Tijdens de afgelopen editie van Amsterdam Fashion Week viel een lokaal merk op dankzij een prachtige, kunstzinnige presentatie; geen modeshow voor dit label, maar een expositie. Het tekent RÓHE: een modemerk, designstudio en atelier dat basisstukken voor je garderobe biedt, maar dan 2.0: tijdloze designs gemaakt door ambachtslieden met Italiaanse, kwalitatief hoogwaardige materialen. En precies daarom zijn dat exact de stukken waarin je wil investeren. We stelden oprichtster Marieke Meulendijks enkele vragen.
Amsterdams merk RÓHE
Marieke Meulendijks is absoluut geen onbekende in de mode-industrie: na voor andere labels te hebben gewerkt als ontwerper, startte ze haar eigen label Les Coyotes de Paris met man en zakenpartner Maickel. Nu is er dus ook RÓHE. Voor de duidelijkheid: daarmee stopt Les Coyotes de Paris niet. Dat merk is wat speelser en jonger, en focust zich nu op meisjes en jonge vrouwen – al komt er in januari 2023 weer een damescollectie aan. Meulendijks: “Ik wilde voor mijn persoonlijke ontwikkeling en groei het merk RÓHE en het DNA daarvan verder uitwerken – een concept dat ik al langer in mijn hoofd had.”
Met RÓHE bedienen Marieke en Maickel een iets andere doelgroep: die van volwassen, sterke vrouwen op zoek naar dito outfits – empowerment is niet voor niks een belangrijk thema voor het merk. De RÓHE FRAMES-collectie omvat, zoals ze zelf zeggen, wardrobe staples: essentiële modestukken in een pure, functionele vorm. Ontwerpen die bovendien de seizoenen overstijgen.
Het artikel gaat door onder de afbeelding.

In gesprek met Marieke Meulendijks
Marieke, RÓHE werd gelanceerd in 2021. Hoe was het om een nieuw merk te starten tijdens een pandemie?
“Voor mij was dit de juiste tijd om RÓHE te lanceren. Het was een tijd van reflectie, omdat alles simpelweg tot stilstand kwam. Die periode heeft ertoe geleid om juist toen RÓHE te lanceren, om dromen na te jagen tijdens een vreemde periode in het leven. Ik heb altijd mijn hart gevolgd en intuïtie laten spreken. We zijn nu dik een jaar verder en het gaat heel goed. Het blijft wel een onrustige tijd; de wereld staat op zijn kop, maar wij zijn blij met de nieuw ingeslagen weg.”
Waarom is er voor een expositie gekozen als presentatievorm tijdens Amsterdam Fashion Week?
“Ruim een jaar na de lancering voelde het als het juiste moment om daar RÓHE in het licht te zetten. We komen ten slotte uit Amsterdam en merken dat niet iedereen hier al bekend is met het label, terwijl we internationaal wel hard groeien. We kozen expres voor een presentatie in de vorm van een installatie genaamd ‘Crafted Columns’, omdat we in de galerij een wereld toonden waarin vakmanschap en samenwerking centraal stonden, kenmerkend voor RÓHE. De gasten werden geprikkeld door een visuele en tactiele kunstinstallatie, handgemaakt door de Nederlandse kunstenaar Fransje Gimbrere.