party-for-all-vogues-hoofdredacteur-yeliz-over-de-inclusie-van-oudere-vrouwen-in-de-modewereld-274879
©Aicha Abdoun

Ik heb een nieuwe muze: Pamela Anderson. Afgelopen september maakte Pam furore bij een modeshow, op de eerste rij bij Vivienne Westwood. Ze verscheen in een gigantische zwarte look zónder make-up ten tonele. Pamela kiest er sinds kort voor om zich niet meer onder een laag botox en plamuur te verbergen. In een getting-ready video voor de Amerikaanse Vogue vertelt ze: “Ik heb het gevoel dat niets de kleding in de weg moet staan en ik wil geen moeite meer doen om het mooiste meisje van de klas te zijn. Dat is vrijheid.”

Yeliz over Vogue december 2023

Er was ook commentaar: waarom moest dit moment zo breed uitgemeten worden op social media, dat een fifty something-vrouw als een fifty something-vrouw op de bühne verschijnt? Waarom vinden we dat niet gewoon normaal? Point taken. Toch vind ík het iets om voor te applaudisseren, want inderdaad, zo gewoon is het niet dat vrouwen boven de vijftig nog au naturel op het grote scherm, bij modeshows of in campagnes verschijnen. Dat Pamela ervoor kiest, is dus zeker te bewonderen. Maar of het daadwerkelijk bijdraagt aan vooruitgang, een inclusievere kijk op wat schoonheid is? Dat zocht schrijver Alja Bakker voor ons uit. 

Een ding dat zeker is: de inclusie van oudere vrouwen vierde dit jaar hoogtij. Bij beide modeseizoenen werd die oudere garde van stal gehaald. De terugkeer van de supermodellen op de runway kwam tot een absoluut hoogtepunt. Voorop Naomi, die telkens maar weer uit de coulissen verscheen van vooraanstaande modehuizen, Linda Evangelista die een comeback maakte en twee Vogue-covers sierde, Eva Herzigová die voor Saint Laurent liep, kunstenaarsmuze Kristen McMenamy deed ook weer eens een show en Cindy Crawford en Helena Christensen draaien inmiddels ook weer fashionweeks.

Karen Elson

Ook de lichting supermodellen daaronder – de forty something-vrouwen – is weer aan het werk. Zoals Daria Werbowy te zien is in de nieuwe ubercoole Gucci-campagne en Sasha Pivovarova in onze modeserie The Golden Age. Sasha is een supermodel uit ‘mijn tijd’ en is in de serie te zien naast Amanda Murphy én een van mijn muzes uit mijn beginjaren als modejournalist: Karen Elson.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Singer, songwriter, supermodel – wat kan die vrouw niet? Ze stond voor de lens van grootheden als Helmut Newton, Peter Lindbergh, Mario Testino en de fotograaf die haar doorbraak bewerkstelligde, Steven Meisel. Ze liep ontelbare shows en tikt met déze Vogue Nederland-cover vijftig Vogue-covers in totaal aan. Met zo’n staat van dienst kan het niet anders dan dat je aan haar lippen hangt. Dat deed journalist Stijn de Vries voor ons. Karen vertelt over haar jeugd en gevecht naar de modetop. “Ik ben geen nepo baby. Niemand opende deuren voor me, ik moest ze zelf intrappen.”

Genoeg te vieren

Verder in dit nummer veel feestelijks, want naast de steeds inclusievere modewereld is er genoeg te vieren. Fotograaf Jasper Abels en stylist Alex van der Steen creëerden een dromerige fantasieserie, stylist Xavièra Aubri selecteerde moois voor onder de boom én fotograaf Marie Wynants en stylist Charissa Hogerheijde maakten de mooiste juwelenserie ooit. Met een glansrol voor oude wandelende takken. Je bent een inclusief blad, of je bent het niet.