“Uitvinding is 93 procent transpiratie, 6 procent elektriciteit, 4 procent verdamping en 2 procent butterscotch ripple“, zo luidt de beroemde uitspraak van Willy Wonka gespeeld door Gene Wilder in de klassieke film uit 1971. Nu de chocoladefabriek onder toezicht staat van een nieuwe Wonka, de altijd fantastisch geklede Timothée Chalamet, ziet dat recept er heel anders uit – maar niet minder magisch. Voor het samenstellen van zijn nieuwste viral rode loper-look, bijvoorbeeld, werkte de acteur samen met een historisch Parijs juweliershuis voor een creatie met een vleugje vintage, die 450 uur nauwgezet werk kostte om te maken. Het resultaat? Een Willie Wonka-waardige ketting, ontworpen door Timothée Chalamet in samenwerking met Cartier.
Timothée Chalamet x Cartier
De unieke, op snoep geïnspireerde halsketting van Cartier maakte deze week zijn debuut aan de hals van de acteur op de rode loper tijdens de wereldpremière van Wonka in de Royal Festival Hall in Londen. “Het is waanzinnig, toch?”, zegt Chalamet bewonderend over zijn nieuwe accessoire, dat precies is aangepast aan de contouren van zijn nek zodat het direct op de huid zit, en alle 964 smaragden, rubellieten, roze toermalijnen en blauwe opalen kunnen schitteren. “Het is meer dan ik had kunnen dromen”, vertelt de 27-jarige aan Vogue een dag voor de première.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Cartier-ambassadeur Chalamet – die bekendstaat om het dragen van metallic Tom Ford-kleding met een klassieke Juste un Clou-armband, of een boardshort met een vintage Tank-horloge – spendeerde uren aan het doorspitten van archiefbeelden van Cartier voordat hij, maanden voor de première, naar Parijs afreisde voor een ontmoeting met Marie-Laure Cérède, creatief directeur juwelen en horlogerie, in het atelier.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

“Het lijkt erop dat de jaren zestig en zeventig een zeer expressieve periode was waarin Cartier-creaties heel kleurrijk en zelfs heel speels waren”, vertelt hij over wat hij meenam als inspiratie na zijn onderzoek. “Mijn enige nieuwsgierigheid was hoe iets vrolijks, speels en jeugdigs eruit zou zien in de stijl van Cartier.”
Voor Cérède was het de uitdaging om een uniek stuk te creëren dat “bij Timothée past”, maar tegelijkertijd “zo Cartier is, dat het door niemand anders gemaakt kan zijn”, legt ze uit.
Geen regels
De intens roze, levendige groene en melkblauwe stenen van de ketting weerspiegelen zeker Chalamets vrolijke uitstraling en onderscheiden het stuk van de meer gedempte juwelen (van een discreet horloge tot een vintage broche) die we mannen traditioneel zien dragen op de rode loper.
Maar Timothée is nooit geïnteresseerd geweest in “regels” over wat mannen en vrouwen wel en niet zouden moeten dragen. “Absoluut”, antwoordt hij stellig als ik hem vraag of hij sieraden net zo genderloos benadert als mode in het algemeen. “Misschien komt het doordat ik naar een middelbare school voor uitvoerende kunsten in New York ben gegaan, of misschien is het gewoon de manier waarop mijn moeder me heeft opgevoed”, zegt hij. “Ik heb altijd gedragen wat bij mij past.”