tatjana-patitz-een-van-de-eerste-supermodellen-is-overleden-238157
©Arthur Elgort, Vogue US, Augustus 1987

Tatjana Patitz – de minst opvallende, maar misschien wel met de mysterieuste allure van de originele supermodels uit de jaren tachtig – is overleden. Patitz werd 56 jaar. Volgens een vertegenwoordiger van de familie is de doodsoorzaak uitgezaaide borstkanker.

Tatjana Patitz overleden

“Ik heb mijn ziel nooit verkocht”, zei Patitz in een interview in 2020. Geboren in Hamburg, als de dochter van een Estse moeder en Duitse vader, verhuisde ze op jonge leeftijd met haar familie naar Skanör, een idyllisch kustplaatsje in het zuiden van Zweden. In 1983 deed ze als zeventienjarige tomboy en wedstrijdpaardrijdster mee aan een Elite Model Contest in Stockholm. Ze werd derde. De prijs was een reis naar Parijs en een contract van beperkte duur. Maar, zoals de Amerikaanse Vogue in 1988 schreef: ‘Een ster wordt niet snel geboren. Tatjana vond een jaar lang geen werk.’

Haar carrière

Wijlen modefotograaf Peter Lindbergh heeft een grote rol gespeeld in Patitz’ succesvolle carrière. De Duitse fotograaf, bekend om zijn onbewerkte foto’s en voorkeur voor een ‘natuurlijke’ schoonheid, zou Patitz fotograferen voor de beroemde foto White Shirts: Six Supermodels, Malibu in 1988, en opnieuw voor de supermodellencover van de Britse Vogue in januari 1990. Toen George Michael dat nummer zag, nodigde hij dezelfde groep vrouwen uit om te verschijnen en te lipsyncen in zijn inmiddels befaamde videoclip Freedom! ’90.

Tatiana Patitz
©Irving Penn, Vogue US, Augustus 1989
Tatjana Patitz in Jean Paul Gaultier.

Mysterieuze allure

Hoewel ze één van de originele supermodellen was, leek Patitz nooit deel uit te maken van ‘de groep’. Deels is dat te verklaren door haar keuze om niet in New York of Parijs te gaan wonen, maar in Californië, waar ze dichter bij de natuur en haar dieren kon zijn. Afgezien van deze geografische keuze had de schoonheid van Patitz een mysterieus element, met haar zachte gezichtsuitdrukking en ogen die zelfbeheersing en passie uitstralen. “Tatjana was altijd het Europese symbool van chic, als Romy Schneider meets Monica Vitti”, herinnert Anna Wintour zich. “Ze was veel minder zichtbaar dan haar collega’s – mysterieuzer, volwassener, onbereikbaarder – en dat had zijn eigen aantrekkingskracht.”

Patitz’ allure zat hem dan ook precies daarin. Met haar opleiding als actrice was ze een krachtige persoonlijkheid. Zoals ze aan de Amerikaanse Vogue vertelde in een profiel uit 1988, Tatjana: Million Dollar Beauty: “Mensen zeiden altijd dat ik er speciaal uitzag; dat ik niet op iemand anders leek. En daarom zou ik het gaan maken.”

Tatjana Patitz voor Helmut Lang, herfst/winter 1994
©Condé Nast Archive
Tatjana Patitz voor Helmut Lang, herfst/winter 1994

Tatjana Patitz had langdurige werkrelaties met Lindbergh, Herb Ritts en Patrick Demarchelier, die haar vaak op locatie fotografeerden. Haar meer recente optredens in Vogue waren familieaangelegenheden. Het model werd herenigd met haar collega’s voor ‘Good Jeans’, een supermodellen-in-denim-verhaal, gefotografeerd door Annie Leibovitz. In 2012 werden Patitz en haar zoon Jonah Johnson door Lindbergh vastgelegd, thuis op hun ranch in de Santa Ynez Valley. Ook in 2019 maakten moeder en zoon hun opwachting in een portfolio van Tina Barney. Toen ze vorig jaar over haar zoon sprak, verklaarde ze: “Jonah is mijn bron van geluk.”

Tatjana Patitz in Ralph Lauren.
©Arthur Elgort, Vogue US, Oktober 1989
Tatjana Patitz in Ralph Lauren.
Tatjana Patitz voor Etro, herfst/winter 2019
©Alessandro Lucioni / Gorunway.com
Tatjana Patitz voor Etro, herfst/winter 2019
Tatjana Patitz voor Vivienne Westwood, herfst/winter 1994.
©Condé Nast Archive
Tatjana Patitz voor Vivienne Westwood, herfst/winter 1994.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue US.