Er is nogal wat lef nodig om op de rode loper een JW Anderson-jurk te dragen die eruitziet als een goudvis die in een plastic zak zwemt. Of een zwarte Miu Miu-bodysuit zonder broek of rok, maar met spichtige zwarte pumps. Of een hoge hoed, geruite overjas en Cartier Paris-zakhorloge uit 1914, een ode aan de 19e-eeuwse New Yorkse socialite Evander Berry Wall. Maar acteur Emma Corrin, bekend van The Crown, doet het gewoon.
Gevestigde mode-lieveling
“We moedigen elkaar aan om domme dingen te doen”, lacht Emma Corrin, verwijzend naar diens relatie met celebritystylist Harry Lambert, die sinds 2020 samenwerkt met de ster. De in Norwich geboren Lambert is ook het creatieve brein achter de garderobes van Eddie Redmayne en Harry Styles, en heeft samengewerkt met merken als Gucci, SS Daley en Harris Reed. De rode loper-relatie van het duo – nooit traditioneel, gezaghebbend of didactisch, altijd nieuwsgierig, experimenteel en speels – heeft Corrins reputatie als mode-lieveling alleen maar versterkt.
Van catwalk tot rode loper
Na diens rol in Orlando in het Londense Garrick Theatre – Neil Bartlett’s versie van Virginia Woolf’s genderfluïde en tijdverspringende roman – verruilde Corrin het toneel voor de Parijse catwalks. Eerder deze maand sloot ze de herfst/winter 2023-show van Miu Miu af in een fonkelende gouden broek, satijnen muiltjes en een beige rolkraag. Modieuze stof tot nadenken misschien, ter inspiratie voor de toekomstige rode loper-momenten van Corrin – laatst kwam namelijk het nieuws naar buiten dat hen zal toetreden tot de cast van Robert Eggers’ horrorfilm Nosferatu, én dat Corrin het nieuwste lid is van de Deadpool-familie.
“Het voelt niet als werk, het voelt alsof we plezier hebben”, vertelt Lambert. Vogue-redacteur Naomi Pike spreekt het duo en komt meer te weten over het creatieve proces van Corrin en Lambert, het idee van een revolutie op de rode loper en wat volgens de twee de opvallendste looks zijn die het duo tot nu toe neerzette.
Een interview met Emma Corrin en Harry Lambert
Naomi Pike: kunnen jullie Vogue vertellen over jullie favoriete stijlmomenten op de rode loper?
Harry Lambert: “De visjurk van JW Anderson die Emma droeg naar de première van My Policeman in oktober 2022 is mijn favoriete stijlmoment. Zodra ik de look zag tijdens de lente/zomer 2023-show had ik zoiets van: ‘Emma moet dit meteen dragen!’ De look laat echt zien dat Emma bereid is om iets humoristisch te proberen. Als ze het had aangetrokken en het werkte niet, had ze het niet gedragen. Daarnaast hou ik ook van de eerste haute couturejurk die Emma droeg, van Schiaparelli, op de virtuele rode loper voor de Critics’ Choice Awards van 2021. En de Loewe-ballonjurk en bh die ze droeg bij de Olivier Awards van 2022. Ik had zoiets van: ‘Dit kan niemand anders dragen voordat Emma dat doet!'”
Emma Corrin: “Of de gele Miu Miu-jurk en -muts die ik droeg bij de Emmy’s van 2021! Of mijn Met Gala-look!”
HL: “De bedoeling is iets memorabels, vrolijks en interessants te realiseren. We wisselen ideeën uit, ik zoek op Pinterest en we bouwen op basis van afbeeldingen een verhaal. Die beelden sturen we naar een merk, bijvoorbeeld Miu Miu als we met hen een rode loper-look creëren. We zeggen dan: “We houden van deze kleur, of we zijn weg van deze look uit 1998, of deze blauwe jurk waar Chloë Sevigny ooit in liep. Kunnen we die met elkaar combineren?”
EC: “Als er volgens mensen een boodschap achter mijn rode loper-looks schuilt, komt dat denk ik door wie Harry en ik zijn als mensen. Daar zit een kracht in die mensen herkennen. Ze ontstaan vanuit een authentieke plek, en gaan gepaard met een kracht die mensen herkennen.”
De perfecte mix van looks en labels
NP: met betrekking tot de rode loper, hoe zorg je voor de perfecte mix van verschillende looks en labels? Ontwikkelen de looks zich gemakkelijk of is er veel overleg voor nodig?
HL: “Ik ben helemaal niet verantwoordelijk voor Emma’s persoonlijke stijl. Emma kan zichzelf heel goed kleden!”
EC: “Het is zo grappig, soms denken fans of mensen die ik niet ken dat als je een stylist hebt, je deze elke ochtend belt met de vraag: ‘Wat zal ik vandaag aantrekken?’ Ik heb altijd van mode gehouden als een vorm van zelfexpressie. Ik denk dat dat misschien komt omdat ik opmerkzaam ben en een mensenkenner. Graag kijk ik naar hoe mensen zich aan de wereld willen laten zien. Ik heb het geluk dat ik de kans krijg om met mode te experimenteren. Het heeft me de kans gegeven mijn identiteit te verkennen via kleding en ik ben echt geïnteresseerd in hoe dat jaar na jaar verandert. Ik ben ook altijd verbaasd over de reikwijdte van Harry’s stijlradar – zo werkt hij ook met jonge ontwerpers die net zijn afgestudeerd aan Central Saint Martins, en niet alleen met grote modehuizen. Ik denk dat daar het origineelste werk vandaan komt.”