wat-is-nog-chic-dit-is-volgens-het-internet-de-nieuwe-recession-indicator-op-modegebied-347296
©Spotlight

Als je regelmatig op TikTok zit, heb je het vast al eens voorbij zien komen: video’s waarin haarfijn wordt uitgelegd wat wel en vooral níét chic is. Geen crop tops, geen felle kleuren, geen tatoeages. De regels zijn streng, de toon is stellig. En opvallend veel van die regels voelen… conservatief. Maar deze behoefte aan chic zijn is niet alleen esthetisch. Het is een reactie. Want terwijl er aan de ene kant steeds meer ruimte komt voor maximalisme (denk aan clowncore en loud luxury) is er ook een tegengestelde beweging ontstaan; een stijl die zich volledig afzet tegen overdaad.

Op sociale media zagen we al eerder de opkomst van de trad wife: vrouwen die bewust kiezen voor een traditioneel vrouwbeeld, met bijpassende midi-jurken, schorten en brave kapsels. En in de mode groeit de aantrekkingskracht van rust, neutraliteit en controle. Die stijl heeft inmiddels een naam: conservative core. En als je beter kijkt, zie je dat deze trend diep verbonden is met iets waar we collectief doorheen gaan: economische stress.

Van lippenstift tot hemlijn: hoe mode recessies weerspiegelt

Dat mode zich aanpast aan economische onzekerheid is niets nieuws. In tijden van crisis grijpen mensen vaak terug op kleine vormen van controle of escapisme. De bekendste theorie is de lipstick index: het idee dat lippenstiftverkoop stijgt tijdens een recessie, omdat mensen op zoek gaan naar kleine luxe die nog wél betaalbaar is. Geen nieuwe tas? Dan maar een nieuwe rode lip, maar lippenstift is niet de enige mode-indicator voor een recessie.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

De lengte van de rok (ook wel de hemline index) wordt al sinds de jaren twintig van de vorige eeuw geassocieerd met economische golfbewegingen. Als het goed gaat, worden rokken korter. Als het slecht gaat, langer. Een minirok is feest, een midirok staat voor sobere tijden. Dat klinkt vergezocht, maar het wordt inmiddels breed erkend. En we zien het nu weer gebeuren. Zo deelde mode-analist Madé Lapuerta van Data But Make It Fashion onlangs een grafiek waarin de opkomst van maxirokken met maar liefst 393% werd gelinkt aan het naderende recessiegevoel, samen met de heropleving van lipstick, corporate core en minimalisme. Kortom: onze kleding weet het vaak al voor wij het zelf willen toegeven.

Conservative core is de nieuwe recession look

Maar het zijn dit keer niet alleen de kleine uitspattingen die duiden op een recessie in aantocht. Naast rode lippenstift of een langere rok kiezen we nu voor ingetogenheid in het algemeen. Of beter gezegd: een heel strak geregisseerd beeld van controle, klasse en fatsoen. Denk: lange jurken of rokken, een hoog gesloten halslijn, minimalistische oorbellen en de perfect gekamde knot. Zelfs op plekken waar vroeger juist alles draaide om overdaad en glamour, zie je deze ommezwaai. Zo heeft het filmfestival van Cannes dit jaar voor het eerst expliciet naked dressing en jurken met grote slepen verboden, “uit fatsoensoverwegingen”. Aanbevolen werd een zwarte cocktailjurk of een donker broekpak.

Nu kan je denken: is dit niet gewoon net zoals stille luxe? Neutrale kleuren, een rustige uitstraling. En stille luxe is inderdaad een beginsel van conservative core, maar het grote verschil zit in de energie. Waar stille luxe juist draait om subtiliteit en het nonchalante idee van if you know, you know, straalt conservative core iets veel dominanters uit. Het is niet ingetogen, het is uit de hoogte. De look voelt streng, het doet me denken aan de stijl van de vrouw van een commander in The Handmaid’s Tale. Het is geen stijl die toevallig rustig is, maar een stijl die duidelijk zegt: dit is hoe je je hóórt te gedragen. En als je daar niet aan voldoet, tja, dan ben je gewoon niet chic.

Controle in een chaotische tijd

Conservative core is dus geen trend die zomaar uit de lucht komt vallen. Het is een reactie op een wereld die steeds onzekerder voelt (economisch, ecologisch, politiek). En dus grijpen veel mensen terug op kleding die orde en structuur uitstraalt. Geen poespas, geen kwetsbaarheid, maar juist controle en klasse. Het is een stijl die zegt: ik laat me niet raken. Terwijl dat stiekem misschien wel het meest tijdsrelevante gevoel van allemaal is.