Model en schrijver Hanna Juzon kan het zich eigenlijk niet meer herinneren: de eerste keer dat ze Pontus Björkman, de brandmanager van Acne Studios en haar (destijds toekomstige) man, ontmoette. De paden van het stel zouden elkaar gekruist hebben in hun jeugd, toen Hanna als model meeliep in een show van Acne Studios in Londen – maar dat realiseerde ze zich dat pas veel later. “We kwamen in contact via een gemeenschappelijke vriend, een stylist met wie ik in Stockholm werkte en die me uitnodigde voor een feest”, zegt Hanna. “Pontus en ik begonnen elkaar te volgen op social media en toen is het begonnen.” Dit was de Scandi bruiloft van Hanna Juzon en Pontus Björkman.
Al jaren op de planning
Hanna en Pontus wisten altijd al dat er een bruiloft aan zat te komen. Hanna sneed het onderwerp jaren geleden voor het eerst terloops aan in de supermarkt, maar het werd iets wat ze bleven uitstellen. “We hadden jaren geleden al een trouwdatum geboekt, maar die werd steeds verzet vanwege tijdgebrek en andere prioriteiten”, legt ze uit. “Uiteindelijk, na een vriendelijke herinnering van de Zweedse autoriteiten, besloten we door te gaan. In plaats van het af te zeggen, organiseerden we iets kleins in ons eigen huis, omringd door onze naaste familie en vrienden.”
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Het duurde slechts drie maanden om hun bruiloft te plannen; dankzij hun achtergrond in de creatieve industrie hadden ze een duidelijke gezamenlijke visie voor de grote dag. “We wisten dat het feest alleen intiem en persoonlijk zou voelen als het helemaal van ons was. We hebben elk detail met zorg uitgekozen”, legt Hanna uit. Het stel vroeg hun vriendin, de internationaal geprezen modefotograaf Aleksandra Modrzejewska-Mitan, om de foto’s te maken, nadat ze in eerste instantie dachten dat ze het zonder fotograaf zouden doen. “Terwijl we een toekomstig project bespraken, bood ze aan om ons voor de bruiloft in Stockholm te bezoeken”, vertelt Hanna. “Ze kwam speciaal voor ons overgevlogen en we kunnen niet dankbaar genoeg zijn dat zo’n getalenteerd en dierbaar persoon onze dag heeft vastgelegd.”
Een ‘stille rebelse’ bruidsjurk
Voor haar jurk wist Hanna dat ze iets wilde dat trouw was aan haar persoonlijkheid en stijl. Maar ze twijfelde tussen haar favoriete ontwerpers. “Toen ik de Gabriela Hearst-jurk voor Chloé zag, voelde ik me er meteen toe aangetrokken”, zegt ze over haar eurekamoment. “Het voelde majestueus, speels en ‘stil rebels’ – niet je typische bruidslook, wat mij aansprak, omdat ik een gevoel van persoonlijke anarchie wilde in een verder traditioneel proces.”
Als een van de stukken uit haar laatste collectie voor het modehuis voelde het ook historisch. “Ik bewonder haar als een vrouw in de mode en haar gevoel voor stijl resoneert diep met mijn kijk op textiel en luxe”, legt ze uit. “De jurk lijkt extreem gestructureerd, maar is volledig gemaakt van zijden jersey. Het is zowel omhullend als zacht, terwijl het een ongelooflijk geladen, sculpturale uitstraling heeft. Ik voel me erg aangetrokken tot deze dualiteit en zodra ik hem aantrok, wist ik dat ik kon stoppen met zoeken.” Ze combineerde het met levendige accessoires: een tas met versieringen van Acne Studios en zilveren pumps van Bottega Veneta.
Voor haar sieraden wendde ze zich tot vrienden en familie. “Mijn lieve vrienden bij Sophie Bille Brahe gaven me een aantal fantastische sieraden om te dragen”, zegt ze. “Daaronder waren de Promenade de Coeur-oorbellen en de Ensemble P-ring, die ik droeg als een stil symbool voor Pontus.” Ze combineerde deze stukken met een vintage Cartier-ring met een cabochon amethist, de eerste ring die Pontus haar ooit gaf, en een aquamarijn ring die ze van haar moeder had geleend – en die haar ‘something old, something blue en something borrowed’ tegelijk werd. “Als klap op de vuurpijl lieten Pontus en ik de trouwringen van mijn grootouders voor ons verkleinen, die mijn moeder zorgvuldig had bewaard”, voegt Hanna toe.