hm-lanceert-nieuwe-designersamenwerking-met-het-koreaanse-modelabel-rokh-290479
©H&M

Toen Rok Hwang, creative director van Rokh, zijn aankomende collectie in samenwerking met H&M ontwikkelde, deed hij veel moeite om de perfecte kleur beige te vinden. Het moest er een zijn die niet te “formeel” of te “schooluniform” is, en die aanvoelt als “precies de goede kant van vintage”. Het laat zien hoe veeleisend Hwang is in zijn ontwerpproces, deze keer voor zijn collectie in samenwerking met de Zweedse modeketen, die H&M vandaag lanceert.

H&M x Rokh

“Rok Hwang staat aan de top van een nieuwe golf Koreaanse ontwerpers, die met hun conceptuele maar draagbare kleding steeds weer weten te verrassen”, zegt Ann-Sofie Johansson, creative advisor en hoofd design womenswear bij H&M. “We zijn er trots op dat we een selectie van de aanpasbare garderobeklassiekers van Hwang kunnen presenteren, en we kunnen niet wachten om te zien hoe onze klanten ze dragen.”

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Hwang werd geboren in Zuid-Korea en groeide op in Austin, Texas, voordat hij als tiener naar Nottingham verhuisde. De ontwerper studeerde af aan Central Saint Martins, onder het invloedrijke oog van wijlen professor Louise Wilson. Voordat hij in 2016 zijn eigen label begon, ging hij aan de slag bij Phoebe Philo’s Céline, Chloé en daarna Louis Vuitton. De Special Prize van LVMH volgde twee jaar later.

De samenwerking met H&M van dit jaar plaatst Hwang aan het eind van een lange rij invloedrijke ontwerpers die met de winkelketen hebben samengewerkt – van Karl Lagerfeld tot Isabel Marant en van Comme des Garçons tot Simone Rocha. Zeggen dat hij het druk heeft gehad, is een understatement.

58-delige collectie

De 58-delige collectie, die opmerkelijk dicht bij Hwangs oorspronkelijke ontwerp-DNA blijft, zit boordevol stilletjes subversieve maar draagbare staples die de harten van het modepubliek gegarandeerd gaan veroveren. “Mensen beschrijven mijn ontwerpproces als een vorm van deconstructie”, vertelde Hwang aan The New York Times in 2019. “Maar eigenlijk reconstrueer ik – ik vind het leuk om iets te nemen dat al bestaat en het een nieuwe vorm en betekenis te geven.”

En inderdaad, niets in deze collectie is wat het lijkt. Denk aan bescheiden trenchcoats die lagen bevatten die je kunt laten zien of juist verbergen, asymmetrische LBD’s die van midi’s in mini’s veranderen door kleine haak-en-oog-sluitingen, en leren jacks waarvan de mouwen opengeknoopt kunnen worden om een cape-achtig silhouet te vormen.

Versieringen blijven ondertussen tot een minimum beperkt, maar Hwangs dubbele-riem-kenmerk speelt een belangrijke rol in de collectie en omsluit alles – van broeken met plooien tot volumineuze jassen. Je zal ook zilveren studs tegenkomen op zowel jurken als jasjes, wat de collectie een subtiele, punk-geïnspireerde twist geeft die voorkomt dat het in de alomtegenwoordige categorie quiet luxury terechtkomt.

Nieuwe moderegionen

Terwijl sommige ontwerpers dromen dat de beroemdste personen hun items dragen, benadrukt Hwang dat hij de grootste kick krijgt wanneer hij zijn stukken ziet bij mensen op straat. “Ik vind het geweldig om te zien hoe mensen mijn ontwerpen aanpassen aan hun eigen persoonlijke stijl – iedereen stylet mijn ontwerpen op een andere manier”, zegt hij. We kunnen wel zeggen dat deze toonaangevende samenwerking zijn naam in heel nieuwe moderegionen zal brengen.

H&M x Rokh is vanaf vandaag, 18 april 2024, verkrijgbaar in geselecteerde winkels en op hm.com.

H&M gaat nieuwe samenwerking aan met Rokh
©H&M
H&M x Rokh
©H&M
H&M x Rokh
©H&M

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue UK.