Eline Cordie is freelancejournalist en scenarioschrijver. Momenteel werkt ze aan meerdere projecten, waaronder een tv-serie en een speelfilm. Ze woont in Amsterdam-Noord met haar gezin. Voor Vogue.nl ontleedt ze verschillende media. Dit keer duikt ze in het eerherstel (of is het iets anders?) voor bekende vrouwen door middel van documentaires.
Steeds meer bekende vrouwen krijgen eerherstel door middel van documentaires, series en films. Denk Britney Spears, Pamela Anderson, Anna Nicole Smith en Brooke Shields. Of is dit slechts een andere vorm van uitbuiting?
Herevalueren van bekende vrouwen
In een scène uit de tweedelige documentaireserie Pretty Baby: Brooke Shields (te zien op Disney+) is model en actrice Brooke Shields te gast bij een Amerikaanse talkshow. Ze zal niet ouder zijn dan twaalf, hooguit dertien. De mannelijke presentator vergaapt zich schaamteloos aan haar schoonheid. Het kwijl druipt nog net niet van z’n kin. “You really are an exquisite-looking young lady… isn’t she a pretty girl?” Het publiek applaudisseert, Shields glimlacht verlegen en ongemakkelijk. Tegelijkertijd zie je aan haar dat ze het gewend is dit soort misplaatste adoratie van volwassen mannen in ontvangst te nemen. Ze is dan al model sinds ze elf maanden oud was, in talloze reclames voor huishoudelijke producten.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Toen ze negen was noemde een Brits roddelblad haar ‘het kind dat mannen het hoofd op hol brengt.’ Als 10-jarig meisje poseerde ze voor Playboy. Een jaar later speelde Shields een kindprostituee in de controversiële film Pretty Baby (1978). Dit alles geïnitieerd door haar moeder en momager Terri. Met wie ze een symbiotische, meestal liefdevolle, maar vooral complexe band heeft. Zelfs Shields’ moeder lijkt verliefd op haar te zijn en haar te willen bezitten. Net als de rest van de wereld. Op de toppen van haar roem krijgt Shields (die nota bene een kind is), ook nog eens de schuld dat ze geseksualiseerd en geobjectificeerd wordt. Oftewel, ze lokt het zelf allemaal uit. Had ze maar niet zo mooi moeten zijn.
De naweeën van MeToo
Hoe droevig en schokkend ook, het verhaal van Shields is niets nieuws onder de zon. De laatste jaren kwam er een rits documentaires, series, films en podcasts uit over bekende en verguisde vrouwen uit het recente verleden. Vaak, maar niet altijd, lijkt het doel te zijn deze vrouwen eerherstel te geven. Zoals bij Britney Spears (de documentaires Britney vs. Spears en Framing Britney Spears), Monica Lewinsky (de dramaserie Impeachment: American Crime Story) en Pamela Anderson (de dramaserie Pam & Tommy en de documentaire Pamela: a love story).
Volgens Linda Duits, sociaal wetenschapper gespecialiseerd in populaire cultuur verbonden aan de Universiteit Utrecht, is deze content nu zo populair omdat we in de “naweeën zitten van MeToo.” Het seksisme van die tijd is nu zo schokkend omdat we in een opleving van feminisme zitten waarin seks-positiviteit belangrijk is. Net als een positieve houding tegenover bijvoorbeeld sekswerk. “Wat ik zie in deze documentaires, bijvoorbeeld die over Pamela Anderson en Brooke Shields, is dat deze vrouwen verantwoordelijk zijn gehouden voor de lusten van een ander. Het feit dat ze bloot poseerden, ook al waren ze een kind en werden ze daartoe gedwongen zoals Shields, maakt dat ze voor eeuwig en altijd gezien worden als gevallen vrouwen.We zien nu beter welke mechanismen hieraan ten grondslag liggen. Dat het eigenlijk gewoon slut-shaming is. Tien jaar geleden had niemand het daarover.”