deze-4-bijzondere-parfummerken-zijn-nieuw-in-nederland-229680
©Perfumer H

Dat een parfum meer is dan enkel een lekker luchtje, zullen velen beamen. Geuren hebben invloed op het gemoed; een eau de toilette of eau de parfum kan ervoor zorgen dat je je krachtiger, zachter, vrolijker of mooier voelt. En dan zal het ontwerp van een flacon ook nog impact hebben op jezelf en hopelijk je shelfie een boost geven (zeker de kunstige flessen hieronder). Met dit alles in gedachten, selecteerden we vier bijzondere parfummerken die iets nieuws brengen naar de Nederlandse winkels: Perfumer H, Abel, Zielinksi & Rozen en Arpa.

Bijzondere parfummerken

Er zijn natuurlijk tal van bijzondere parfummerken. Wie graag rondstruint in een parfumerie of warenhuis zal overdonderd worden door het aanbod. Om de keuze iets makkelijker te maken, lichten we hier vier parfumhuizen uit – met de kanttekening dat de keuze echt reuze is en een geur kiezen compleet persoonlijk is.

Perfumer H

Lyn Harris, de enige klassiek geschoolde vrouwelijke ‘neus’ in het Verenigd Koninkrijk, is de oprichter van het Britse parfumhuis Perfumer H. De befaamde parfumeur is bekend van haar wereldberoemde in 2000-opgerichte parfummerk Miller Harris. In 2015 besloot ze echter het bedrijf te verkopen en het roer om te gooien. We spreken Harris in de Rika Studios-boetiek in Amsterdam, de eerste locatie in Nederland waar de gewilde en verfijnde geuren van Harris’ nieuwe parfumhuis Perfumer H te vinden zijn.

“Na jarenlang geuren te hebben gemaakt voor Miller Harris in een soort non-stop cyclus, wilde ik iets nieuws. Ik wilde teruggaan naar de essentie en hetgeen doen waar ik het beste in ben – het samenstellen van op maat gemaakte en seizoensgebonden geuren.” Precies dit vormt de kern van het parfumhuis: een passie voor de verandering van de seizoenen, geïnspireerd door de weelderige natuur en de energie van de stad. “Ik wil dat een geur op ieders huid anders ruikt en dat is kunnen alleen natuurlijke stoffen doen. Ik wilde de ziel van parfumerie weer terugbrengen in geuren die resoneren met het leven en deel uitmaken van iemands persoonlijkheid”, vertelt Lyn ons.

Unieke en moderne geuren

Bij Perfumer H kunnen klanten kiezen uit drie opties. Je kunt samen met Harris een op maat gemaakte geur creëren die perfect bij jou past. Ook kun je een vooraf gemaakte geur kiezen, een concept genaamd ‘Laboratory Edition’. De formule daarvan wordt vervolgens exclusief voor jou gereserveerd. Tot slot kun je kiezen uit een standaardcollectie seizoensgeuren. Maar ook de geuren uit deze laatste categorie zijn niet standaard. Van Rain Cloud – de geur van een fris beregende natuur in de lente – tot Ink, geïnspireerd op blauwe inkt op fris papier, maar dan op een heel verfijnde en elegante manier. Rika Studios zal de meest verkochte geuren aanbieden, waaronder Bergamot, Ink, Leather en Rain Cloud in handgeblazen flessen.

Deze verfijnde finesse komt niet alleen terug in de manier waarop Harris haar geuren creëert, maar ook in de manier waarop de geuren verpakt worden – die overigens allen navulbaar zijn. Zo kun je kiezen voor een klassieke spray (50 ml), maar ook voor een unieke, handgeblazen fles (100 ml) – dit zijn luxe, amberkleurige glazen parfumflessen gemaakt in een atelier in Zuid-Londen. Een idee dat ontstond door de unieke handgemaakte objecten die Harris van hetzelfde atelier in huis had. Een waar kunstwerkje om net zoals de geur zelf een lange tijd te koesteren.

Perfumer H Raincloud
©Perfumer H bij Rika

Rain Cloud, 100 ml € 470

Abel

Abel werd in 2011 opgericht door de van oorsprong Nieuw-Zeelandse Frances Shoemack. De voormalige wijnmaakster zocht een natuurlijke parfum, maar niks voldeed. Ze startte Abel en creëerde samen met neus Isaac Sinclair – ook een kiwi – de eerste geuren: frisse, moderne parfums op natuurlijke basis. Vlak voor de coronapandemie verhuisde Shoemack terug naar Nieuw-Zeeland, waar ze in Wellington een eigen atelier opende. Het doel is inmiddels om ook een positieve impact te maken op mens en milieu.

We spreken Shoemack terwijl ze even terug is in Amsterdam. “Abel is een verzamelplaats waarin ik alles giet wat ik belangrijk vind”, vertelt ze enthousiast. “Geuren hebben een therapeutisch effect. Tijdens de lockdowns werd dat nog duidelijker. Mensen deden niet per se meer parfum op voor anderen; ze sprayden gedurende dag af en toe wat op voor zichzelf. Om te aarden, of als een mood booster, bijvoorbeeld.”

Parfum Extrait en Pause

Met dat in gedachten lanceerde Abel dit jaar de Parfum Extrait: natuurlijke parfums in hoge concentratie, zonder alcohol erin. Je sprayt ze niet op, maar druppelt wat wanneer je het nodig hebt. “Het is aromatherapie, maar dan niet in die olie-achtige substantie. Het is licht en fris en bedoeld om die geur even voor jezelf te inhaleren.” De extracten zijn verkrijgbaar in alle zeven geuren uit de collectie. Dat blijft een constant aantal: als er een nieuwe parfum wordt toegevoegd, wordt een ander uit het aanbod gehaald. “Dat doet soms pijn, maar het houdt ons scherp – geuren en natuurlijke wetenschappen veranderen snel.”

Eerder ontwikkelde Abel met (kinder)kledingmerk Gray Label ook de geur Nurture, ‘van moeders, voor moeders en anderen’. De nieuwste toevoeging is de geur Pause: een persoonlijk parfum, geboren uit een verandering bij Shoemack zelf. “Ik merkte een hormonale verandering bij mezelf en ontdekte dat de menopauze niet iets is wat plots gebeurt als je vijftig bent, maar een lang proces is; een soort omgekeerde pubertijd als veertiger.”

Toen bleek dat veel vrouwen hier ‘last’ van hebben, besloot Shoemack samen met neus en biochemicus Fanny – die ook Nurture ontwikkelde – een geur te fabriceren die een ‘pauze’ biedt. “De basis is mimosa voor hormonale balans, maar er zitten ook citrusnoten in voor stabiliteit en vioolblad voor een beter humeur. Pause is geen medicijn, maar geeft wel rust aan iedereen die dat nodig heeft. We willen niemand uitsluiten, dus jongere vrouwen, mannen en non-binaire personen kunnen Pause evengoed gebruiken. En het is een een conversation starter om het taboe te doorbreken rondom hormonale disbalans.”

Abel pause
©Abel

Pause, 30 ml € 100

Zielinski & Rozen

In de Amsterdamse Utrechtstestraat zit sinds kort in een hoekpand een prachtige nieuwe winkel. Bij binnenkomst lijkt het een beetje een ouderwetse apotheek – maar dan sfeervol. En heerlijk ruikend. Dit is het nieuwste onderkomen van Zielinski & Rozen: een parfumhuis dat in 1905 ontstond in Jaffa, een oud stadje naast Tel Aviv, met roots in Polen. We spreken tijdens een één-op-één parfumsessie met Erez Rozen.

Rozen vertelt dat zijn voorvaderen uit Polen al zeepmakers waren. Zelf blies hij zo’n twintig jaar geleden, na veel gereisd te hebben, het merk nieuw leven in. Het resultaat is een authentiek aandoend parfumhuis dat gebruikmaakt van ambachtelijke en moderne technieken. Naast parfum verkoopt Zielinski & Rozen ook badzout, geurstokjes en zeep. Perfecte cadeautjes, bijvoorbeeld voor de feestdagen.

Authentieke, persoonlijke parfums

Rozen – een parfum-alchemist en ideoloog – is zich bewust van de impact van geuren op emoties en imago. Omdat iedereen een andere smaak en associaties heeft als het gaat om geuren, kun je er volgens hem ook mee spelen. Daarnaast is elk parfumflesje van het huis nét iets anders. Op elke flacon zit bijvoorbeeld een handgeschreven etiket.

Tijdens een exclusieve, persoonlijke parfumsessie (die helaas alleen op uitnodiging is) onderzoekt Erez Rozen je persoonlijke smaak op het gebied van geuren door afzonderlijke ingrediënten te laten ruiken. Vervolgens creëert hij on the spot een gepersonaliseerd parfum dat bijvoorbeeld jouw zelfvertrouwen of humeur beïnvloedt. Een heel bijzondere, bijna therapeutische ervaring. (Tip: op andere plekken zijn soortgelijke sessies te boeken, zoek naar een ‘parfumworkshop’ bij jou in de buurt.)

Zielinski & Rozen
©Zielinski & Rozen

Cedarwood, Neroli, Amber, 50 ml € 89

Arpa

Barnabé Fillion startte in 2020 Arpa – komend uit veel ervaring, want hij is ook de huisparfumeur van Aesop en werkte onder meer samen met Lemaire en Guggenheim New York. Arpa is bijzonder, want het is meer dan een parfumhuis: het merk is eerder een onderzoeksproject dat experimenteert met synesthesie – oftewel: het idee dat zintuigen samenwerken en in elkaar overlopen. Welke kleuren of geluiden horen bijvoorbeeld bij een specifieke geur?

Om die vraag te beantwoorden, zet Arpa verschillende ambachtelijke maakmethodes in. Fillion gebruikt natuurlijke, botanische bestanddelen om een geurbeleving te creëren geïnspireerd door reizen en historische verhalen. Daarnaast is voor de flacons samengewerkt met Jochen Holz, die handgeblazen glaswerken maakte die zowel kunst- als gebruiksobjecten zijn. Wel goed om te vermelden dat de parfums niet op te sprayen zijn, maar gedruppeld moeten worden.

Geuren als een verhaal

Op dit moment biedt Arpa, dat in Nederland verkocht wordt bij Skins, drie geurencreaties. Recedere is een aardse geur met zoethout, neroli en – jawel – gips, zodat het voelt alsof je in een gipsatelier in het Blauwe Woud in België staat. Fosfore, met petitgrain, saffraan, iris, mirre en salie, is geïnspireerd op het Japanse eiland Kyushu. En tot slot brengt Arco Spettro met jeneverbes, muskus, vetiver en wierook een ode aan de Ethiopische zuurbaden in Dellol.

Dan nog even over die verpakking: de glazen flacon is natuurlijk breekbaar, vandaar dat hij geleverd wordt in een omhulsel van glycerine. Dat blok zelf kan dan ook weer gebruikt worden als zeep. Het geeft maar weer aan hoezeer Arpa nadenkt over de totaalervaring en details.

Arpa Recedere
©Arpa bij Skins

Arpa Recedere, 50 ml € 266