designer-pokemon-en-gouden-tamagotchis-waarom-luxemerken-speelgoed-uit-de-jaren-90-terughalen-282840
©Daniele La Malfa

Millennials (en de oudere Gen Z’ers) mogen dan volwassen zijn, hun nostalgie naar jeugdspullen lijkt nergens heen te gaan. Terwijl de mode afstevent op een heropleving van de jaren 2010, zijn er ook merken die inspiratie blijven putten uit de jaren negentig. Naast de eindeloze Y2K-trend bedenken grote en kleine luxemerken accessoires die jeugdherinneringen ophalen, door ieders favoriete speelgoed uit de jaren negentig (op chique wijze) terug te brengen.

Luxemerken en speelgoed uit de jaren 90

Vorige week nog lanceerde Fendi in samenwerking met Hiroshi Fujiwara’s FRGMT en The Pokémon Company een collectie met de verschillende evoluties van de Dragon-type Pokémon (Dragonair, Dragonite en Dratini). De Pokémons verschijnen op de Peekaboo- en Baguette-tassen van het merk, maar ook op kaarthouders, T-shirts, hoodies en sieraden. Daarnaast heeft het merk een beperkt aantal leren Dragonite-figuurtjes gemaakt, waar de ambachtslieden van het huis dertig uur (!) per figuurtje aan werkten.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Silvia Venturini Fendi, artistiek directeur accessoires en herenmode van het merk, licht toe: “Fujiwara heeft van onze handtassen mini-popmonumenten gemaakt.” De samenwerking – ter ere van het het Chinese jaar van de draak – leidde meteen tot enthousiasme op social media; gebruikers verklaren dat ze “alles zouden doen voor de tassen” en dat ze “nog nooit iets méér nodig hadden”.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Fendi X FRGMT x Pokemon Mini Baguette Dratini
©Daniele La Malfa

Gouden Tamagotchis

Het zijn niet alleen luxemerken zoals Fendi die schattige kinderartikelen omzetten in accessoires. Het kleinere, in Los Angeles gevestigde merk Kimberly Doyle Jewelry vond succes op social media (voornamelijk op TikTok) nadat het een Tamagotchi-bedel van 14 karaat goud met edelsteenversieringen op de markt bracht. Deze noemde het merk ‘de Gemagotchi’. Doyle leunde daarnaast nog meer op het speelgoedaspect door van de verpakking een ‘adoptiecertificaat’ te maken, waarmee eigenaren hun ‘Gemagotchi’ een naam kunnen geven.

Doyle kwam op het idee van sieraden geïnspireerd op Tamagotchi tijdens een schoonmaakbeurt, waarbij ze speelgoed uit haar kindertijd vond. “Deze digitale huisdieren wekten zoveel vreugde bij me op, dus ik besloot er een in het goud voor mezelf te maken. Toen ik eenmaal dat idee had, kostte me het een week om een prototype te maken.”

Millennials met een volwassen budget

De bedeltjes waren een schot in de roos; binnen enkele minuten na de lancering op haar website waren ze uitverkocht. De fans die het geluk hadden om er eentje te bemachtigen, roemden ze op social media, terwijl andere fans online smeekten om meer drops. (Met succes: de langverwachte tweede levering wordt verwacht op 14 februari.) Doyle was geschokt door de reacties: “Ik dacht dat het gewoon een eenmalig stuk voor mezelf zou zijn”, vertelt ze.

“Ik denk dat veel mensen van mijn generatie op een punt in hun leven komen dat ze meer financiële vrijheid hebben”, vervolgt ze. “Ook heb ik gemerkt dat naarmate ik ouder word, mijn kijk op de dingen die ik bezit – of wil bezitten – verandert. Ik wil kwaliteit boven kwantiteit, en denk dat veel mensen zich daarin kunnen vinden.”

Dat betekent dan blijkbaar dat je een Tamagotchi van 14 karaat goud of een Fendi Pokémon-tas wil kopen.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue US.