dit-zijn-de-17-memorabelste-couturelooks-aller-tijden-305059

De herfst/winter 2024-coutureweek in Parijs is net achter de rug. Tijdens dit modehoogtepunt sierden de meest ongeëvenaarde, creatieve en unieke creaties de catwalks in de Franse hoofdstad. Volgens Vogue hét moment om terug te blikken op een aantal van de memorabelste couturelooks aller tijden.

De memorabelste couturelooks aller tijden

De kreeftenjurk van Schiaparelli en Dalí (1937)

Elsa Schiaparelli’s couturesalons in de jaren dertig lijken misschien een rustige aangelegenheid vergeleken met de shows van vandaag de dag. Maar haar Parijse uitvalsbasis op Place Vendôme 21 is niet voor niks sinds die tijd een gerenommeerde plek. In dit decennium werkte Schiaparelli samen met kunstenaar Salvador Dalí aan de zogeheten ‘kreeftenjurk’. De Amerikaanse socialite Wallis Simpson droeg de jurk vervolgens in Vogue, in 1937. Voor het moderne publiek van vandaag de dag is een samenwerking tussen kunstenaars en modeontwerpers niet vreemd, maar in de jaren dertig was dit baanbrekend. Niemand minder dan Greta Garbo was fan.

Memorabele couture looks, Schiaparelli 1937
©Schiaparelli
1/18
Native Share
Elsa Schiaparelli's couture-presentatie in de jaren dertig
Iconische couture looks, Schiaparelli 1937
©Getty Images
2/18
Native Share
Wallis Simpson draagt Schiaparelli's kreeftenjurk in de tuin van het Château de Candé voor Vogue, 1937.

Karl Lagerfelds eerste coutureshow voor Chanel (1983)

Karl Lagerfeld was meer dan drie decennia lang creative director van Chanel. Tot aan zijn dood in 2019 bleef de ontwerper een van de meest gerespecteerde en herkenbare figuren in de modewereld. In 1983 kreeg hij de taak om een frisse wind te laten waaien door het iets ingedutte modehuis Chanel. In deze tijd gaf Lagerfeld toe dat hij couture een frustrerend traag proces vond. Toch ontving de ontwerper lovende kritieken van critici voor zijn couture-ontwerpen. Zo groeide Lagerfelds Chanel al snel uit tot de essentie van wat het wereldwijde publiek bewonderde aan couture: een pure vorm van escapisme. Zijn designs, gericht op de visie van Chanels oeuvre in de jaren twintig en dertig, waren een daverend succes.

Chanel haute couture herfst/winter 1983
©Getty Images
3/18
Native Share
Chanel haute couture herfst/winter 1983

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief

Atelier Versace’s glitterbruid (1995)

Ooit waren couturepresentaties een hoffelijke ervaring voor welgestelde vrouwen uit de hogere klasse, maar in de jaren negentig waren de spetterende shows van Gianni Versace voor Atelier Versace een luide en uitbundige aangelegenheid. Bij iedere schitterende look uit de herfst/winter 1995-couturecollectie brak een luid applaus uit. De show was een masterclass in modegeschiedenis die het hedonisme van die tijd vastlegde in elk fonkelend detail. Alsof de Versace-couturevrouwen rechtstreeks vanaf de rode lopers van Hollywood Versace’s catwalk bewandelden.

Memorabele couture looks, Atelier Versace herfst/winter 1995
©Getty Images
4/18
Native Share
Atelier Versace haute couture herfst/winter 1995

Kate Moss in bloei (1993)

1993 was een belangrijk jaar voor supermodel in wording Kate Moss. De eerste Vogue-cover van het model (voor de Britse Vogue) was het maartnummer. Tegen die tijd had ze al op de Yves Saint Laurent couture lente/zomer 1993-catwalk gelopen in een romantische jurk met bloemenprint die niets minder dan betoverend was.

Yves Saint Laurent haute couture lente/zomer 1993
©Getty Images
5/18
Native Share
Yves Saint Laurent haute couture lente/zomer 1993

De little black dress van Chanel (1994)

Hoewel een enorme jurk niet noodzakelijk is voor een Vogue-waardig couturemoment, is een enorme hoed dat wel. Naomi Campbells couture-LBD van Chanel, gestyled met doorschijnende handschoenen en een oversized maraboehoed, was een gamechanger in 1994.

 Chanel haute couture lente/zomer 1994
©ANP
6/18
Native Share
Chanel haute couture lente/zomer 1994

Thierry Muglers robotvrouw (1995)

Het cyborgpak dat Thierry Mugler creëerde voor zijn herfst/winter 1995-coutureshow werd door Vogue omschreven als “een angstaanjagend en prikkelend beeld van het begin van het internettijdperk”. Later dat jaar werd het unieke stuk vastgelegd door Helmut Newton voor het november 1995-nummer van de Amerikaanse Vogue in het fashion cultverhaal Machine Age.

Mugler haute couture herfst/winter 1995
©Getty Images
7/18
Native Share
Mugler haute couture herfst/winter 1995

McQueens mythologie (1997)

Kort nadat Alexander McQueen zijn couture-debuutcollectie voor Givenchy onthulde, verklaarde de ontwerper dat de show niet aan zijn eigen verwachtingen had voldaan. De geschiedenis herinnert zich daarentegen wat anders. Zijn couturedebuut gaf een verbluffend elegante en mythologische twist aan de codes van het modehuis.

 Givenchy haute couture lente/zomer 1997
©Getty Images
8/18
Native Share
Givenchy haute couture lente/zomer 1997

Renegade denim (1999)

Met zijn lente/zomer 1999-coutureshow ging de Franse ontwerper Jean Paul Gaultier tegen alle conventies in. Zo stuurde hij een jurk bestaande uit enkel denim patchwork (compleet met gevederde sleep) de catwalk op. Een look die duidelijk afweek van de andere goudgerande stukken in de collectie. Gaultiers geheim om op te vallen? De regels van couture aan je laars lappen.

memorabele couture looks, Jean Paul Gaultier haute couture 1999
©Getty Images
9/18
Native Share
Jean Paul Gaultier haute couture lente/zomer 1999

Larger than life (2003)

In de zeroes werd de catwalk van Christian Dior door John Galliano het epicentrum van theatraliteit. De Britse ontwerper, die sinds 1996 aan het roer stond bij Dior, gaf zijn atelier meer durf en dat was te zien aan de ontwerpen. Maar één memorabele couturelook kiezen uit deze lente/zomer 2003-collectie is een lastige taak. “In Galliano’s handen werden de levendige kleuren en patronen van Chinese klederdracht en Japanse kimono’s getransformeerd tot een aantal van de grootste creaties die ooit zijn ontworpen”, schreef Sarah Mower van de Amerikaanse Vogue. “Modellen, bijna volledig ondergedompeld in omhullende zwaden van borduurwerk, tafzijde en exploderende chiffon volants, wankelden voort op duizelingwekkende platforms.”

Christian Dior haute couture lente/zomer 2003
©Getty Images
10/18
Native Share
Christian Dior haute couture lente/zomer 2003

Linda als Chanel-bruid (2003)

Het zou geen volledige lijst met memorabele couturelooks zijn zonder een spectaculaire bruid. Niemand minder dan Linda Evangelista, de vrouw die voor talloze iconische Chanel-catwalkmomenten zorgde, sloot de herfst/winter 2003-coutureshow van het Franse modehuis af.

Chanel haute couture herfst/winter 2003
©Getty Images
11/18
Native Share
Chanel haute couture herfst/winter 2003

Armani’s interpretatie van de polkadot (2014)

Wanneer het atelier van Armani zich bezighoudt met stippen, zijn de resultaten niets minder dan spectaculair. De jurk spreekt voor zich: gewoon een perfect moment van dromerige schoonheid.

 Giorgio Armani haute couture herfst/winter 2014
©Getty Images
12/18
Native Share
Giorgio Armani haute couture herfst/winter 2014

De paradijsvogel die het internet brak (2018)

Je hebt ongetwijfeld foto’s gezien van de roze, gevederde Valentino-couturejurk die in 2018 maar liefst twee keer het internet brak. Model Kaia Gerber was de eerste die Pierpaolo Piccioli’s meesterwerk droeg tijdens Valentino’s herfst/winter 2018-coutureshow. Zelfs de meest kritische moderedacteuren waren onder de indruk (en sommigen hadden zelfs tranen in hun ogen). Het team van Lady Gaga was er snel bij en zorgde ervoor dat Gaga jurk kon dragen op de rode loper van A Star is Born, op het filmfestival van Venetië. Het begin van internet-meltdown nummer twee.

Valentino haute couture herfst/winter 2018
©Getty Images
13/18
Native Share
Valentino haute couture herfst/winter 2018

Valentino’s inclusieve visie (2022)

Met zijn lente/zomer 2022-couturecollectie voor Valentino toonde Pierpaolo Piccioli een inclusieve couturevisie. Zo werden zijn creaties op de catwalk gedragen door de grijsharige schoonheden Lynne Koester en Hannelore Knuts, en midsize-modellen Levie Hsieh, Devyn Garcia en Angeer Amol. De grensverleggende ontwerper wilde alle vrouwen die zijn werk droegen voorzien van “dezelfde magie; dezelfde emotie; het gevoel van couture”, vertelde hij Vogue. Een broodnodige stap in de goede richting.

 Valentino haute couture lente/zomer 2022
©Getty Images
14/18
Native Share
Valentino haute couture lente/zomer 2022

Off with their (faux) heads (2023)

Daniel Roseberry stal de show tijdens het lente/zomer 2023-seizoen met een opmerkelijke innovatieve stap bij Schiaparelli: de introductie van ‘faux taxidermie’. Roseberry liet zich inspireren door Dante’s Inferno en daagde zijn atelier uit om levensechte dierenkoppen te maken van schuim, hars en imitatiebont. De creaties doken zowel op de eerste rij op, bij Kylie Jenner (een sneakpeek van de collectie, voorafgaand aan de show), als bij Naomi Campbell, Shalom Harlow en Irina Shayk óp de catwalk. De leeuwen-, wolven- en sneeuwluipaardhoofden leidden tot levendige discussies op social media, maar is het niet juist de bedoeling dat creatieve mode de mensen aan het praten krijgt?

Schiaparelli haute couture lente/zomer 2023
©Getty Images
15/18
Native Share
Schiaparelli haute couture lente/zomer 2023

Een tijdloze look met een couturetwist (2023)

Het was geen jurk (niet eens bijna), maar Pierpaolo Piccioli’s vlekkeloos uitgevoerde interpretatie van een tijdloze alledaagse outfit werd toch de opvallendste look van de herfst/winter 2023-coutureshows. De wijde, op vintage geïnspireerde jeans van Kaia Gerber was toch niet zo eenvoudig geconstrueerd als het oog dat deed lijken. De ‘jeans’ werd gemaakt van zijden gazar en geborduurd met minuscule parelmoerkraaltjes, zorgvuldig geverfd in tachtig verschillende tinten indigo om de welbekende denim-textuur te imiteren. In combinatie met een perfect wit overhemd en glinsterende feestschoenen was Piccioli’s meesterwerk een fascinerend beeld.

Valentino haute couture herfst/winter 2023
©Getty Images
16/18
Native Share
Valentino haute couture herfst/winter 2023

Een masterclass in couture van John Galliano voor Maison Margiela

Het is bijna onmogelijk om maar één jurk te kiezen uit John Galliano’s alom gevierde undergroundshow voor Maison Margiela tijdens lente/zomer 2024-seizoen. Het was een terugkeer naar de angstaanjagende spektakels van decennia geleden, waarbij modellen over de catwalk paradeerden in extreme korsetten en doorschijnende tule, terwijl ze overmaatse pruiken droegen en porseleinen poppenmake-up droegen. Gwendoline Christie sloot de show toepasselijk af in een zijden-taffeta creatie met een doorschijnende latexachtige toplaag. Zoals Hamish Bowles na de show schreef, was het “onbeschrijflijk magisch”.

Maison Margiela lente/zomer 2024-coutureshow
©gorunway.com
17/18
Native Share

De naakte bruid van Jean Paul Gaultier

De naked-trend lijkt niet af te nemen, maar de gastontwerper van Jean Paul Gaultier voor herfst/winter 2024, Nicolas Di Felice, bracht het naar een hoger niveau. Over de runway ging een naakte maliënkolderjurk, gemaakt van maar liefst 40.000 met elkaar verbonden haken en ogen. In combinatie met een bijpassende sluier zien we deze couturelook al helemaal voor ons bij een aanstaande modeliefhebbende bruid, of gedragen op de rode loper door een zekere Kylie Jenner.

Jean Paul Gaultier herfst/winter 2024-coutureshow
©Jean Paul Gaultier
18/18
Native Share

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue UK.