tommy-hilfiger-keert-terug-naar-nyfw-met-zijn-eigen-versie-van-quiet-luxury-zonder-comfort-is-luxe-ver-te-zoeken-285820
©Spotlight

Als er iets synoniem staat met Tommy Hilfiger, dan is het wel de preppy, coole stijl voortkomend uit het modebeeld van New York. Speciaal voor zijn nieuwe herfst/winter 2024-collectie keerde Hilfiger terug naar New York Fashion Week voor een show met de toepasselijke naam A New York Moment, om precies die classic American stijl te tonen, en hoe die eruitziet anno nu. Met Grand Centrals Oyster Bar als achtergrond en sterren als Tommy Hilfgers nieuwste ambassadeur Sofia Richie front row, toonde de ontwerper zijn eigen versie van quiet luxury. Vogue sprak Hilfiger over zijn nieuwe collectie, zijn terugkeer naar NYFW en zijn voorliefde voor de preppy New York-stijl met een klassieke Tommy-twist.

Tommy Hilfiger herfst/winter 2024

Op de eerste dag van New York Fashion Week toont een van de meest New Yorkse merken haar nieuwste collectie. Na de Tommy Factory-show in 2022 in samenwerking met de Andy Warhol Foundation, keert Hilfiger voor zijn nieuwe show terug naar de stad waar het voor hem allemaal begon. Hoewel in eerste instantie begonnen in zijn geboorteplaats in Upstate New York onder het label People’s Place, was het in 1985 dat hij zijn gelijknamige merk lanceerde in New York City. “In mijn eerste collectie wilde ik comfort centraal stellen, iets wat in die tijd vrij opstandig was. Ik waste alle kleding om chemicaliën van de kleurstoffen te verwijderen en wilde juist dat alles zacht en gekreukt zou zijn. Ik wilde een bepaalde relaxedheid creëren, maar wel met een klassieke twist. Het was sportief, maar ook verfijnd en sophisticated.”

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Tommy Hilfiger herfst/winter 2024 show
©Spotlight

American, classic, cool

Diezelfde visie stond centraal in de herfst/winter 2024-collectie, waarin de kernwaarden van het merk op een nieuwe manier tot uiting werden gebracht. “Alles uit de collectie is verbonden met het DNA van het merk. Maar er zijn belangrijke details toegepast om het meer anno nu te maken: de silhouetten zijn nieuw, de stoffen zijn nieuw en luxer – veelal gesourced in Italië – en ik denk dat deze nieuwe vormen op een nieuwe manier comfort uitstralen, zonder in te hoeven leveren op stijl. Want je kunt je nog zo chic kleden, als je je niet comfortabel voelt, is de ervaring van luxe ver te zoeken.”

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Hoe dat eruitziet? Ontwerpen in de kenmerkende en inmiddels iconische rood-wit-blauw-kleuren van het merk, gecombineerd met tinten van beige en bruin. Opvallend waren de puntige kragen van witte overhemden die boven kasjmieren truien en wollen blazers uitstaken. Ook wijde chino’s maakten een verschijning, net zoals corduroy blazers en pantalons. En natuurlijk konden de preppy, op rugby geïnspireerde gestreepte truien die een waar moment hebben niet ontbreken, gedragen in combinatie met sportieve petten. De ontwerpen uit de nieuwe collectie werden overigens niet alleen gedragen door de modellen op de catwalk, maar ook door de aanwezige front row-sterren, onder wie niemand minder dan de queen of quiet luxury, Sofia Richie.

Betaalbare luxe

De focus van de collectie past volledig bij de huidige quiet luxury-trend, waarin subtiele ontwerpen van hoge kwaliteit (vaak gepaard met nog hogere prijskaartjes) de voorkeur hebben. Maar dat is iets wat Hilfiger wil veranderen. “Ik wil dat de mensen die onze kleding dragen het gevoel hebben dat ze iets tijdloos dragen, iets wat ze voor altijd kunnen houden en op veel verschillende manieren kunnen dragen. Ik vind het belangrijk dat mensen nooit te veel betalen voor onze kleding, maar wel verrassend goede kwaliteit ervaren.”

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Tommy Hilfiger herfst/winter 2024 show
©Spotlight

Van die ervaring kregen de gasten tijdens de show in hartje New York een voorproefje. Met op de achtergrond hits van de afgelopen jaren, liepen modellen als Paloma Elsesser en Loli Bahia door de Oyster Bar, waarna zanger Jon Batiste tot slot een mini-concert gaf met zijn hit Freedom. De show was een ode aan het merk, maar misschien nog wel meer aan de stad die al jaren de thuisbasis en inspiratiebron is van het inmiddels bijna veertigjarige merk. “New York is een van de meest iconische steden ter wereld. Het is onze thuisbasis. Het is de plek waar we met het merk begonnen zijn. Daarom wilden we een show geven op een iconische locatie, en echt thuiskomen.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Tommy Hilfiger (@tommyhilfiger)