stella-mccartney-onthult-nieuwe-samenwerking-met-hm-tijdens-fashion-awards-2025-375064
©Rowben Lantion

Als je om welke reden dan ook van plan was om de V&A East Storehouse te bezoeken om een bepaalde blauwe zijden jumpsuit te bekijken uit de samenwerking tussen Stella McCartney en H&M in 2005, dan zou je ontdekken dat die voor onbepaalde tijd is gereserveerd door een niet nader genoemde liefhebber. En als je om welke reden dan ook óók de rode loper van de Fashion Awards hebt bekeken, zou de reden achter de onbeschikbaarheid ervan wel eens duidelijk kunnen worden: Stella McCartney en H&M werken aan een tweede gezamenlijk ontworpen collectie, gebaseerd op het indrukwekkende archief van de Britse ontwerper, die in het voorjaar van 2026 zal verschijnen.

Stella McCartney x H&M

Hoewel specifieke details nog even geheim blijven, werd een glimp van wat komen gaat onthuld door Emily Ratajkowski, Bel Priestley, Amelia Gray, Yasmin Wijnaldum, Anitta, Alton Mason en Kiara Nirghin in de grandioze Royal Albert Hall in Londen. Wat een onthulling: ik vind het alleen jammer dat er geen musical chairs-segment was, zoals toen H&M zijn originele collectie met McCartney onthulde in St Olave’s School in Zuid-Londen, wat een zeldzame uitbarsting van enthousiasme bij Gwyneth Paltrow teweegbracht. “Ik vond de hele collectie echt geweldig”, vertelde ze toen aan de Britse Vogue. “Dat moet je opschrijven. Ik wil dat Stella het leest.”

Via deze link meld je je aan bij ons nieuwe Instagram Channel Before it’s in Vogue

Wat kan er eigenlijk worden onthuld? “Prints, glitters, kant”, zegt Ann-Sofie Johansson, hoofd dameskleding bij H&M. “De rode loper-looks zijn een voorproefje en bevatten verschillende kleine archiefdetails die modeliefhebbers zeker zullen opmerken.” Zoals de met kant afgezette hemdjes uit haar herfst/winter 1999-collectie voor Chloé, kledingstukken waarin de kettingen van haar Falabella It-bag uit 2009 zijn verwerkt, de met pailletten versierde feestjurken uit haar lente/zomer 2005-collectie en de pythonprints uit haar resort 2014-ontwerpen. “We wilden ervoor zorgen dat we Stella’s attitude goed weergeven”, vervolgt Johansson. “De vrouwelijke kracht, de onbezorgdheid. Van haar baanbrekende werk bij Chloé in de jaren negentig, toen ze de coole Londense energie naar Parijs bracht, tot haar grensverleggende ontwerpen onder haar eigen label in de jaren 2000.”

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Een eerste blik op de nieuwe samenwerking van Stella McCartney en H&M
©Rowben Lantion
Een eerste blik op de nieuwe samenwerking van Stella McCartney en H&M.

‘Vakmanschap met een geweten’

Je kunt het verhaal nog verder terugvoeren naar McCartney’s leertijd bij Edward Sexton, de kleermaker uit Mayfair die de pakken van haar vader Paul McCartney maakte. “Die ervaring heeft mijn oog voor snit en precisie in ontwerpen gevormd”, zegt McCartney. “Het is heel persoonlijk om dat erfgoed in deze samenwerking te verwerken. Het verwerken van al deze stukken met H&M voelt echt als een terugkeer naar mijn roots. Het heeft me zoveel energie en vreugde gegeven om dit allemaal opnieuw te beleven.” Maar voor McCartney komt alles altijd terug op “vakmanschap met een geweten”. Dat wil zeggen, de overtuiging dat begeerlijke mode nog steeds vriendelijk kan zijn voor de planeet. “Zelfs de gerecyclede strass-steentjes weerspiegelen de wereld waar ik voor vecht: mooi, verantwoord en vooruitstrevend.”

H&M staat open voor deze gesprekken. “Er zijn eigenlijk twee belangrijke aspecten die hier moeten worden uitgelegd”, zegt Johansson. “Het ene heeft betrekking op de collectie, die bestaat uit gecertificeerde, verantwoorde materialen, waarvan een groot deel gerecycled is. Het andere, even belangrijke aspect is de lancering van een gloednieuw Insights Board, dat stemmen uit de hele modewereld samenbrengt om een ruimte te creëren voor zinvolle gesprekken.” Ze legt uit dat deze nieuwe groep is opgezet om de processen van H&M en de industrie – van supply chain-praktijken tot materiaalinnovatie – ter discussie te stellen. “Zowel Stella als wij allemaal bij H&M zijn het erover eens dat echte verandering alleen kan plaatsvinden als de industrie gezamenlijk optreedt.”

Keerpunt

McCartney hoopt dat het initiatief een keerpunt zal betekenen in de manier waarop de sector duurzaamheid benadert. “Deze tweede samenwerking voelt als een kans om na te denken over hoe ver we zijn gekomen op het gebied van duurzaamheid, diervriendelijke praktijken en bewust ontwerpen – en om eerlijk te blijven over hoe ver we nog moeten gaan. Echte verandering vindt alleen plaats als we zowel van buitenaf als van binnenuit druk uitoefenen, en ik heb altijd geloofd in infiltratie van binnenuit om de industrie vooruit te helpen.”

Ann-Sofie Johansson en Stella McCartney
©H&M
Ann-Sofie Johansson en Stella McCartney

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue UK.