Na de modeweken in de vier grote steden had het modepubliek even rust. Maar al gauw keren de kriebels terug – met honger naar prachtige looks op fantastische locaties. Gelukkig begrijpt Nicolas Ghesquière dat. En dus showde de creatief directeur gisteren de pre-fall-collectie van Louis Vuitton. Ghesquière koos voor Shanghai in China als locatie; de eerste keer dat het Franse modehuis zijn catwalk naar deze levendige stad bracht. Wat de show ook bijzonder maakt, is dat dit het tiende jaar van Nicolas aan het roer van Louis Vuitton markeert. Van de collectie tot de beroemde gasten front row; lees hier over The Voyager: Louis Vuitton pre-fall 2024.
Louis Vuitton pre-fall 2024
De kenmerkende trechtervorm van de locatie vormde een opvallende achtergrond voor de show. Het spektakel vond plaats in het Long museum, eigendom van kunstverzamelaars de heer Liu Yiqian en mevrouw Wang Wei. Beroemdheden als Cate Blanchett, Jennifer Connelly, HoYeon Jung, Regina King en Chloë Grace Moretz namen hier plek op de eerste rij. Maar waar de locatie minimalistisch bleef, zorgde de runway voor een uitbarsting van kleur, prints en accessoires.

Opblaasdieren
Ghesquière dook voor deze collectie in de archieven van het huis en bracht onderscheidende emblemen terug. Tegelijkertijd eerde hij de creativiteit van het gastland. Chinese kunstenaar Sun Yitian had hierin een groot aandeel. Yitian staat bekend om haar schilderwerken met opblaasdieren en haar kritische kijk op massaproductie. Samen brachten de artistiekelingen de beroemdste schilderijen van Sun naar de catwalk en werden de felgekleurde, opgeblazen dierenprofielen afgebeeld op de looks.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Niet alleen de vrolijke kleuren tegen de minimalistische achtergrond zorgden voor een groot contrast. Ook de collectie zelf zat vol contrasten, doordat tijdloze details werden afgewisseld met moderne silhouetten. Daarnaast zagen we een mix aan grungy stijlen en Gorpcore-looks die werden gecombineerd met bloemen en vrouwelijke franjes. De collectie werd afgesloten door een rits aan zwarte looks, waarvoor Ghesquière zich liet inspireren door 50 Shades of Black, hetgeen hij spotte in Chengdu.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
