modest-fashion-is-veel-meer-dan-een-trend-4-vrouwen-over-wat-het-voor-hen-betekent-293774
©Merrachi

Crop tops, off-shoulder truitjes, doorschijnende stoffen en jurken die rondingen accentueren; de afgelopen jaren hingen winkels er vol mee. Als moslima in de westerse wereld had ik daardoor een haat-liefdeverhouding met kleding. Anno nu vindt er een verandering plaats: modest fashion is in opkomst. Ik sprak vier vrouwen over wat modesty voor hen betekent.

Opgegroeid met modest fashion

Van jongs af aan leerde ik wat wel en niet gepast is binnen de islam, ook op het gebied van kleding. Het is wenselijk je bedekt te kleden, onder meer voor het bewaken van je kuisheid. Je lichaam hoort niet ontbloot te zijn en de vorm van lichaamsdelen hoort niet zichtbaar te zijn. Hoewel ik nog geen hoofddoek draag, lette ik altijd al op mijn kledingkeuzes. Wanneer ik een leuk jurkje in de winkel zag dat net te kort was, had ik geluk met mijn moeder. Een vrouw met een hart voor het naaien en ontwerpen van kleding, die het kon verlengen met een stuk stof of een mooier model ontwierp. Zat er een te hoge split in een jurk of rok? Ook dat regelde ze.

Nu ben ik 27, en de afgelopen zomers heb ik meestal jurken tot aan mijn enkels en broeken gedragen. Wanneer mensen vroegen of het écht niet te warm is, voelde ik vroeger nooit de behoefte om uit te leggen waarom ik ervoor koos. Tegenwoordig ben ik bewuster bezig met de achterliggende gedachte en hoe ik modesty eigen kan maken. Ik ben niet waar ik wil zijn betreft het bedekt kleden, maar voel me steeds mooier wanneer ik minder huid laat zien.

Verandering in modeland

Waar velen bij modesty denken aan hijab en khimar dragende moslima’s, kent het een aantal ‘gradaties’. Zo zijn er ook vrouwen die ontblote benen en een diepe hals achterwege laten, maar wel hun haar tonen. Ook zijn er joodse, christelijke en ongelovige vrouwen die zich modest kleden. Hoewel het voorheen moeilijker was mooie bedekkende kleding te vinden, en influencers vooral reclame maakten voor onthullende kleding, zie ik inmiddels verandering. Voor velen openden deuren toen de Rotterdamse vlogster Ruba Zai in 2017 het gezicht werd van de ramadancampagne van Dolce & Gabbana. Wereldwijd zien we Modest Fashion Weeks en H&M lanceerde onlangs een Ramadan-collectie.

Ondertussen groeit het aanbod van abaya’s, jurken en twinsets. Talloze content creators bewijzen dat een vrouwelijke en stijlvolle look niet strak of onthullend hoeft te zijn. Waar sommigen spreken over een ‘groeiende trend’ in de mode-industrie, zie ik dat er eindelijk plek wordt gemaakt voor iets waar veel vrouwen al jaren voor staan. Modesty is geen trend, maar een blijvend onderdeel van het straatbeeld. Wat deze beweging ons in ieder geval leert, is dat het gaat om keuzevrijheid, ongeacht of dat om een crop top of abaya gaat. Ik sprak vier vrouwen over wat modest fashion voor hen betekent.

‘Er ontstaat een community’

De Kameroenees-Belgische Layla Elle Tayou (20) bekeerde zich drie jaar geleden tot de islam en draagt al bijna een jaar een hijab en modest kleding. “Voordat ik een hijab begon te dragen hield ik mij helemaal niet bezig met modesty. Ik was aangesloten bij een modellenbureau en droeg crop tops en baggy of low-rise broeken. Ik was altijd heel comfortabel met bloot zijn. De meeste vrouwen kleden zich bedekter voordat ze hun haar bedekken, ik heb juist het roer in één keer omgegooid.

Tegenwoordig werk ik als communicatiemanager en style-advisor bij kledingmerk Merrachi, waardoor ik makkelijker de juiste kleding vind. Kwalitatief goede modest kleding en unieke items vinden was voorheen een struggle. Ik wilde mezelf terugzien in de kleding die ik droeg en mijn eigen stijl behouden. TikTok en Pinterest zijn schatkamers vol inspiratie.

Ik zie steeds meer jonge vrouwen, zoals Nada Merrachi, eigen merken beginnen, omdat ze het zelf altijd misten. Ik vind het empowering om zulke merken te supporten. Als mensen vragen waar een kledingstuk vandaan komt, ontstaat er een gesprek. Nieuwe ontwerpers van modest fashion creëren het in eerste instantie voor zichzelf, maar er ontstaat een hele community.

Voor mij is mijn modest kledingstijl een vorm van zelfexpressie, comfort en respect. Bedekkende kleding is vaak elegant, en het is daarvoor niet nodig om huid te tonen. Ik speel met kleuren en patronen, maar ik let erop dat ik binnen de grenzen van het geloof blijf en geen lichaamsvormen laat zien. Layering helpt dan, en sommige dagen draag ik gewoon een jilbab. Velen vinden het niet stijlvol, maar door het te combineren met een mooie zonnebril of coole sneaker kan ik alsnog mijn stijl daarin kwijt.

Ik merk dat er stereotiepe gedachten zijn over bedekkende kleding. Sommige mensen denken dat het deel uitmaakt van onderdrukking. En dat vrouwelijke kleding onthullend hoort te zijn. Maar wat maakt kleding vrouwelijk? Is het de kleding of de persoon die het draagt? Het idee dat het altijd bloot moet zijn, roept vragen op over wie nou bepaalt wat vrouwelijkheid is. In mijn omgeving zie ik steeds meer vrouwen die zich – ongeacht religie – bedekter willen kleden. Kijk maar naar Scandinavische landen. En vrouwen die zich niet te onthullend willen kleden vanwege hun werkomgeving.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Layla.Elle Tayou (@layla_elle.tayou)

‘Juiste kleding vinden is grote struggle’

Vanessa Elferink (20) is christelijk protestants opgevoed en heeft veel christenen om haar heen gehad, waardoor modesty altijd al onderdeel uitmaakte van haar leven. “Vooral één bijbelvers, 1 korintiërs 6:19-20, zorgt ervoor dat ik mijn lichaam wil bedekken. Het laat mij zien dat mijn lichaam God representeert en ik Hem wil eren. Bedekkende kleding, zoals lange jurken, zijn daar onderdeel van en daar voel ik me fijner in. De juiste kleding vinden is een grote struggle doordat veel winkels meegaan met trends. Vaak zijn dat kledingstukken die kort zijn of onnodige gaten hebben. Winkels zoals H&M hebben af en toe iets, maar meestal vind ik mijn kleding in kleine boetiekjes en met dank aan Pinterest.

Van oudere generaties hoor ik vaak dat ze het fijn vinden om te zien dat sommige jongeren zich nog bedekt willen kleden. Op social media deel ik outfits en praat ik erover met andere jongeren. Ik wil ze laten inzien dat het niet oubollig is en juist chic kan zijn.”

‘Kocht paar maten te groot’

Emaan Taha (26) deelt haar outfits al zeven jaar op haar socials om te laten zien dat hijabi’s zich ook stijlvol kleden. “De overgang naar de middelbare school, waar niemand mij kende, zag ik als een goed moment voor een nieuwe start; het bedekken van mijn haren. In het begin had ik beperkte kledingkeuzes. Hierdoor kocht ik kleding een paar maten groter, zodat het oversized viel.

Ik merk dat het aanbod van winkels en webshops met bedekkende kleding toeneemt. Hijab-dragende vrouwen krijgen vaker een stem in de media. Daardoor lijken de islam en modesty meer een plek te krijgen. Er wordt meer over gesproken en dat leert mensen waarom we ervoor kiezen om ons te bedekken.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Emaan Taha (@fashionbyiems)

‘Modest fashion niet alleen voor Islamitische vrouwen’

Ook offline krijgt modest fashion meer een plek in de mode-industrie. Afgelopen jaar ontplofte TikTok toen Merrachi een winkel opende in Amsterdam. Honderden vrouwen vormden een rij vanaf het Koningsplein tot aan de Herengracht. Waar velen voorheen naar de Abdijstraat in Antwerpen reisden voor islamitische kledingwinkels, zijn deze winkels in Nederland steeds meer in opkomst. Zo heeft Rotterdam tientallen winkels voor mensen die op zoek zijn naar modesty. Vooral jonge Marokkaanse ondernemers vestigen zich steeds vaker in bijvoorbeeld de Zwart Janstraat. Hier is sinds een paar maanden de tweede vestiging van Chador geopend. Een winkel die opvalt door de kalme uitstraling van aardetinten en een mooi kleurenpalet aan abaya’s, khimars, jurken en hoofddoeken in verschillende prijsklassen.

Als kind stond Imane (27) vaak met haar vader op de markt, waar ze haar passie voor het ondernemen ontdekte. In 2016 opende het gezin het familiebedrijf Sara Mode, een kleine kledingwinkel in Gouda. Vanaf dat moment is het snel gegaan met het bedrijf, dat nu Chador heet.

“Toen we met het merk begonnen, probeerden we verschillende dingen uit, maar al snel kwam ik erachter dat ik alleen collecties wilde aanbieden waar ik zelf volledig achter sta. Met de islamitische richtlijnen over kleding in gedachten, hebben we onze collecties zorgvuldig ontworpen en samengesteld. Ook voor mij was het ooit een zoektocht naar hoe ik mij bedekter kon kleden, maar er toch leuk kon uitzien. Het modest kleden bleek bij te dragen aan het ontdekken van een schoonheid die ik daarvoor niet kende. Onze kleding is niet alleen voor islamitische vrouwen bedoeld. We hopen elke vrouw te inspireren, want ze zijn allemaal uniek en ze verdienen het allemaal vol zelfvertrouwen voor de dag te komen. Als dat ook nog eens met een mooie modest outfit wordt uitgedragen, hebben wij ons doel bereikt.

Inmiddels bereiken we met Chador klanten van over de hele wereld, vanuit heel Nederland en België tot aan Noorwegen en Dubai. Meterslange rekken vol hoofddoeken zie ik steeds meer voorbij komen. Voorheen leken ondernemers het een grote uitdaging te vinden om modest fashion aan te bieden, omdat men bang was klanten te verliezen. Echter, het tegenovergestelde ervan is waar, we hebben juist een hele grote verandering teweeggebracht.”