Nike-CEO Elliot Hill wil Nike weer op de kaart zetten. Hoe hij dat gaat doen? Met Kim Kardashian. Op 18 februari kondigde Nike de lancering aan van een gezamenlijk submerk met Kardashians Skims, genaamd NikeSkims. De twee merken beloven kleding gericht op fitness en activewear, in lijn met Nike’s toewijding aan het centraal stellen van sport en met de comfortabele, flatterende stijlen van Skims. De eerste collectie zal dit voorjaar verschijnen in geselecteerde winkels.
NikeSkims
“We krijgen energie van de mogelijkheid om een nieuw merk op te bouwen en een nieuwe weg in te slaan voor de volgende generatie atleten met NikeSkims”, zei Heidi O’Neill, Nike’s voorzitter van consumenten en markt, in een persbericht. “We zullen nog meer atleten uitnodigen om te bewegen in kleding waarin ze ze zich sterk en sexy voelen.”
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
“Deze samenwerking is het hoogtepunt van die gedeelde visie, het leveren van producten die zorgvuldig zijn ontworpen om elk lichaam te modelleren en te laten presteren”, zei Kardashian in het persbericht. “Elk detail is bestudeerd en zorgvuldig overwogen. We zijn ongelooflijk enthousiast om onze eerste collectie deze lente te onthullen.”
Op het eerste gezicht lijkt de samenwerking tegenstrijdig met Hills strategie om sport in het middelpunt van alles te plaatsen. “In de toekomst zullen we ons laten leiden door sport en de sporter centraal stellen bij elke beslissing”, vertelde hij in december aan investeerders. Hoe past een samenwerking met een van ’s werelds grootste influencers in dit plaatje?
Het is gunstig voor beide partijen, daar zijn experts het over eens. “Nike heeft de kans om de merkwaarde en de cultstatus van Skims te benutten, maar de stap stelt Skims ook in staat om zich op een serieuzere manier op sportgebied te begeven”, zegt Krista Corrigan, retailanalist bij Edited.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Skims en de sportwereld
Het is een belangrijke stap voor een merk dat de mogelijkheden voor samenwerkingen tussen sport en mode, die vorig jaar explodeerden, herkende. In 2024 werd het shapewearmerk een officiële partner van de NBA, WNBA en USA Basketball. Ook ging het een partnerschap aan met Team USA voor de Olympische Spelen. Nog voor de piek van vorig jaar kleedde Skims het team in Tokio (2020) en Peking (2022). In december lanceerde Skims een skicollectie met The North Face. Volgens Launchmetrics genereerde het in de eerste 48 uur 5,4 miljoen dollar aan media-impactwaarde.
De Nike-deal versterkt de sportieve ambities van Skims, zegt Dan Hastings-Narayanin, adjunct-hoofdredacteur bij The Future Laboratory. Hij noemt de betrokkenheid van Nike een “riddermoment”, een “belangrijke goedkeuring die Skims legitimeert als een serieuze speler in sportkleding”.
Comfortabelere en stijlvollere activewear
Nike heeft het al jaren over het laten groeien van de vrouwenafdeling, zegt Brian Yarbrough, consumentenanalist bij Edward Jones die de sportkledinggigant volgt. Maar de vooruitgang is achtergebleven. “Als mensen denken aan de beste trainingsleggings of sportkleding voor vrouwen, denken ze aan merken als Lululemon en Alo Yoga – Nike is niet de eerste keuze”, zegt Hastings-Narayanin.