ralph-lauren-lanceert-eerste-artist-in-residence-collectie-met-inheemse-ontwerper-naiomi-glasses-278194
©Ryan Redcorn en Darren Sells

Patronen geïnspireerd op de stijl van het zuid-westen van de Verenigde Staten zijn al meer dan 56 jaar een vast onderdeel van Ralph Laurens iconische ontwerpen, ontstaan uit de fascinatie van de ontwerper voor inheems Amerikaans vakmanschap. Nu wordt dit eerbetoon bekrachtigd met het allereerste Artist in Residence-programma van Ralph Lauren, waarvoor het merk samenwerkt met de beroemde zevende generatie Diné-weefster en textielkunstenaar Naiomi Glasses. Het resultaat? Een bijzondere collectie met een nog bijzonderdere boodschap.

Ralph Lauren x Naiomi Glasses

Bijna alle 32 stukken in de collectie bevatten elementen uit het weefportfolio van Glasses. Ze werkte op afstand samen met de creatieve teams van Ralph Lauren vanuit haar huis op de Navajo Nation in de Rock Point Chapter-gemeenschap. Naiomi Glasses leerde hoe ze Navajo-patronen die ze eerder had gebruikt, kon verwerken in haar collectie met Ralph Lauren.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

“In elk ontwerp zit een andere referentie”, vertelt Glasses. “Elk stuk heeft een verhaal, omdat het verwijst naar iets dat ik een paar jaar geleden heb ontworpen.” Veel van die verwijzingen gaan terug naar haar jeugd, waarin ze leerde weven van haar overleden oma Nellie, samen met haar broer Tyler. Ze wijst op een Polo Ralph Lauren x Naiomi Glasses-poncho en een ranchjas in rijke bruintinten en crèmekleuren, die verwijzen naar de restwol die ze als tieners kregen om op mee te oefenen. “Ik vond het geweldig om die stukken te hebben waarin we de schoonheid van het natuurlijke wol kunnen laten zien”, zegt Glasses.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Phillip Bread en Quannah Chasinghorse
©Ryan Redcorn en Darren Sells
V.l.n.r.: Phillip Bread en Quannah Chasinghorse

Inheemse weverij

Glasses is dankbaar dat ervoor is gezorgd dat de eindproducten er precies zo uitzien als iets wat zij zelf zou hebben geweven. Het Ralph Lauren-team introduceerde haar bij Manos del Uruguay, een bedrijf dat traditioneel handgeverfd en handgesponnen garen maakt door vrouwen op het platteland van Uruguay. Zij maakten het textiel voor enkele ontwerpen uit de capsulecollectie. Ze waren in staat om het exacte gevoel van Glasses’ eigen weefwerk na te bootsen, met variaties in de wol.

Veel van de Diné-motieven in het werk van de kunstenares, waaronder ‘de spinnenvrouw’, de ‘vier richtingskruizen’ en ‘de Saltillo-diamanten’, sieren nu truien, jasjes, vesten, kokerrokken en truien. De uiteindelijke collectie kwam tot leven door meerdere telefoontjes en Zoom-meetings over en weer, en stoffen die naar Naiomi thuis werden gestuurd. “Het is geweldig om te zien dat veel merken gaan samenwerken met de echte inheemse kunstenaars, in plaats van inspiratie bij ons op te doen”, zegt Glasses. “Het is mooi om die samenwerking te zien, want je krijgt ontwerpen die gebaseerd zijn op het werk van de oorspronkelijke kunstenaars.”

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Ralph Lauren x Naoimi Glasses
©Ryan Redcorn en Darren Sells

‘Full circle’-moment

Het is een full circle-moment voor Naiomi Glasses, die als kind vaak kleding van Ralph Lauren droeg. Toen zij en haar broer ervoor kozen om fulltime te gaan weven, vroegen hun zakelijk ingestelde ouders hen om een aantal praktische doelen te bedenken. Ze antwoordden dat ze ooit vloerkleden, dekens en kleding met het Diné-ontwerp wilden maken. Op de vraag om op te schrijven met welke merken ze zou willen samenwerken, zette Glasses Ralph Lauren bovenaan de lijst. Haar naam op de labels naast die van Ralph Lauren zien is totaal onwerkelijk. “Er zijn geen woorden om dat gevoel te beschrijven.”

Tijdens een videogesprek voorafgaand aan de lancering draagt Glasses een heleboel turquoise en zilveren sieraden. Ze vertegenwoordigen elk van de zeven Navajo- en Hopi-kunstenaarsfamilies waarvan ze sieraden heeft samengesteld voor de campagne van de collectie. Een selectie van hun handgemaakte ontwerpen is gebruikt om de capsule te stylen en zullen ook te koop zijn. “Ik wilde dit podium delen met andere inheemse artiesten, want dit wordt een enorme release”, zegt ze. “Het is een groot platform en ik zou het geweldig vinden om dat samen met anderen te kunnen delen.”

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De Glasses-familie: Tyler Jr., Cynthia, Naiomi en Tyler Sr.
©Ryan Redcorn en Darren Sells
De Glasses-familie: Tyler Jr., Cynthia, Naiomi en Tyler Sr.

Inheemse kunstenaars

Alles aan dit Artist in Residence-programma focust op de authentiek inheemse stijl – van de campagnefoto’s geschoten door Ryan Redcorn (Osage) en Darren Sells (Diné/Navajo) en een korte film van Diné filmmaker Shaandiin Tome tot de cast van modellen met onder anderen Quannah Chasinghorse (Hän Gwich’in/Oglala Lakota/Sičangu Lakota) en Phillip Bread (Comanche/Kiowa/Blackfeet). Toch houdt Glasses vol dat deze collectie door iedereen gedragen kan worden. “Veel van ons, inheemse kunstenaars en ontwerpers, willen onze stukken met de wereld kunnen delen”, zegt ze. “Dat is wat deze collectie gaat doen en ik wil dat iedereen ervan kan genieten.”

Er is echter een bepaalde groep waarvan Glasses in het bijzonder hoopt dat ze trots zijn op de collectie. “Ik zou graag willen dat het volk van Diné zich gezien voelt met deze collectie”, zegt ze. “Ik wilde echt de schoonheid van onze Diné-levenswijze en -cultuur vieren. Maar dit is nog maar het pilotprogramma. Ik ben benieuwd wie er na mij komt en welke deuren er opengaan voor andere jonge, inheemse ontwerpers.”

Phillip Bread
©Ryan Redcorn en Darren Sells
Phillip Bread
Quannah Chasinghorse
©Ryan Redcorn en Darren Sells
Quannah Chasinghorse
Phillip Bread
©Ryan Redcorn en Darren Sells
Phillip Bread
Ralph Lauren x Naiomi Glasses
©Ryan Redcorn en Darren Sells
Boven: Peshawn Bread, Hud Oberly, Hunter Goan. Midden: Quannah Chasinghorse, Konner Begay, Tyler Glasses Jr., Audrey Gorman, Jhane Meyers, Phillip Bread. Onderin: Cynthia Glasses, Naiomi Glasses, Tyler Glasses Sr.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue US.