De lente/zomer 2024-show van Versace was een extravaganza vol supermodellen (van toen en nu). Denk Claudia Schiffer, Kendall Jenner en Gigi Hadid. Vogue’s Anders Christian Madsen doet verslag van Versace tijdens Milan Fashion Week, een show vol zoete pastelkleuren.
Versace lente/zomer 2024-show tijdens Milan Fashion Week
Claudia Schiffer sloot af
Claudia Schiffer (53) bracht Barbiecore naar een ander anatomisch niveau en sloot de Versace-show af in een tweekleurige maliënkolderjurk. Als de blonde versie van een Grieks standbeeld verpersoonlijkte ze een collectie doordrenkt met tijdloze handelsmerken van het huis. Geüpdatet voor een nieuwe generatie.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Op dezelfde avond ging de docuserie The Super Models van Apple in première. De serie gaat over Schiffer en vier collegalegendes – met verschijning van Donatella Versace – en laat zien dat de fascinatie voor de originele supermodellen en de vroege jaren negentigcultuur, nog lang niet voorbij is. Versace speelde een grote rol in hun carrière: denk de mentaliteit en houding die erbij hoorde.

Sorbet-achtige kleuren
“Een krachtige vrouw met een vleugje zoetheid”, zei Donatella Versace in een preview, omringd door sorbetkleurige katoenen tweedpakken en maliënkolderjurken versierd met het schaakbordmotief van haar broer Gianni uit lente/zomer 1982. “Er zit ook een lieflijkheid in de mannenmode. Hij laat zijn persoonlijkheid zien door middel van zachtheid”, voegde ze eraan toe. De collectie presenteerde een gedeelde garderobe die aanvoelde alsof de tijd van nu stilstond. Na een pastelkleurige Barbiecore-zomer van bubblegum kauwende Gen Z’s, waren Versaces meisjesachtige rokken en cartooneske tailoring een wandelend manifest voor de tijdgeest. Natuurlijk deed Donatella’s broer dit allemaal al voor lente/zomer 1995, maar wat is dertig jaar tussen mode en mainstream-evolutie?

Het schaakbord vierde hoogtij
Het schaakbordmotief uit 1982 was hét embleem van de collectie. Het weerkaatste in de vloer van de wervelende catwalk en zorgde voor de verhoogde grafische waarde die Donatella zei te voelen voor het seizoen. Toegepast op jaren zestig-jurken en gebeeldhouwde rokpakken, en een nieuwe kijk op het bowlingpak voor mannen, maakte de geometrie de weg vrij voor ruiten in onder andere damespakken. “De collectie is vrolijk en scherp, de Versace-vrouw vrij en levendig e de Versace-man zelfverzekerd en gedurfd”, aldus Donatella. De soundtrack met Madonna’s Justify My Love uit 1990 – weer helemaal terug nadat het de avond ervoor ook werd gedraaid bij Tom Ford – onderstreepte dit.