het-nieuws-waar-millennials-blij-van-worden-topshop-lanceert-capsulecollectie-358923

Voor tienermeisjes zoals ik in de jaren 2000 en 2010 was een bezoek aan een Topshop-winkel een droom: muziek, make-up en de coolste mode en accessoires. Maar in 2020 gingen de deuren van het iconische Britse label dicht (huilen voor alle tweens). Het merk verdween niet helemaal, maar werd een jaar later overgenomen door modewebsite Asos. Nu zo’n vijf jaar later lanceert Topshop een eigen capsulecollectie mét Cara Delevingne als ambassadeur. Ook zullen binnenkort weer fysieke winkels in de straten te vinden zijn. Zo bevestigde Michelle Wilson, algemeen directeur van Topshop en Topman, al eerder aan BBC News.

Topshop lanceert een capsulecollectie

De ooit zo geliefde Britse retailgigant maakte zijn grote “comeback” op een warme zaterdag in augustus, met de eerste show in zeven jaar. De herfst/winter 2025-collectie bestond uit zowel designs van Topshop als Topman. Over de runway paradeerden nieuwe en enkele onbekende modellen die door Wilhelmina Models London waren gescout tijdens een open casting.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Met de National Portrait Gallery als achtergrond en de iconische Topshop-dubbeldekkerbus op de voorgrond, waren de meest getoonde stukken ‘see now, buy now‘, terwijl andere items afkomstig waren uit een nieuwe collectie op topshop.com, die een dag eerder werd gelanceerd. Wel jammer voor ons, want Topshop verzendt op dit moment alleen naar het Verenigd Koninkrijk. Wij hopen dat daar in de toekomst verandering in komt.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

topshop show
©Getty Images
1/10
Native Share

Topshop heeft voor de herlancering de handen ineengeslagen met model en actrice Cara Delevingne. De collectie bestaat uit dertig items die de gedeelde esthetiek van Cara en Topshop weerspiegelt: zelfverzekerd, individueel en uitgesproken modern. Denk aan nonchalant maar toch verfijnd, strakke snitten, opvallende bovenkleding en vernieuwde denim essentials. “Je kunt ze stylen zoals je wilt, of je nu helemaal Topshop draagt of het combineert met iets vintage – het voelt heel eclectisch, maar ook modern”, aldus het model in een verklaring.

Een aantal opvallende looks zijn: een erwtgroene maxi-jas van imitatiebont, een jas met borg-patchwork en een oversized grijs pak met plooien. Ook keren de bekende iconische Jamie- en Joni-jeans met hoge taille en skinny fit (de trend is weer duidelijk aan het verschuiven naar het slankere denimsilhouet) terug. Verder vinden we ook bijzondere combinaties terug in de collectie. Van Prada-achtige pillbox-hoeden, sculpturale hakken in Ferragamo-stijl en Valentino’s juweelkleurige palet in de vorm van bomberjacks en rokpakken van imitatieleer, tot een rood motorjack over een lange rode jurk met pailletten.

De collectie van Topman doet ons weer denken aan de eclectic grandpa-trend. De breisels zijn op een vernieuwende manier gestyled. Denk aan een grote wollen trui om het hoofd gewikkeld met daaronder een barrel leg jeans.

Tekst gaat verder onder de afbeeldingen.

Topshop
©Getty Images
2/10
Native Share
Topshop Man
©Getty Images
3/10
Native Share
Topshop
©Getty Images
4/10
Native Share

Verder zagen we veel formele kleding met een speelse touch, zoals een flesgroene bomberjas van imitatiebont, een chocoladebruin doorschijnend shirt onder een getailleerd suède jasje en een stropdas geknoopt door de riemlussen van een strak pak. En opvallende accessoires: dokterstassen met donzig nepbont.

“De show was een liefdesbrief aan Londen. De energie, creativiteit en wereldwijde invloed. De terugkeer van Topshop.com is meer dan een herlancering; het is een heruitvinding. En dit is nog maar het begin”, aldus Wilson in een verklaring na afloop van de show.

Topshop was een begrip in de jaren tien

Hoewel Topshop in 1964 in Sheffield werd opgericht, beleefde het merk zijn hoogtepunt in de afgelopen twee decennia, toen het de trends van de haute couture naar de winkelstraat bracht. Een collab met Kate Moss zette de norm voor wat nu een vast onderdeel is van het celebrity-merkdom, en samenwerkingen met Christopher Kane en Meadham Kirchhoff zijn nog steeds te vinden op eBay. Op het hoogtepunt had Topshop driehonderd winkels in het Verenigd Koninkrijk, elf in de Verenigde Staten en honderd internationale franchises in Azië, Europa en Latijns-Amerika. De enorme flagshipstore aan Oxford Street in Londen was dan ook een walhalla voor jonge modeliefhebbers. Een begrip voor iedereen die in het midden van de jaren tien op zoek was naar zijn of haar stijl.

Na het faillissement van moederbedrijf Arcadia Group werden de fysieke winkels van Topshop in 2020 gesloten en werd het merk in 2021 verkocht aan Asos. Het merk heeft nu een nieuwe eigenaar, Heartland, die grote plannen heeft voor de terugkeer van Topshop en Topman: met topshop.com, en ideeën over een terugkeer bij meerdere retailers en dus fysieke winkels.

Ondanks de sombere lucht en de muffe lucht in het centrum van Londen op 16 augustus (de dag van de show), het getoeter van zwarte taxi’s en de menigte verbaasde toeristen, was de stemming opperbest. “Ik ging in het weekend met mijn neven en nichten naar de winkel in Oxford Street”, zegt Mimi, 25, uit Blackheath. We praten even bij de afzetting, waar ze in de rij staat om de show te kunnen zien. “Vroeger hingen we gewoon rond in de kelder. Ik heb nog steeds veel van mijn kleine topjes die ik nu nog steeds met een spijkerbroek draag. Ik herinner me dat ik Topshop vroeger heel chic vond.”

Tekst gaat verder onder de afbeeldingen.

Topshop
©Getty Images
5/10
Native Share
Topshop
©Getty Images
6/10
Native Share
Topshop
©Getty Images
7/10
Native Share

De garderobe van tieners bevatten iconische stukken

“Ik had zoveel kleding van Topshop in mijn kast, ook al woonde ik nooit in de buurt van een winkel”, zegt Pilar, 34, die op bezoek is vanuit haar geboortestad Cádiz in Spanje. “Mijn Joni-jeans was niet ideaal voor ons klimaat, maar ik droeg hem toch. Je voelde je heel cool, heel Londens, als je Topshop droeg.”

“Topshop stond synoniem voor de Londense cultuur en trends. Van de samenwerking met Kate Moss tot de toen net opkomende it-girl Cara Delevingne in campagnes. Wat ook zo’n belevenis was: de rekken in de winkels waren ingedeeld op basis van trends als “Boho” en “Indie”.

Tekst gaat verder onder de afbeeldingen.

Topshop
©Getty Images
8/10
Native Share
Topshop
©Getty Images
9/10
Native Share
Topshop
©Getty Images
10/10
Native Share

“Ik heb daar gewerkt, ik heb alles gezien”, zegt model Alva Claire, gekleed in de zwierige rok met polkadots van de catwalk. “Ik ben blij dat de klassieke silhouetten van Topshop weer terug zijn. Alles mini, mini, kort.”

“Het voelt alsof ze heel goed weten wat mensen nu willen dragen”, voegt Aboah toe. “Ik zou veel items van de collectie in mijn garderobe willen hebben.”

Topshop wil millennials opnieuw betoveren

Topshop keert terug op het toneel terwijl concurrenten het moeilijk hebben. Zo heeft Forever 21 in de VS faillissement aangevraagd en is Claire’s Accessories onder curatele gesteld. Michelle Wilson vertelde de pers dat de show en de terugkeer van de digitale site “meer dan een herlancering” zijn. “Het is een heruitvinding. En dit is nog maar het begin.”

Het doel is om millennials opnieuw te betoveren en Gen-Z-shoppers aan te trekken. Nostalgische charme alleen kan het merk niet terugbrengen naar de hoogtijdagen van midden jaren 2000 of de eens zo uitzinnige rijen op Oxford Street doen herleven. Maar dj-sets, een bar met cocktails en Blank Street-matcha’s tot laat in de avond houden het feest op Trafalgar Square gaande.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Topshop (@topshop)

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue US.