Woensdag toonde Alessandro Michele zijn eerste couturecollectie voor Valentino – en daarmee heeft hij de wereld ook meteen zijn eerste couturecollectie ooit laten zien. Aan de titel van de collectie, Vertigineux, bleek geen woord gelogen. Dit betekent namelijk ‘duizelingwekkend’, en dat omschrijft precies zowel de collectie als de show (begrijp me niet verkeerd: op een goede manier). Vogue was erbij, en dit waren de vijf hoogtepunten.
De eerste couturecollectie van Alessandro Michele voor Valentino
Bijna een jaar geleden werd bekendgemaakt dat Alessandro Michele de nieuwe creative director van Valentino is. Het iconische Italiaanse modehuis en de eveneens Italiaanse designer leken op papier meteen een goede match: zowel de ontwerper als het modemerk staat bekend om excentriciteit, uitgesproken kleuren, prints én silhouetten en liefde voor details. “Ik voel een immense blijdschap en een enorme verantwoordelijkheid om me aan te mogen sluiten bij een Maison de Couture dat het woord schoonheid heeft gekerfd op een collectief verhaal van onderscheidende elegantie, verfijning en extreme gratie”, zei Michele destijds over zijn aanstelling.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Zijn voorganger, Pierpaolo Piccioli, heeft de naam Valentino ook zeker eer aangedaan. Onder zijn creatieve leiding is het modehuis de afgelopen jaren enorm populair geworden onder zowel moderedacteuren als beroemdheden zoals Florence Pugh en Anne Hathaway. Picciolo zorgde onder meer voor de heropleving van Valentino’s hot pink dat zeker ten tijden van de enorme Barbie-hype enorm geliefd was.
Nu is het de beurt aan Michele om op zijn eigen manier een ode te brengen aan het erfgoed van Valentino. De lancering van zijn eerste lookbook voor het merk, afgelopen zomer, beloofde al veel goeds: de maar liefst 171 looks toonden een luxueuze overdaad aan kleur, print, en styling.
Valentino Couture lente/zomer 2025
Die lijn werd woensdag doorgetrokken tijdens de presentatie van de eerste couturecollectie van Alessandro Michele voor Valentino. Wij zetten de hoogtepunten van de show op een rij, van de locatie tot het handwerk én uiteraard de enorm uitbundige looks.
De uitnodiging: een zeepdoos
Om te beginnen: de uitnodiging voor de show. Dit was een luxe, lichtblauwe zeepdoos met daarop groot de collectienaam: Vertigineux. In de doos lagen, op een satijnen bedje, drie dezelfde gele zeepjes, aromatisch en nootachtig geurend. Deze olfactorische ervaring droeg bij aan de totaalbeleving van de presentatie. Niks geen poederige bloemengeuren, die je wellicht bij Alessandro Michele voor zijn vorige werkgever Gucci zou verwachten. Nee, dit beloofde een pittige, klassieke maar ook zeker krachtige collectiepresentatie te worden.
Dit bericht op Instagram bekijken