Hij kleedde beroemdheden en royals, van Alicia Keys tot koningin Máxima, won grote internationale modeprijzen als de Vogue Arabia Fashion Prize en stond dit jaar in de BoF 500 van Business of Fashion. Nu behaalt couturier Mohamed Benchellal ook groot succes in eigen land met het winnen van het Cultuurfonds Mode Stipendium 2023, de meest prestigieuze modeprijs in Nederland.
Mohamed Benchellal wint Mode Stipendium 2023
Op woensdag 29 november werd de Nederlandse modeprijs voor de twaalfde keer uitgereikt door het Cultuurfonds en de Dutch Fashion Foundation in het Rijksmuseum in Amsterdam. Ontwerpers die in aanmerking komen, voeren al geruime tijd op eigen kracht een onderscheidend, in Nederland geworteld modelabel. Tot de eerdere winnaars behoren grote namen als Jan Taminiau, Iris van Herpen en Claes Iversen. Vorig jaar sleepte creatief duo MAISON the FAUX de prijs in de wacht. In 2023 gaat het Mode Stipendium naar couturier Mohamed Benchellal.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Vogue spreekt de Nederlands-Marokkaanse ontwerper over zijn buitengewone prestaties in binnen- en buitenland, zijn leven als couturier (“ik leef de droom”) en wat we nog meer van hem kunnen verwachten.
Van internationaal naar nationaal
Gefeliciteerd met je winst! Je won in 2020 al de Vogue Arabia Fashion Prize, de Fashion Trust Arabia’s prijs voor avondkleding in 2021 en bij de Emigala Fashion Awards in 2022 was je ontwerper van het jaar. Hoe voelt het om nu in eigen land erkend te worden?
“In Nederland is er niet zoveel voor de Nederlandse ontwerper, dus als je deze eer krijgt, weegt het wel zwaar. Tot nu toe heb ik eigenlijk best veel succes in het buitenland geboekt. Veel van die prijzen won ik in de Arabische wereld, wat natuurlijk te maken heeft met mijn Marokkaanse achtergrond.
Het is voor mij dus een beetje the other way around gegaan: eerst internationaal, nu nationaal. Maar dat maakt deze prijs niet minder belangrijk. Integendeel zelfs: voor mij is het winnen van het Mode Stipendium 2023 ontzettend belangrijk, omdat ik nu voor het eerst geëerd en gevierd word in het land waar ik ben geboren, waar ik vandaan kom. Dat is heel speciaal. Ik zeg altijd: het universum geeft je niet wat je wil, maar wel wat je nodig hebt. Alles heeft een reden en alles heeft ook zijn tijd. Voor mij is dit nu het juiste moment.”
De mode-industrie is een competitieve wereld. Hoe weet jij je te onderscheiden met jouw werk?
“Ik hoef niet de hele wereld te kleden. Ik ben heel blessed dat ik een aantal iconische vrouwen heb mogen kleden, maar ook vrouwen waar niemand van gehoord heeft. Dat zij mij het vertrouwen geven, is natuurlijk best wel bijzonder. Het blijft iets waar ik nooit aan kan wennen. En ja, ik kleed geen mensen die daarin naar kantoor gaan, om zomaar te zeggen. Het is een soort droomwereld. Als dat erkend en gezien wordt, is dat natuurlijk heel mooi.
Geld is voor mij niet het doel. Geld is een middel. Als ik voor het geld zou gaan, zou ik heel anders te werk gaan. Ontwerpen is echt een expressie van hoe ik mij voel, ik vind mode de beste vorm om me te kunnen uiten. Toen ik net begon, moest ik echt op een houtje bijten. Dat hoeft gelukkig niet meer, dus je ontwerpt met een compleet andere insteek. Ik hoef niet elk jaar meer te verkopen. Ik wil gewoon elk jaar mooiere ontwerpen maken. Het is een kleine operatie, heel niche, maar het heeft een groot bereik.”