deze-lente-zomer-2023-modecampagnes-geven-je-de-ultieme-stijlinspiratie-voor-het-voorjaar-247396

Hoewel het hier pas net officieel lente is, breekt het nieuwe seizoen in modeland al veel eerder aan. De nieuwe lente/zomer 2023-collecties zijn getoond, wat betekent dat het tijd is voor de aansluitende modecampagnes. Wat we dit voorjaar kunnen verwachten? Ingetogen luxe, maar ook kleurrijke looks en ontwerpen met een edgy randje.

De beste lente/zomer 2023-modecampagnes

Voor wie niet kan wachten om z’n winterjas te verruilen voor een dunne trui en sandalen, kan alvast de nodige inspiratie putten uit deze nieuwe campagnebeelden. Volgens Versace keren we dit voorjaar volledig terug naar het trending Y2K-tijdperk. En volgens Paco Rabanne belooft het een hete zomer te worden – waar de nodige outfits bij horen. Kom alvast in de stemming met de beste lente/zomer 2023-modecampagnes.

Nooit meer iets missen van Vogue.nl? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief en ontvang het laatste fashion- en beautynieuws.

Tiffany & Co.

Ons favoriete duo uit The White Lotus is terug! Simona Tabasco en Beatrice Grannò – aka Mia en Lucia – zijn te zien in een bijzondere campagne. Nadat het onoverwinnelijke duo onze harten stal in een Skims-campagne, zijn ze nu terug voor de TiffanyLock-campagne van Tiffany & Co. Het Amerikaanse juwelenhuis strikte verschillende duo’s voor de campagne waarin verbondenheid en vriendschap centraal staat. De actrices schrijven elkaar handgeschreven berichtjes, die in de campagne gecombineerd worden met beelden die hun vriendschap tot uiting brengen. “Locked in vriendschap. Simona en Bea dragen Lock ter viering van avonturen in het verleden, het heden en de toekomst”, aldus het merk. Het fierce momentum van het duo is duidelijk nog niet voorbij.

Tiffany & Co. campagne
©Tiffany & Co.
1/16
Native Share

About You

Niet Y2K en zelfs niet nineties: Emma Roberts gaat voor haar exlusieve capsule collectie met About You terug naar de jaren vijftig. De collectie is een mix tussen Western stijl en de trend ‘academia aesthetics’. Denk aan gebreide vesten, polo’s, denim en gingham print. De collectie krijgt dan ook de naam Daahls by Emma Robberts, geïnspireerd op haar liefde voor boeken en verhalen. De actrice is enorm enthousiast om de samenwerking te mogen delen: “Deze collectie laat alle kanten van mijn persoonlijkheid zien: vrouwelijk, vintage, maar vooral speels. Ik heb altijd al iets willen creëren dat alles heeft wat ik graag draag en waar ik me zelfverzekerd in voel, dus ik ben blij met deze kans.” De collectie is vanaf 22 maart te koop.

emma roberts daahls about you collectie
©About You
2/16
Native Share

Calvin Klein

Calvins or Nothing, is het motto van de nieuwe lente/zomer 2023-campagne van Calvin Klein. Kendall Jenner wordt samen met andere celebs als FKA Twigs, Blackpinks Jennie, Michael B. Jordan en acteur Aaron Taylor-Johnson. Gefotografeerd door Mert Alas en Marcus Piggott stralen de tijdloze zwart-wit beelden een bepaalde mate van zowel sensualiteit als kracht uit – een kenmerkende stijl van het Amerikaanse merk. “De campagne is gebaseerd op vertrouwen. het toont het ware karakter van elk talent. Zo verschijnt Kendall met een ongepolijste sensualiteit en onthult ze haar meer intieme kant,” aldus het merk. Jenner poseert voor het grootste deel topless in de campagne, gehuld in – zoals de titel van de campagne zegt – letterlijk niks anders dan Calvin Klein ontwerpen als jeans, ondergoed en spijkerjasjes. Perfecte tijdloze bascis voor de zomer als het aan ons ligt.

Kendall Jenner voor Calvin Klein
©Mert & Marcus / Calvin Klein
3/16
Native Share

Acne Studios

Het Zweedse Acne Studios gaat terug naar de jaren 2000 met hun campagne voor het lente/zomer 2023-seizoen. Hoe doe je dat beter dan een Y2K-ster te featuren in bubblegum pink-beelden? Dat moet het merk hebben gedacht want hét cultmodel uit de jaren 2000 Devon Aoki is het gezicht van de nieuwe collectie. Aoki domineerde in de jaren 90 en 2000 de catwalks van de grootste modehuizen, en velen herkennen haar wellicht uit Fast 2 Furious. Het model is vastgelegd door de gerenommeerde Nederlandse modefotograaf Carlijn Jacobs in een pastelroze jurk op satijnen lakens en kussens met ruches. “Ik hou van de energie achter Acne Studios,” stelt Aoki in een persbericht. “De ontwerpen zijn prachtig gemaakt, flatterend en voelen als gebeeldhouwde kunstwerken die over de catwalk zweven.”

Acne Studios lente/zomer 2023-campagne
©Acne Studios / Carlijn Jacobs
4/16
Native Share

Intimissimi

JLo is thriving. Het logische gevolg? Ze is het nieuwe gezicht én ambassadeur van het Italiaanse lingeriemerk Intimissimi. Niemand kan immers en moeitelozer lingerie dragen dan zij – zo bewijzen de campagnebeelden. Deze werden gefotografeerd in Italië, een favoriet land van de zangeres (haar huwelijksreis met Ben Affleck vond er immer plaats). Gehuld in de Pretty Flowers-lijn van het merk van zijden en kanten ondergoed, schittert de ster op de beeldeen die ons meteen meenemen naar zomerse Italiaanse taferelen waar we allemaal van dromen. “Jennifer Lopez belichaamt de geest van ons merk én klant. We willen dat vrouwen de meest bevredigende levens leiden en zich elke dag krachtig voelen,” stelt het merk. “Ik hou van Italië – de mensen, de mode, de cultuur, het eten en de legendarische geschiedenis. Ik ben er trots op een Intimissimi-vrouw te zijn en vereerd dat zij mij zien als iemand die hun eigen kwaliteiten van zelfverzekerdheid, levendigheid en kracht evenaart.”

Jennifer Lopez voor Intimissimi
©Intimissimi
5/16
Native Share

Wolford

Niemand minder dan de legendarische zangeres en pop-en stijlicoon Grace Jones is het gezicht van Wolfords nieuwe lente/zomer 2023-campagne. De krachtige zwart-wit beelden werden tijdens Milan Fashion Week onthuld door Wolfords nieuwe artistiek directeur Nao Takeoshi. In zijn nieuwe functie wil de ontwerper de focus leggen op het omarmen van Wolfords iconische essentials. Zo zien we Jones op waanzinnige beelden gehuld in onder meer de Fataljurk en de Colorado-body. Dat juist de zangeres werd gestrikt voor de campagne is niet zonder reden; “Grace deelt onze visie van een eeuwige, krachtige stijl en heeft Wolford-stukken sinds de jaren 1990 tot haar eigen collectie gemaakt”, aldus het merk.

Grace Jones voor de Wolford lente/zomer 2023 campagne
©Wolford
6/16
Native Share

Marc Jacobs

Kendall Jenner poseert in vrijwel geen kleding voor de nieuwe campagne van Marc Jacobs. Wat het model wél draagt zijn de iconische torenhoge platformhakken die we herkennen uit de lente/zomer 2023-show van het modehuis. Ook de befaamde Marc Jacobs ‘The Tote Bag’ tas komt voorbij, net zoals enkele sieraden van het label. Naast Kendall schittert overigens ook Irina Shayk op de cleane beelden, gehuld in net zo weinig kleding en dezelfde hoge schoenen en tassen als pronkstuk. Dat is niet voor niets aangezien de campagne, gefotografeerd door Tyrone Lebon, de focus legt op de belangrijkste handtassen en accessoires van het merk.

Kendall Jenner voor de SS23 campagne van Marc Jacobs
©Tyrone Lebon – Marc Jacobs
7/16
Native Share

Alexander McQueen

De Alexander McQueen lente/zomer 2023-campagne viert kracht en individualiteit met vrouwelijke rolmodellen uit verschillende sectoren. Zo zien we actrice Sadie Sink, supermodel Naomi Campbell, zangeres Yseult, danseres en actrice Mette Towley, model Nyagua en Franse actrice Pom Klementieff in een serie beelden en korte films vastgelegd door de Zweedse Grammy-winnende filmregisseur Jonas Åkerlund. Campbell poseert midden in de nacht op een druk kruispunt en Sadie Sink is te zien met vier spiegels om haar heen. Het modehuis stelt: “De achtergrond is net zo krachtig als de vrouwen zelf: van het brute interieur van een ondergrondse parkeergarage tot de iconische koepel van de St. Paul Cathedral.”

Alexander McQueen SS23 campagne
©Jonas Åkerlund / Alexander McQueen
8/16
Native Share

Self-Portrait

De nieuwe lente/zomer 2023-campagne van Self-Portrait brengt ons direct naar de zomer. Gigi Hadid schittert – vrij letterlijk – op met zon overgoten beelden, gefotografeerd door Tyrone Lebon. Het is niet de eerste keer dat we Gigi zien in een look van het Britse modehuis; het supermodel droeg eerder al een groene look van Self-Portrait tijdens een event. Creative director Han Chong stelt in een persbericht: “Voor de campagne wilden we de collectie rauwheid en sensualiteit meegeven. Samen brachten Tyrone en Gigi deze houding tot leven door middel van beelden geschoten op een parkeerplaats in New York. Het resultaat is eerlijk, natuurlijk, vrouwelijk en magisch.”

Gigi Hadid voor Self-Portrait
©Self-Portrait / Tyrone Lebon
9/16
Native Share

Bottega Veneta

Voor deze campagne van Bottega Veneta werden verschillende modellen door verschillende fotografen op verschillende plekken gefotografeerd. Van Los Angeles tot Australië en Puglia. Zo zien we Kate Moss in haar look van de show gefotografeerd door Gaetano Pesce. Dat is niet voor niets zo gekozen. De campagne belicht namelijk de Andiamo tas, een nieuwe ontwerp van het Italiaanse modehuis dat elegantie en functie combineert. De nieuwe versie van dit Intrecciato-ontwerp is een eerbetoon aan reizen en een voortdurende beweging voorwaarts, net zoals deze campagne.

Bottega Veneta lente/zomer 2023-campagne
©Bottega Veneta / Louise & Maria Thornfeldt
10/16
Native Share

Chanel

Zwitsers model Vivienne Rohner is opnieuw het gezicht van Chanel, dit keer van de pre-lente/zomer 2023-campagne van het modehuis. Chanels creative director Virginie Viard stelt dat de campagne een moderne visie geeft aan het traditionele erfgoed van Chanel: “Terwijl we trouw blijven aan de essentie van Chanel, is deze collectie fris en biedt het een ander perspectief.” Dat is ook precies wat we zien op de in New York geschoten beelden. Low-waisted Chanel jeans met het befaamde ingrijpende CC-logo, tweed gilets afgewerkt met parelkettingen en denimtassen. De ultieme cool girl-stijl, maar met een klassieke twist.

Chanel Pre-Spring 2023 campagne
©Chanel / Theo Wenner
11/16
Native Share

Givenchy

Gigi Hadid brengt ons met haar nieuwste Givenchy-campagne direct naar een stijlvolle zomeravond. Het half-Nederlandse model is gehuld in gloednieuwe ontwerpen uit de zomercollectie van het modehuis. Van de knalroze Giv-Cut zonnebril tot de groene tas en matching jurk – een monochrome look die zowel stijlvol als edgy is. Zo stelt Givenchy: “In lijn met de lente/zomer 2023-collectie, verkent deze campagne de spanningen en contrasten tussen het iconische kleermakerserfgoed van het modehuis en de urban stijl die Matthew M. Williams toevoegt aan de look van het merk.”

Gigi Hadid in SS23 modecampagne voor Givenchy
©Givenchy / Heji Shin
12/16
Native Share

Tory Burch

Emily Ratajkowski is op dit moment te zien in verschillende campagnes, waaronder die van het Amerikaans label Tory Burch. Hoewel ze vaak solo of met andere topmodellen te zien is, deelt ze dit keer de spotlight met niemand minder dan haar zoontje Sylvester Apollo Bear. Geschoten door Jamie Hawkesworth in de Hollywood Hills tijdens zonsondergang zien we het duo – Emily gehuld in de nieuwste collectie van het merk en Sylvester in een schattig groen pakje. De campagnethema’s omvatten de kracht van vrouwen en vrouwelijkheid, moederschap en familie, zo stelt het merk. Naast Emily en haar zoon zijn ook Vittoria Ceretti en Ugbad Abdi te zien in de campagne.

Emily Ratajkowski en haar zoon Sylvester Apollo Bear in Tory Burch campagne
©Tory Burch / Jamie Hawkesworth
13/16
Native Share

Versace

In de podcast die we onlangs tipten met Emily Ratajkowski en Donatella Versace, verklapte het model dat ze het nieuwe gezicht is van Versace’s lente/zomer 2023-campagne. ‘Bedankt Donatella Versace voor deze ongelofelijke eer. Het is altijd een droom van mij geweest om het gezicht te zijn van Versace. Ik moest op de set voortdurend in mijn handen knijpen om er zeker van te zijn dat het echt gebeurde’, aldus Ratajkowski op Instagram. In de campagne, gefotografeerd door modefotografen Mert & Marcus, zien we het model in een reeks stijlvolle outfits: van een paarse vloerlange jurk als moderne bruid tot denimlooks die rechtstreeks uit 2002 lijken te komen.

Emily Ratajkowski voor Versace
©Versace / Mert & Marcus
14/16
Native Share

Wales Bonner

De Britse modeontwerper Wales Bonner viert met haar collecties de cultuur van Afrikaanse diaspora in hoogwaardige, draagbare ontwerpen. De nieuwe campagne genaamd Horizon Blues, geschoten door Malick Bodian in Milaan, weerspiegelt die visie. Zo zien we modellen poseren onder de zon in de Noord-Italiaanse stad gehuld in traditionele ontwerpen met een modieuze afwerking – immer verwijzend naar het Afrikaanse erfgoed. Zo stelt het modehuis: “Deze collectie biedt een feest van handwerk. Dat wordt zichtbaar door middel van kralenjurken en ambachtelijke sieraden in een hybride van barokke parel, bergkristal en gerecyclede glazen kralen gemaakt in Ghana.”

Wales Bonner lente/zomer 2023 campagne
©Wales Bonner
15/16
Native Share

Paco Rabanne

Het Spaanse merk Paco Rabanne staat vooral bekend om de kenmerkende zilveren plaatjes die de spraakmakendste outfits van het modehuis tonen. Voor de voorjaarscollectie van het modehuis besloot creatief directeur Julien Dossena de kenmerkende zilveren kettingen van het merk te combineren met grungy prints. De levendige outfits komen volledig tot hun recht in de eenvoudige lente/zomer 2023-campagne gemaakt door Théodore Hugonnier. Daarin zien we een model door een plas water lopen, gekleed in een doorzichtige jurk, waarmee duidelijk wordt dat dit misschien wel de stijlvolste maar toch praktische zomeroutfit van 2023 is.

Paco Rabanne lente/zomer 2023
©Paco Rabanne
16/16
Native Share