Priscilla, de nieuwste film van Sofia Coppola, vertelt het verhaal van Priscilla Presley, de voormalige vrouw van Elvis Presley. In deze biografische film schetst Coppola hoe Priscilla op zoek ging naar haar eigen identiteit en onafhankelijkheid. Een belangrijk moment in de film is de iconische bruiloft van het koppel. Speciaal voor de film recreëerde Chanel de jurk van Priscilla, die gemaakt werd in het couture-atelier van het modehuis in Parijs. Hoe dat eruitzag? We nemen je mee in het maakproces achter de Chanel-trouwjurk die te zien is in Priscilla.
De Chanel-trouwjurk in Priscilla
Voor Priscilla werkte Sofia Coppola samen met acteurs Cailee Spaeny en Jacob Elordi, die respectievelijk de rollen van Priscilla en Elvis vertolken. Geïnspireerd door Priscilla Presleys stijl, allure en persoonlijkheid, was het Coppola’s doel een ware ode te brengen aan de vrouw die ooit het leven deelde met de rockster. Haar stijl, die het best omschreven kan worden als elegant met een rock-‘n-roll-randje, komt in de film dan ook volledig tot uiting.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Om de iconische trouwlook van Priscilla vorm te geven, werkte Coppola samen met Chanel. Speciaal voor de film creëerde Chanel-ontwerper Virginie Viard de trouwjurk die door Cailee Spaeny wordt gedragen in de huwelijksscène met Elordi als Elvis. Het ontwerp is een herinterpretatie van de jurk die Priscilla daadwerkelijk droeg op haar trouwdag met de zanger op 1 mei 1967, die ze kocht in het warenhuis Westwood (Priscilla was destijds 21 jaar, en Elvis 32 jaar).
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Kant en parelkraaltjes
Dat Sofia Coppola samenwerkt met Chanel is echter niet geheel verrassend: de regisseur is ambassadeur van het modehuis, en liep, fun fact, in 1986 stage bij Chanel als assistent van wijlen Karl Lagerfeld. “Ik was 15 jaar en een beetje geïntimideerd, maar Karl was zo aardig”, stelt Coppola. “Het was in de jaren tachtig; ik deed de boodschappen en het was spannend om een coutureshow te zien. Het was een coole tijd om bij Chanel te zijn.”
De jurk die Viard ontwierp voor de film combineert zwaar wit crêpe met ‘Calais’-kant en ‘Chantilly’-kant, gebruikt voor het bovenste deel van de jurk en de mouwen. Ook de knopen zijn bedekt met het delicate kant. Het duurde maar liefst negentig (!) uur om de jurk te maken.
Naast de jurk maakte Chanel ook de sluier en het kroontje. Die laatste werd gemaakt in samenwerking met Montex. Het accessoire is met de hand geweven en bevat meer dan vijfhonderd parelkraaltjes. Deze werden vastgezet met bijna vijftig transparante glazen buisjes, meer dan vijftig zilveren glaskristallen en zilveren strassteentjes. Een maakproces dat nog eens zo’n vijftig uur duurde.
Een ode aan krachtige vrouwelijkheid
“De huwelijksscène is zo’n iconisch moment”, stelt Coppola. “Dus voor dit bijzondere moment, waarop ze mrs. Presley wordt, moesten we wel een trouwjurk maken. Vanwege mijn relatie met Chanel vroeg ik natuurlijk of ze ons wilden helpen met de jurk. Virginie Viard herinterpreteerde het originele ontwerp. Een ongelooflijke haute couturebruidsjurk met prachtig kant als resultaat, dat een specialiteit van Chanel is.”