deze-lente-zomer-2023-modecampagnes-geven-je-de-ultieme-stijlinspiratie-voor-de-zomer-250629

De zomer is officieel ingeluid, al was die in modeland allang aangebroken. De nieuwe lente/zomer 2023-collecties zijn getoond, wat betekent dat het tijd is voor de daarbijbehorende modecampagnes. Wat we kunnen verwachten? Ingetogen luxe, maar ook kleurrijke looks en ontwerpen met een edgy randje.

De beste lente/zomer 2023-modecampagnes

Als het aan Acne Studios ligt keren we volledig terug naar het trending Y2K-tijdperk en volgens Paco Rabanne belooft het een hete zomer te worden – waar de nodige outfits bij horen. Aubrey Plaza geeft ons de perfecte inspiratie voor de gemiddelde Nederlandse zomer in Loewe, en ook Saint Laurent weet dat we vaker wel dan niet een leren jack kunnen gebruiken tijdens de zomermaanden in ons land. Kom in de ultieme zomerse stemming voor warmere temperaturen met de beste lente/zomer 2023-modecampagnes.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Miu Miu

Gigi Hadid en Steven Meisel brengen een levendige en speelse energie naar voren ter onthulling van Miu Miu’s nieuwste tas; de Arcadie. En bij een nieuwe tas, hoort een nieuw kapsel (zo moet Miu Miu hebben gedacht). In een korte coupe inclusief pony siert Gigi Hadid de kleurrijke beelden geschoten door gerenomeerd modefotograaf Steven Meisel. De campagne belichaamt de nieuwe tas van Miu Miu en viert de weelderige gewatteerde texturen die synoniem staan voor het ontwerp. Deze sprekende kleuren geven ons de beste inspiratie voor een levendige zomerlook – en wellicht een nieuwe zomerkapsel.

Gigi Hadid voor de nieuwe campagne van de Miu Miu Arcadie Bag.
©Steven Meisel – Miu Miu
1/18
Native Share

Loewe

Hoewel dit technisch gezien geen lente/zomer-, maar een pre-fall/winter-campagne is, geeft Aubrey Plaza ons in Loewe de ultieme inspiratie die we nodig hebben dit seizoen. De White Lotus-ster schittert op de beelden, gefotografeerd door Juergen Teller, waarin een rauwe stijl wordt gecombineerd met de surrealistische mode van Loewe. Zo zien we in de campagne Aubrey Plaza met de Paseo Satchel-tas te midden van bloemen en beton, maar ook Hans Ulrich Obrist met de Puzzle Fold Tote en fellow White Lotus-ster Murray Bartlett met een grote Loewe-shopper in zijn mond (iets dat zijn personage uit de serie overigens zeker niet zou misstaan). Een mix van strakke vormen, gedurfde details en een sculpturale stijl.

Aubrey Plaza voor Loewe's nieuwe campagne
©Juergen Teller – Loewe
2/18
Native Share

Calvin Klein

Calvin Klein lanceert een exclusieve collectie, ontworpen in samenwerking met niemand minder dan Blackpink-zangeres Jennie Kim. De collectie, genaamd Jennie for Calvin Klein, is geïnspireerd op Jennies favoriete essentials en bestaat uit een selectie key-items waaronder jeans en T-shirts, maar ook het ultieme go-to ondergoed in tijdloze pasteltinten. Zo stelt Jennie: “Deze collectie is gebaseerd op veel van de Calvin Klein-items die niet meer weg te denken zijn uit mijn kast. Ik wilde een persoonlijk tintje aan deze stukken geven, wat je terugziet in de pasvorm, het kleurenpalet en de details. Mijn streven voor deze collectie is dat iedereen zich net zo zichzelf en zelfverzekerd voelt in deze stukken als ik.”

Jennie van Blackpink voor een nieuwe Calvin Klein-collectie
©HONG JANG HYUN / Calvin Klein
3/18
Native Share

Marc Jacobs

Emily Ratajkowski is het nieuwe gezicht van de Marc Jacobs Monogram-campagne voor het voorjaar van 2023 – en bewijst daarmee dat je minder kleding nodig hebt deze zomer dan je denkt. Zo zien we EmRata topless poseren in enkel een jeans, bedekt met het kenmerkende patroon van het merk – die dan ook centraal staat in de campagne. Op een ander beeld zien we het model, gefotografeerd door Harley Weir, in een all white monogramoutfit en een korsetlook met relaxte jeans met daarbij een vernieuwde Y2K-versie van de klassieke Stam-tas van het merk. Het devies volgens Marc Jacobs? Oversized en slouchy broeken zijn deze zomer de ultieme items voor een relaxte maar stijlvolle look.

Emily Ratajkowski voor Marc Jacobs
©Marc Jacobs – Harley Weir
4/18
Native Share

Saint Laurent

Saint Laurents lente/zomer 2023-show stond volledig in het teken van body-hugging silhouetten, met de capuche dress als hoogtepunt, geïnspireerd op de look van wijlen moderne danseres Martha Graham. Deze stijl komt ook terug in de zomercampagne van het Franse modehuis, gefotografeerd door Juergen Teller. De fotograaf weet op zijn kenmerkende wijze sensualiteit op een moderne manier vast te leggen. De beelden nemen je mee naar een zwoele zomerse avond bij zonsondergang. En dat in stijlvolle looks die de perfecte belichaming zijn van de cool girl-esthetiek.

Saint Laurent lente zomer 2023 campagne
©Saint Laurent – Juergen Teller
5/18
Native Share

Tiffany & Co.

Ons favoriete duo uit The White Lotus is terug! Simona Tabasco en Beatrice Grannò – aka Mia en Lucia – zijn te zien in een bijzondere campagne. Nadat het onoverwinnelijke duo onze harten stal in een Skims-campagne, zijn ze nu terug voor de TiffanyLock-campagne van Tiffany & Co. Het Amerikaanse juwelenhuis strikte verschillende duo’s voor de campagne waarin verbondenheid en vriendschap centraal staat. De actrices schrijven elkaar handgeschreven berichtjes, die in de campagne gecombineerd worden met beelden die hun vriendschap tot uiting brengen. “Locked in vriendschap. Simona en Bea dragen Lock ter viering van avonturen in het verleden, het heden en de toekomst”, aldus het merk. Het fierce momentum van het duo is duidelijk nog niet voorbij.

Tiffany & Co. campagne
©Tiffany & Co.
6/18
Native Share

About You

Niet Y2K en zelfs niet nineties: Emma Roberts gaat voor haar exlusieve capsule collectie met About You terug naar de jaren vijftig. De collectie is een mix tussen Western stijl en de trend ‘academia aesthetics’. Denk aan gebreide vesten, polo’s, denim en gingham print. De collectie krijgt dan ook de naam Daahls by Emma Robberts, geïnspireerd op haar liefde voor boeken en verhalen. De actrice is enorm enthousiast om de samenwerking te mogen delen: “Deze collectie laat alle kanten van mijn persoonlijkheid zien: vrouwelijk, vintage, maar vooral speels. Ik heb altijd al iets willen creëren dat alles heeft wat ik graag draag en waar ik me zelfverzekerd in voel, dus ik ben blij met deze kans.” De collectie is vanaf 22 maart te koop.

emma roberts daahls about you collectie
©About You
7/18
Native Share

Calvin Klein

Calvins or Nothing, is het motto van de nieuwe lente/zomer 2023-campagne van Calvin Klein. Kendall Jenner wordt samen met andere celebs als FKA Twigs, Blackpinks Jennie, Michael B. Jordan en acteur Aaron Taylor-Johnson. Gefotografeerd door Mert Alas en Marcus Piggott stralen de tijdloze zwart-wit beelden een bepaalde mate van zowel sensualiteit als kracht uit – een kenmerkende stijl van het Amerikaanse merk. “De campagne is gebaseerd op vertrouwen. het toont het ware karakter van elk talent. Zo verschijnt Kendall met een ongepolijste sensualiteit en onthult ze haar meer intieme kant,” aldus het merk. Jenner poseert voor het grootste deel topless in de campagne, gehuld in – zoals de titel van de campagne zegt – letterlijk niks anders dan Calvin Klein ontwerpen als jeans, ondergoed en spijkerjasjes. Perfecte tijdloze bascis voor de zomer als het aan ons ligt.

Kendall Jenner voor Calvin Klein
©Mert & Marcus / Calvin Klein
8/18
Native Share

Acne Studios

Het Zweedse Acne Studios gaat terug naar de jaren 2000 met hun campagne voor het lente/zomer 2023-seizoen. Hoe doe je dat beter dan een Y2K-ster te featuren in bubblegum pink-beelden? Dat moet het merk hebben gedacht want hét cultmodel uit de jaren 2000 Devon Aoki is het gezicht van de nieuwe collectie. Aoki domineerde in de jaren 90 en 2000 de catwalks van de grootste modehuizen, en velen herkennen haar wellicht uit Fast 2 Furious. Het model is vastgelegd door de gerenommeerde Nederlandse modefotograaf Carlijn Jacobs in een pastelroze jurk op satijnen lakens en kussens met ruches. “Ik hou van de energie achter Acne Studios,” stelt Aoki in een persbericht. “De ontwerpen zijn prachtig gemaakt, flatterend en voelen als gebeeldhouwde kunstwerken die over de catwalk zweven.”

Acne Studios lente/zomer 2023-campagne
©Acne Studios / Carlijn Jacobs
9/18
Native Share

Intimissimi

JLo is thriving. Het logische gevolg? Ze is het nieuwe gezicht én ambassadeur van het Italiaanse lingeriemerk Intimissimi. Niemand kan immers en moeitelozer lingerie dragen dan zij – zo bewijzen de campagnebeelden. Deze werden gefotografeerd in Italië, een favoriet land van de zangeres (haar huwelijksreis met Ben Affleck vond er immer plaats). Gehuld in de Pretty Flowers-lijn van het merk van zijden en kanten ondergoed, schittert de ster op de beeldeen die ons meteen meenemen naar zomerse Italiaanse taferelen waar we allemaal van dromen. “Jennifer Lopez belichaamt de geest van ons merk én klant. We willen dat vrouwen de meest bevredigende levens leiden en zich elke dag krachtig voelen,” stelt het merk. “Ik hou van Italië – de mensen, de mode, de cultuur, het eten en de legendarische geschiedenis. Ik ben er trots op een Intimissimi-vrouw te zijn en vereerd dat zij mij zien als iemand die hun eigen kwaliteiten van zelfverzekerdheid, levendigheid en kracht evenaart.”

Jennifer Lopez voor Intimissimi
©Intimissimi
10/18
Native Share

Wolford

Niemand minder dan de legendarische zangeres en pop-en stijlicoon Grace Jones is het gezicht van Wolfords nieuwe lente/zomer 2023-campagne. De krachtige zwart-wit beelden werden tijdens Milan Fashion Week onthuld door Wolfords nieuwe artistiek directeur Nao Takeoshi. In zijn nieuwe functie wil de ontwerper de focus leggen op het omarmen van Wolfords iconische essentials. Zo zien we Jones op waanzinnige beelden gehuld in onder meer de Fataljurk en de Colorado-body. Dat juist de zangeres werd gestrikt voor de campagne is niet zonder reden; “Grace deelt onze visie van een eeuwige, krachtige stijl en heeft Wolford-stukken sinds de jaren 1990 tot haar eigen collectie gemaakt”, aldus het merk.

Grace Jones voor de Wolford lente/zomer 2023 campagne
©Wolford
11/18
Native Share

Marc Jacobs

Kendall Jenner poseert in vrijwel geen kleding voor de nieuwe campagne van Marc Jacobs. Wat het model wél draagt zijn de iconische torenhoge platformhakken die we herkennen uit de lente/zomer 2023-show van het modehuis. Ook de befaamde Marc Jacobs ‘The Tote Bag’ tas komt voorbij, net zoals enkele sieraden van het label. Naast Kendall schittert overigens ook Irina Shayk op de cleane beelden, gehuld in net zo weinig kleding en dezelfde hoge schoenen en tassen als pronkstuk. Dat is niet voor niets aangezien de campagne, gefotografeerd door Tyrone Lebon, de focus legt op de belangrijkste handtassen en accessoires van het merk.

Kendall Jenner voor de SS23 campagne van Marc Jacobs
©Tyrone Lebon – Marc Jacobs
12/18
Native Share

Alexander McQueen

De Alexander McQueen lente/zomer 2023-campagne viert kracht en individualiteit met vrouwelijke rolmodellen uit verschillende sectoren. Zo zien we actrice Sadie Sink, supermodel Naomi Campbell, zangeres Yseult, danseres en actrice Mette Towley, model Nyagua en Franse actrice Pom Klementieff in een serie beelden en korte films vastgelegd door de Zweedse Grammy-winnende filmregisseur Jonas Åkerlund. Campbell poseert midden in de nacht op een druk kruispunt en Sadie Sink is te zien met vier spiegels om haar heen. Het modehuis stelt: “De achtergrond is net zo krachtig als de vrouwen zelf: van het brute interieur van een ondergrondse parkeergarage tot de iconische koepel van de St. Paul Cathedral.”

Alexander McQueen SS23 campagne
©Jonas Åkerlund / Alexander McQueen
13/18
Native Share

Self-Portrait

De nieuwe lente/zomer 2023-campagne van Self-Portrait brengt ons direct naar de zomer. Gigi Hadid schittert – vrij letterlijk – op met zon overgoten beelden, gefotografeerd door Tyrone Lebon. Het is niet de eerste keer dat we Gigi zien in een look van het Britse modehuis; het supermodel droeg eerder al een groene look van Self-Portrait tijdens een event. Creative director Han Chong stelt in een persbericht: “Voor de campagne wilden we de collectie rauwheid en sensualiteit meegeven. Samen brachten Tyrone en Gigi deze houding tot leven door middel van beelden geschoten op een parkeerplaats in New York. Het resultaat is eerlijk, natuurlijk, vrouwelijk en magisch.”

Gigi Hadid voor Self-Portrait
©Self-Portrait / Tyrone Lebon
14/18
Native Share

Bottega Veneta

Voor deze campagne van Bottega Veneta werden verschillende modellen door verschillende fotografen op verschillende plekken gefotografeerd. Van Los Angeles tot Australië en Puglia. Zo zien we Kate Moss in haar look van de show gefotografeerd door Gaetano Pesce. Dat is niet voor niets zo gekozen. De campagne belicht namelijk de Andiamo tas, een nieuwe ontwerp van het Italiaanse modehuis dat elegantie en functie combineert. De nieuwe versie van dit Intrecciato-ontwerp is een eerbetoon aan reizen en een voortdurende beweging voorwaarts, net zoals deze campagne.

Bottega Veneta lente/zomer 2023-campagne
©Bottega Veneta / Louise & Maria Thornfeldt
15/18
Native Share

Chanel

Zwitsers model Vivienne Rohner is opnieuw het gezicht van Chanel, dit keer van de pre-lente/zomer 2023-campagne van het modehuis. Chanels creative director Virginie Viard stelt dat de campagne een moderne visie geeft aan het traditionele erfgoed van Chanel: “Terwijl we trouw blijven aan de essentie van Chanel, is deze collectie fris en biedt het een ander perspectief.” Dat is ook precies wat we zien op de in New York geschoten beelden. Low-waisted Chanel jeans met het befaamde ingrijpende CC-logo, tweed gilets afgewerkt met parelkettingen en denimtassen. De ultieme cool girl-stijl, maar met een klassieke twist.

Chanel Pre-Spring 2023 campagne
©Chanel / Theo Wenner
16/18
Native Share

Tory Burch

Emily Ratajkowski is op dit moment te zien in verschillende campagnes, waaronder die van het Amerikaans label Tory Burch. Hoewel ze vaak solo of met andere topmodellen te zien is, deelt ze dit keer de spotlight met niemand minder dan haar zoontje Sylvester Apollo Bear. Geschoten door Jamie Hawkesworth in de Hollywood Hills tijdens zonsondergang zien we het duo – Emily gehuld in de nieuwste collectie van het merk en Sylvester in een schattig groen pakje. De campagnethema’s omvatten de kracht van vrouwen en vrouwelijkheid, moederschap en familie, zo stelt het merk. Naast Emily en haar zoon zijn ook Vittoria Ceretti en Ugbad Abdi te zien in de campagne.

Emily Ratajkowski en haar zoon Sylvester Apollo Bear in Tory Burch campagne
©Tory Burch / Jamie Hawkesworth
17/18
Native Share

Paco Rabanne

Het Spaanse merk Paco Rabanne staat vooral bekend om de kenmerkende zilveren plaatjes die de spraakmakendste outfits van het modehuis tonen. Voor de voorjaarscollectie van het modehuis besloot creatief directeur Julien Dossena de kenmerkende zilveren kettingen van het merk te combineren met grungy prints. De levendige outfits komen volledig tot hun recht in de eenvoudige lente/zomer 2023-campagne gemaakt door Théodore Hugonnier. Daarin zien we een model door een plas water lopen, gekleed in een doorzichtige jurk, waarmee duidelijk wordt dat dit misschien wel de stijlvolste maar toch praktische zomeroutfit van 2023 is.

Paco Rabanne lente/zomer 2023
©Paco Rabanne
18/18
Native Share