julien-dossena-van-rabanne-over-zijn-shiny-hm-home-collectie-geinspireerd-op-een-pool-party-271872
©H&M

Onlangs waren we in Parijs bij de exclusieve lancering van de samenwerking tussen Rabanne en H&M. Daar spraken we met Julien Dossena, creative director bij Rabanne, over de collab. Die behelst meer dan alleen mode: de Fransman ontwierp ook items voor H&M Home, de interieurlijn van de Zweedse keten. Daarover gingen we opnieuw in gesprek met Dossena. “Dit is echt een exciting ervaring geweest.”

Julien Dossena over Rabanne H&M Home

Tijdens ons gesprek in Parijs vertelde Dosenna al over de Rabanne H&M-collectie. Deze is veelomvattend, met niet alleen vrouwenmode, maar ook items voor mannen en dus Rabanne H&M Home-artikelen. In de dames- en herencollectie zitten behoorlijk wat stukken met het kenmerkende metallic van Rabanne. Ook in de interieuritems komt dit terug. Denk aan een zilverkleurige bijzettafel, vaas en drinkfles. Ook zijn er kleinere items zoals speelkaarten en dobbelstenen, uiteraard zilverkleurig. Dosenna: “Rabanne is een speels merk, zo was de oprichter zelf ook. Daarbij werd ik voor de hele collectie geïnspireerd door het idee van een pool party of afterparty, en daarbij hoort een kaartspel.” Daarover zo meer. Eerst over het idee van de collectie.

Julien, waarom wilden jij en Evelina Kravaev Söderberg, Head of Design & Creative bij H&M Home, zo’n uitgebreide Rabanne H&M Home-collectie creëren?

“Nou, het eerste idee dat ik voorstelde aan H&M was gericht op de lifestyle van het merk. Natuurlijk is er een hedonistische kant van Rabanne waar ik van hou – speels, licht en leuk, met popcultuurreferenties – maar er is ook een pragmatische kant. Ik wilde iets doen met dit idee van inclusief, instinctief plezier. Dit is losjes gebaseerd op het beeld van een pool party in de jaren zeventig, zoals een foto van Helmut Newton. Ik dacht dat zo’n lifestyle-idee heel goed kon werken voor zowel een H&M Home-collectie als een modecollectie.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Als ik mijn modecollecties ontwerp, stel ik me altijd een vrouw on the move voor. Ze werkt, leeft, haalt haar kind op van school, bezoekt haar oma, gaat naar kantoor. Het was dus heel logisch om me voor te stellen dat ze zich thuis klaarmaakt voor een feestje, een badjas draagt als ze onder de douche vandaan komt, bloemen in een vaas zet, drankjes serveert in metalen bekers en later met haar vrienden gaat kaarten als het feestje voorbij is. Ik vond het belangrijk dat de collectie allesomvattend is. Een sterk artistiek statement, in plaats van slechts een paar accessoires. Ik vond het ook een authentieke uitbreiding van ons merk, omdat onze oprichter Paco Rabanne in de jaren zeventig huishoudelijke artikelen en objecten ontwierp.”

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Julien Dossena van Rabanne en Ann-Sofie Johansson van H&M
©H&M
Julien Dossena Rabanne Ann-Sofie Johansson H&M

Pool party 

Kun je wat meer vertellen over die pool party-sfeer die je schetst?

“Het is een zwembadfeestje uit de jaren zeventig. Er zijn misschien wat glamoureuze mensen rond het zwembad, misschien wat mensen die zwemmen. Later op de avond is er een groep die van hun feestkleding overschakelt op hun joggingbroek en loungewear, om spelletjes te spelen op de bank.”

Daarom zitten er ook spelletjes in de collectie?

“Ik kaart graag met mijn vriendinnen op vakantie en het leek me leuk om een kaartspel te hebben in een strak zilveren hoesje en zilveren metallic dobbelstenen met het Rabanne-logo.”

Je hebt zowel kunstgeschiedenis als modeontwerp gestudeerd; helpt dat bij het ontwerpen van woonartikelen?

“Ik weet niet hoe het voor anderen is, maar voor mij is een uitgebreide culturele opleiding zo belangrijk geweest als het gaat om ontwerpen. Toen ik begon, dacht ik dat ik kunstcurator wilde worden, dus ging ik kunstgeschiedenis studeren. Maar toen realiseerde ik me dat ik tekenen miste. Tegelijkertijd ontdekte ik fotografie en ook de skate-scene, en toen kwam ik uit bij mode.

Ik vond mode interessant omdat je kleding moet ontwerpen, maar ook moet nadenken over branding, over fotografie en scenografie, over bedrijfsgroei en nieuwe categorieën. Er zijn zoveel verschillende elementen. Ik denk dat het idee van context en levensstijl echt belangrijk is, en het hielp ook bij het ontwerpen van de objecten voor deze collectie. Ik hou van minimalistische interieurs en ik verzamel stukken uit de jaren zeventig en tachtig met een sterke esthetiek. Dingen die moeiteloos en radicaal zijn. Dus ik voelde me erg op mijn gemak bij het ontwerpen van objecten voor H&M.”

De teskst gaat verder onder de afbeelding.

Rabanne H&M Home pool party handdoek
©H&M
Rabanne H&M Home

Rabanne en duurzaamheid

Wat denk je dat Paco Rabanne van deze H&M Home-items, en deze collab met H&M in het algemeen, zou hebben gevonden?

“Dat is moeilijk te zeggen, want ik heb hem nooit ontmoet, maar ik denk dat hij echt geloofde in het idee om design te democratiseren, dus ik hoop dat hij het zou hebben goedgekeurd.”

De mode-items zijn gemaakt met het oog op duurzaamheid, ze bevatten bijvoorbeeld gerecyclede materialen. Waar en hoe worden de Home-items geproduceerd?

“Ik was heel duidelijk over het feit dat ik de best mogelijke maakmethodes wilde gebruiken voor de collectie; we hebben veel met het H&M-team gesproken over duurzame waarden. De dobbelstenen zijn bijvoorbeeld gemaakt van gerecycled zink en alle loungewear is gemaakt van biologisch katoen. De metallic artikelen worden geproduceerd in India, Vietnam en China en het textiel in Portugal en India. Maar ik denk dat de belangrijkste duurzame waarde is dat deze interieurstukken gemaakt zijn om lang mee te gaan. Ze zijn gefabriceerd van echt duurzame materialen waar je jarenlang plezier van kunt hebben in je huis; mooie aandenkens om te koesteren.”

Zou je meer interieurstukken willen ontwerpen, zoals grotere meubels?

“Dit is echt een exciting ervaring geweest. We hebben op dit moment geen plannen voor een permanente woonlijn voor Rabanne, maar zeg nooit nooit!”

Wat is eigenlijk je favoriete woonitem uit deze collectie?

“Waarschijnlijk de metalen vaas die schuin staat, zoals de scheve toren van Pisa. Ik vind het leuk dat je er bloemen in kunt zetten en zo een modern tintje aan je schoorsteenmantel kunt geven.”

Rabanne H&M is vanaf  9 november 2023 te koop via hm.com en in geselecteerde winkels. Rabanne H&M Home is vanaf diezelfde dag verkrijgbaar bij geselecteerde H&M Home-winkels en online.  

Rabanne H&M home collectie
©H&M
Rabanne H&M home collectie
Evelina Kravaev Söderberg van H&M Home
©H&M
Evelina Kravaev Söderberg van H&M Home