere en vermakelijke rode loper-looks van het Met Gala 2023 kwamen van het label Vaquera. Ontwerpers Patric DiCaprio en Bryn Taubensee van het onafhankelijke merk uit New York creëerden voor September Evans een jurk met een opblaasbare rok en kussenachtige constructies, ze bedachten een op maat gemaakte plastic jurk compleet met een elegante muts voor Anita Kristiansen en maakten voor Anita Li een jurk van opgeblazen vuilniszakken. Carrie Marie Carey, hun laatste ster van de avond, trok een afgetrapte jurk aan die bedekt leek met modder. Maar, ze kwamen nooit op de rode loper. En dat heeft alles te maken met kunstmatige intelligentie.

AI-geïnspireerde Met Gala-looks

Je hebt bovengenoemde outfits nooit op de rode loper gezien, omdat ze nooit hebben bestaan. De vermakelijke paparazzi-momenten werden gegenereerd door het AI-programma genaamd Midjourney. Een programma dat tekstaanwijzingen gebruikt om realistische beelden te creëren en verantwoordelijk was voor de viral nepbeelden van de paus in een vloerlange witte pufferjas. Het kostte de ontwerpers ongeveer een dag om het grootste deel van de Vaquera-looks te creëren. “Je moet gewoon wat uitproberen,” vertelt DiCaprio aan Vogue US. “Soms maakt het programma meteen een geweldige look, en een andere keer duurt het uren.”

Maar vraag DiCaprio of Taubensee niet wat de inspiratie was voor alle verschillende outfits. “Het is nogal geheimzinnig. Dat is de kunst van Midjourney,” zegt DiCaprio. “We houden geheim wat we erin stoppen, wat misschien smakeloos klinkt, maar een fotograaf onthult zijn belichtingtechniek ook niet.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door VAQUERA (@vaquera.nyc)

Welke voorwaarden DiCaprio of Taubensee ook aan het AI-programma toevoegden, Vaquera’s Met Gala-looks draaiden uiteindelijk om zowel protest als fantasie. Hoewel DiCaprio erkent dat de jurken “nooit zouden zijn goedgekeurd bij het Met”, kon hun team dankzij AI verder denken dan de praktische beperkingen. “Het is cool om je dingen voor te stellen die onmogelijk te maken zouden zijn, vooral voor een klein merk als het onze met beperkte middelen”, zegt DiCaprio.

Niet gericht op beroemdheden

Vaquera’s nieuwste project is tevens een commentaar op de aard van het concept beroemdheid. Geen van de aanwezigen die zij kleedden voor het gala waren echte mensen, maar afgezien van een paar verwrongen handen, hadden ze zo kunnen worden gezien als een acteur, influencer of model. Op een gegeven moment beginnen alle beroemde gezichten in elkaar over te lopen. “We zijn geen merk dat zich richt op beroemdheden – dat is niet iets waar we ons door laten inspireren. Daarom was het grappig om gewoon een vaag persoon te creëren,” zegt DiCaprio. “Op een beroemdheid lijken is goed genoeg. Iedereen vond het nog steeds leuk, ook al wist niemand wie deze mensen waren.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door VAQUERA (@vaquera.nyc)

Er is een licht sinistere humor die gepaard gaat met het gebruik van AI. Aanvankelijk leken veel van Vaquera’s fans oprecht te applaudisseren voor de Met Gala-jurken van het merk. Zelfs DiCaprio’s eigen stiefmoeder feliciteerde hem. “Ik weet zeker dat mijn moeder me nu elk moment een bericht kan schrijven en zegt: ‘Wat prachtig,'” zegt hij. Toch is dit niet de eerste keer dat Vaquera een duik neemt in de wereld van AI – het vorige experiment heeft zelfs een volger misleid. Een paar maanden geleden bracht het merk een lijn AI-gegenereerde kinderkleding uit die onmiddellijk de interesse wekte van een online retailer die vroeg om de stukken te kopen.

AI en mode

Grappen daargelaten, heeft de vooruitgang in AI geleid tot serieuze man-versus-machine gesprekken over de vraag of technologie uiteindelijk de werkzekerheid van mensen zal bedreigen, vooral in creatieve industrieën. Toch gebruikt Vaquera AI als leidraad en soms zelfs als directe inspiratie. “We zijn zo geïnspireerd in de studio, en we zitten gewoon rond de computer en maken [AI-beelden] en lachen”, zegt DiCaprio. Hetgeen waar de ontwerpers om lachen, kan heel goed uiteindelijk op de catwalk belanden. “We zetten ze op het moodboard voor het seizoen en laten ons daardoor inspireren en stimuleren om dingen te maken die AI niet zou kunnen maken,” zegt hij. “AI kan niet alles maken, maar ik denk dat het gebruik ervan als hulpmiddel inspirerend en tof is.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door VAQUERA (@vaquera.nyc)

DiCaprio verdedigt Vaquera’s gebruik van AI ook door de nepcreaties van het merk te vergelijken met de looks die op de echte Met Gala-rode loper verschenen. “Dit is het meest AI-geïnspireerde Met Gala dat ik ooit heb gezien. Jared Leto verkleed als kat? Ik dacht dat dat nep was,” zegt hij. “En Doja Cat ook!”

Maar zoals DiCaprio opmerkte, kan AI niet alles creëren. Vaquera bedacht de namen van de fictieve beroemdheden zelf, maar creëerde per ongeluk twee sterren met dezelfde voornaam. “Ik wist niet dat er twee Anitas waren,” zegt DiCaprio. Maar uiteindelijk zit er kunst in menselijke fouten.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door VAQUERA (@vaquera.nyc)

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue US.