in-gesprek-met-iris-van-herpen-veel-mensen-hebben-behoefte-aan-waarheid-ik-heb-vooral-behoefte-aan-kennis-220414
©Casper van der Linden, Vogue Nederland, september 2022

Betoverd raakte hij bij hun ontmoeting, zegt Salvador Breed (38), sinds twaalf jaar de partner van Iris van Herpen en head of sound bij haar shows. “Het was en is de combinatie van heel stevig in haar schoenen staan en tegelijkertijd ontzettend gevoelig zijn. Je herkent in haar werk zo veel durf, detaillering en sensitiviteit. Daarbij is ze ontzettend eigenwijs, daar hou ik zó van, Iris is prachtig.”

The unsung hero of coutureweek’

Samen bouwden ze de geluidsidentiteit van het merk op, noem het perfectionisme to the max. Haar jubileumshow in juli ging over de metaverse, de digitale tegenhanger van ons fysieke bestaan, en de reflectie daarop. De muziek speelde daarop in, om het publiek door een beweging van aardsheid en het menselijke langzaam een virtuele wereld in te voeren. In het begin van haar carrière werden haar collecties niet altijd begrepen door modeliefhebbers, maar inmiddels is Iris van Herpen (38) een van de hoogtepunten van de Parijse coutureweek. Vogue Hongkong noemde haar onlangs zelfs The unsung hero of coutureweek. 

In de showroom van het Institut Néerlandais in Rue de Lille, een dag na de show, lacht Van Herpen om de complimenten van haar partner. Ze is net uit een veel te lange meeting ontsnapt en neemt de tijd voor een gesprek met Vogue. Tweemaal per jaar, tijdens de Parijse coutureweek, verhuist ze haar Amsterdamse atelier in pakhuis Het Veem voor twee weken naar deze plek voor castings, fittings en afspraken met klanten. Dertig man heeft ze in totaal voor zich werken, inclusief stagiaires, exclusief vaste freelancers en vrienden die bijspringen voor de show. “Telkens weer zo’n liefdevol gebeuren. Ik heb een ontzettend constructieve club mensen om me heen die het allermooiste wil creëren.”

De sculpturen van Iris van Herpen

Van Herpens werk balanceert op de rand van mode en kunst, of preciezer: sculptuur. Elke collectie vertelt weer een eigen verhaal en is een mix van vrije, associatieve verbanden, futuristische ideeën en sensorische gewaarwordingen, waarbij traditioneel handwerk wordt gecombineerd met hightech en mooiere, betere en slimmere biomaterialen. Laag over laag wordt met de hand aangebracht, het materiaal gelaserd of met een scalpel gesneden, soms lijkt het resultaat op een vissenhuid. In elke look zit gemiddeld 290 uur aan materiaalontwikkeling.

Haar eigenzinnigheid legde haar geen windeieren. Klein maar dapper weet ze zich al vijftien jaar staande te houden tussen grote couturehuizen als Dior en Chanel. Volgend najaar is er in Musée des Arts Décoratifs in Parijs een retrospectief te zien, een overzicht van vijftien jaar werk in 112 looks. “Het wordt een mode-expo maar beyond“, zegt ze. “We gaan er andere disciplines bij betrekken. We willen inzicht geven in alles áchter de collecties, zowel inspiratie, materialen als techniek.”

Een kijkje in het atelier van Iris van Herpen
©Casper van der Linden, Vogue Nederland, september 2022

Waar bevind jij je na vijftien jaar in de modewereld?

“Op een heel fijne positie. Naast couture kan ik ook projecten doen binnen kunst en architectuur. Mode is best een gesloten bubbel, ik heb altijd geprobeerd daar een stukje dierbare vrijheid in te bewaren. Bijzonder is dat het atelier echt draait op klantenorders, want dat kunnen de meeste modehuizen gek genoeg niet. Daar is couture zo’n grote kostenpost dat het vaak vanuit de prêt-à-porter of de parfumtak bekostigd wordt. Ons atelier is erg puur in die zin.”

Wie zijn jouw klanten?

“Het gros woont in Amerika en Azië, een klein deel in Europa. Het zijn zowel coutureklanten als kunstliefhebbers, voornamelijk vrouw, maar we hebben ook een paar mannelijke klanten. Elk jaar maken we ook een aantal bridal looks en special requests, alles bij elkaar totaal jaarlijks zo’n veertig tot vijftig stuks. Elke bestelling vergt drie tot vier maanden werk van meerdere mensen uit het team.”

Wat was het idee achter de nieuwe collectie, genaamd Meta Morphism?

“Ik heb inspiratie gehaald uit hyperreality, posthumanism en het eeuwenoude boek Metamorphoses van de Romeinse dichter Ovidius. Daarbij kwamen allerlei tijdloze vragen kijken, zoals: wie zijn wij verder dan ons fysieke lichaam? Momenteel een zeer relevante vraag gezien de metaverse en de ontwikkeling van onze digitale identiteiten. Velen van ons zullen in de nabije toekomst een eigen avatar creëren, we zijn aan het heruitvinden hoe we er dan willen uitzien en ons willen kleden. Helaas kon door een coviduitbraak in het technische team het mixed-reality-onderdeel van de show niet doorgaan. Naast zestien fysieke looks waren er drie digitale avatars te zien en hadden er nog drie digitale performances moeten plaatsvinden. Een machtig mooi speelveld van het creëren van een nieuwe identiteit, nieuwe manieren van beweging en textuur.”

Lees het volledige interview met Iris van Herpen in Vogue’s nieuwe septembernummer, dat nu in de winkels ligt en hier online te bestellen is.

De indeling van modellen voor de show van Iris van Herpen
©Casper van der Linden, Vogue Nederland, september 2022
Iris van Herpen herfst/winter 2022
©GoRunway.com