actrice-hanna-verboom-noemt-afrika-nog-steeds-haar-thuis-als-het-aan-mij-lag-woonden-we-daar-216676

Een stedentrip of juist verre reis voor de boeg? De beste tips komen van ‘zij die al gingen en genoten’. In de rubriek Vogue en voyage verklappen vrouwen hun best bewaarde vakantiegeheimen en geven zij een kijkje in hun koffer. Actrice en sociaal ondernemer Hanna Verboom ziet zichzelf en haar gezin wel weer in Afrika wonen, waar zij als kind van een landbouwkundige en verpleegkundige opgroeide in de landen Soedan, Oeganda en Kenia. Aan de hand van mooie herinneringen uit die tijd deelt ze haar insider reistips.

“De band die ik met Afrika heb, is heel sterk. Het is mijn thuis. Dat klinkt misschien een beetje gek, want ik woon al langer in Nederland dan dat ik in Afrika woonde, maar ik hou van de Afrikaanse levensstijl. Mensen zijn er veel beter in connecten.”

Tips Afrika

Opgroeien in Oeganda en Kenia

“Opgroeien in Oost-Afrika was waanzinnig. Het langst zijn we in Kenia geweest. Daar woonden we op vijf uur rijden van de hoofdstad, in een heel klein dorpje tussen de theevelden. In de weekenden reden we naar de Masai Mara (een natuurreservaat in Kenia, red.) waar we kampeerden tussen de dieren. Toen mocht dat nog.”

Over die ervaring vertelde Verboom al eerder in 2019, in de wintereditie van Vogue Living. Voor dat nummer reisde ze, samen met haar eigen gezin, af naar Oost-Afrika. Ook nu, twee jaar na de trip met Vogue Living, duikt de herinnering over het wildkamperen in de Masai Mara meteen weer in het hoofd van de actrice op. “Dat was werkelijk één groot avontuur. Er stond een Masai-krijger de hele nacht voor de tent op de uitkijk. Als hij ons wakker maakte, wisten we: er zijn leeuwen dichtbij. Dan moesten we even in de auto gaan zitten. Andere keren werd je uit jezelf wakker door de schuddende grond vanwege een naderende kudde olifanten.

Ik heb tot mijn twaalfde in Afrika gewoond, daarna zijn we verhuisd naar Nederland. Het liefst ga ik elk jaar terug, maar we proberen niet te vaak te vliegen. De eerstvolgende reis staat voor volgend jaar op de planning. Dan willen mijn man Ralf en ik voor de eerste keer met ons gezin een lange reis maken door Oost-Afrika. We kunnen niet wachten om onze vrienden weer te zien.”

De tekst gaat verder onder de foto.

©Vogue Living, winter 2019 – fotografie: Liselore Chevalier, styling: Linda Gümüs Gerritsen

Band met Oost-Afrika

“De band die ik met Afrika heb, is heel sterk. Ik voel me daar het meest thuis. Mensen zijn er beter in connecten dan in Nederland – niet alleen met elkaar, maar ook met de natuur. Ik denk dat wij onszelf in Europa best wel van elkaar en de natuur gedistantieerd hebben. Ik word gewoon blij als ik daar ben – van de manier van leven, de mensen, het relationele. Mensen hebben niet veel, maar delen wel wat ze hebben. De meeste bewoners van het dorp waar je woont, zijn vaak ook een verre neef of nicht. Het familiegevoel overheerst daardoor. Voor de opvoeding van je kinderen kun je dan ook hulp van de mensen om je heen verwachten. ‘It takes a village to raise a child’ is niet voor niets van oorsprong een Afrikaans spreekwoord.

Die manier van leven is onder meer de reden waarom we enkele jaren geleden hebben overwogen om naar Afrika te verhuizen. Dat is er helaas nooit van gekomen, onder andere omdat ik geen werkvergunning kon krijgen en wel verder wilde bouwen aan mijn filmbedrijf Cinetree. Hoe ik nu op die keuze terugkijk om in Nederland te blijven? Tja, als het aan mij lag, woonden we daar. Maar onze twee jonge kinderen en mijn bedrijf staan voor nu op nummer één.”

Beetje Afrika in Nederland

“Die Afrikaanse connectie met mens en natuur laat ik wel graag terugkomen in ons leven in Nederland. Zo zijn we om die reden bewust in Bommelerwaard – aan de Waal – gaan wonen, dichtbij de natuur. Ook hebben we vanuit die gedachte de stichting Get it done opgericht, een crowdfundingplatform dat mensen activeert om iets voor anderen te doen en belangrijke maatschappelijke thema’s aan te pakken. Ik geloof heel erg in de kracht van delen, of het nou gaat om levenservaringen of resources. Je krijgt er altijd meer voor terug.

Natuurlijk blijf ik me ook altijd focussen op de filmwereld. Mijn bedrijf Cinetree bestaat nu zeven jaar. We zijn begonnen als filmhuis met een focus op arthouse films, maar inmiddels worden we ook gevraagd om zelf films te produceren. Daarin kunnen we ook een stukje impact inzetten. Zo maken we filmcampagnes over mentale gezondheid en rouw.”

Reisdrang

“Toen wij van Afrika terug naar Nederland verhuisden, ben ik – als tiener – op wereldreis gegaan. Ik heb toen vooral door Azië en Zuid-Amerika gereisd, omdat ik juist graag ook andere culturen wilde zien. Maar Oost-Afrika zal toch voor altijd mijn favoriet blijven.

Uiteraard heb ik tips voor mensen die een reis naar Afrika willen maken. Wat mij betreft is een combinatie tussen natuur en de Swahilicultuur het leukst. Voor de mooiste wildlife moet je naar de Masai Mara – een tip die vanwege mijn eigen herinneringen aan Afrika natuurlijk niet in dit tiplijstje mag ontbreken. Je hebt daar inmiddels fantastische tentenkampen. Nog zo’n waanzinnig tentenkamp – niet gelegen in de Masai Mara, maar aan de rand van Lake Naivasha – is Fisherman’s Camp. Daar zie je ’s ochtends de nijlpaarden lopen.

Daarnaast ben ik een enorme fan van Lamu, een eiland met havenstad net voor de kust van Kenia. Dat is zo’n prachtige plek. Je kunt daar onder meer zeilen met Dhows, een traditioneel zeilschip. Dat eiland ligt overigens dichtbij Zanzibar, waar je dan weer naartoe moet voor het ultieme bounty island-gevoel. Mijn favoriete hotel op Zanzibar is Emerson Spice. Ook hebben vrienden van ons een fantastisch boetiekhotel opgericht op het eiland: Kijani Beach Zanzibar, een familievriendelijk hotel dat ideaal is als je met kinderen reist.”

Travel essentials

Travel light

“Ik vind het altijd een leuke uitdaging om zo min mogelijk mee te nemen op reis. Wij houden ervan om rond te reizen en nemen vaak het openbaar vervoer – zo kom je ook het dichtst bij de mensen die in het land wonen. Wie bus in, bus uit gaat, wil zo weinig mogelijk hoeven sjouwen.

Met twee kids erbij is dat inmiddels een grote uitdaging, maar mijn grootste tip is: zorg dat je alles wat je meeneemt eindeloos kunt combineren. Ik ga dan ook vaak voor kleding in neutrale tinten. Mijn belangrijkste item op reis is toch wel mijn hoed – zo eentje die je ook kunt opvouwen en waar je op kunt zitten. En natuurlijk: zonnebrand.”

Actrice Sarah Chronis vindt haar roots in Griekenland, het land dat ze inmiddels haar tweede thuis noemt. Lees haar reistips voor de Cycladen hier.