Ondanks de eindeloze obstakels die 2022 ons opleverde, ging de mode zoals altijd door. Terwijl de trends elkaar afwisselden, kwam een terugkerend thema naar voren: investeren. Winkelen voor de lange termijn zal in het nieuwe jaar worden voortgezet, nu de nadruk steeds duidelijker komt te liggen op kleding en accessoires die meer zijn dan een snelle sensatie. (Liane Wiggins, hoofd vrouwenmode bij Matchesfashion.com, noemt deze aanpak “wardrobing“).
Zoals Heather Gramston, hoofd vrouwenmode bij Browns, opmerkt: “2022 was zonder twijfel het jaar van sexy dressing en weer uitgaan”, een stemming die leidde tot een toename van speciale feeststukken met tijdloze aantrekkingskracht, evenals luxe verhuur.
Trends 2023
Dus wat kunnen we verwachten in 2023? Volgens de inkopers zal het modepubliek in twee groepen verdeeld zijn: zij die de pure looks omarmen die op de lente/zomer 2023-catwalk te zien waren, en zij die de ingetogen route nemen via maxi-zoomlijnen en strakke tailoring. Op TikTok zal Gen-Z de honger naar alles wat met de jaren 90 en 00 te maken heeft blijven aanwakkeren, en de vintage markt zal blijven groeien. Lees verder over welke trends je te wachten staan in 2023.
Alledaagse mode, maar dan beter
Het spreekt boekdelen dat de meest gegoogelde stukken van dit jaar – jeans en oversized shirts, volgens Google’s Year In Search-report – zo bescheiden zijn als het maar zijn kan. Kate Moss’ verschijning in jeans, een tanktop en een geruit overhemd tijdens de lente/zomer 2023-show van Bottega Veneta deed ons onmiddellijk grijpen naar basics (ook al was haar ‘denim’ eigenlijk gemaakt van trompe l’oeil leer).

De meest opvallende schoen voor alledaags gebruik dit jaar? Ballerina’s, die een grote hit zijn (zie de satijnen exemplaren van Miu Miu). “Ballerina’s zijn een blijvertje nu onze klanten op zoek zijn naar gepolijste stijlen die hun hybride levensstijl aanvullen”, zegt Wiggins. Fanny Moizant, medeoprichtster van Vestiaire Collective, verwacht dat mooie ballerina’s de vintage markt zullen domineren.
Volgens deskundigen zijn de beste stukken om in te investeren trendoverstijgend en zullen ze de tand des tijds doorstaan. “We zien een verschuiving in de manier waarop onze klanten kopen: ze stappen verder af van trends en zijn in plaats daarvan op zoek naar luxe stukken die een investering voor de lange termijn vormen”, legt Wiggins uit.
Mode voor iedereen
Soepelheid zal zich dit jaar niet manifesteren als stereotype ‘geleend van de jongens’-silhouetten, zegt Sara Maggioni, hoofd vrouwenmode bij WGSN. “Het gaat erom verder te denken dan boxy en buitenmaatse stijlen en in plaats daarvan na te denken over flexibele pasvormen en aanpasbare maten, met slimme ontwerpdetails, van bandjes en sluitingen die kunnen worden aangepast aan verschillende lichaamsgroottes en -vormen, tot extra stretchopties voor slimmere jerseykleding”, zegt ze. “Het gaat ook om het teruggaan naar de tekentafel en te kijken naar ontwerpkeuzes zoals kruis-, mouw- en schouderbreedtes die alle geslachten flatteren. Investeren in technologieën, zoals 3D-ontwerp en scannen, zal ook belangrijk zijn.”
