In de interviewreeks De Geur van Succes gaat journalist Antoinnette Scheulderman deze week in gesprek met zeven succesvolle mensen uit de wereld van entertainment, media en politiek. Een van hen is Halina Reijn, die de afgelopen jaren nadrukkelijk op de voorgrond stond met haar film Babygirl met Nicole Kidman en de Gucci-film Tiger. Om vrouwelijke regisseurs nog verder in de spotlight te zetten, presenteren wij de films van vrouwelijke regisseurs om te volgen in 2026
Films van vrouwelijke regisseurs in 2026
Films als Anora van Sean Baker, A Complete Unknown van James Mangold en Wicked van Jon M. Chu vielen veel in de prijzen in 2025. Het werk van vrouwelijke regisseurs wordt echter vaak over het hoofd gezien. Er was slechts één film van een vrouwelijke regisseur in de race voor de Academy Award: The Substance, de gedurfde film van Coralie Fargeat. De Française werd ook erkend in de categorie Beste Regisseur, maar helaas ging ze niet met de prijs naar huis. Tijd voor meer aandacht voor films van vrouwelijke regisseurs uit 2025.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Hieronder presenteren we negen producties die het afgelopen awardseizoen in the picture stonden en die je nu wil zien.
The Substance
Ooit te vreemd geacht voor Beste Film, verraste Coralie Fargeats gruwelijk grappige en indringende body horror op de ochtend van de Oscarnominaties haar critici. De film kreeg een nominatie voor de hoofdprijs. Ook werd Fargeats gedurfde regie erkend, evenals haar bizarre scenario en het indrukwekkende werk van het make-up- en protheseteam. Demi Moore’s acteerprestatie maakte haar de favoriet voor Beste Actrice.
Ik had ook graag gezien dat Margaret Qualleys heerlijk sluwe bijrol werd erkend, evenals meer aandacht voor het indrukwekkende geluid en de vlotte montage van de film. Toch is dit een enorme prestatie die gevierd zou moeten worden.
All We Imagine as Light
Payal Kapadia’s rustige, meditatieve film volgt twee verpleegsters (Kani Kusruti en Divya Prabha) die een armoedig leven leiden in Mumbai. De film heeft het goed gedaan en won zelfs de tweede plaats, de Grand Prix, in Cannes. Tot teleurstelling van velen koos India hem echter niet als de officiële inzending voor de Oscar voor Beste Internationale Film, een prijs die hij gemakkelijk had kunnen winnen. In plaats daarvan werd Lost Ladies van Kiran Rao geselecteerd.