victorias-secret-kondigt-haar-world-tour-aan-maar-het-is-niet-zomaar-een-modeshow-253328
©Victoria’s Secret

Het was december 2018 toen de laatste Victoria’s Secret Fashion Show werd uitgezonden op CBS. Een jaar eerder trok de show wereldwijd een miljard kijkers, maar de omvang en het succes ervan hadden het bedrijf blind gemaakt. Blind voor zowel de culturele verschuivingen – teweeggebracht door een generatie die zichzelf weerspiegeld wilde zien – als de opkomende concurrenten die inclusie in hun bedrijfsplannen inbouwden.

Rihanna’s debuutshow voor Savage x Fenty in het najaar van 2018 deed Victoria’s Secret’s bekrompen opvatting van schoonheid – hevig versierde push-up beha’s, zeer geoefende buikspieren en engelenvleugels, in combinatie met af en toe een cultureel toegeëigend hoofddeksel of ander accessoire – uit de toon vallen. En dan waren er nog de verwikkelingen van de eigenaar met de vermeende zedendelinquent Jeffrey Epstein. Tijdens een winstgesprek in november 2019 was het officieel: de stekker ging uit de Fashion Show.

Rebranding van Victoria’s Secret

In de jaren daarna voerde het bedrijf een ingrijpende, ambitieuze rebranding door, waarbij afscheid is genomen van de ontwerpers van de oorspronkelijke Fashion Show; de Angels zijn ingeruild voor een zogeheten VS Collective met onder anderen Megan Rapinoe, Priyanka Chopra en Paloma Elsesser; en het assortiment is uitgebreid – qua maten én producten die het bedrijf lange tijd had verwaarloosd, zoals bh’s voor verpleegkundigen en mastectomie-bh’s, omdat ze niet pasten in de mannelijke definitie van ‘sexy’. Leslie H. Wexner, de oprichter van Victoria’s Secret-moederbedrijf L Brands, trad ook terug als voorzitter en CEO en verkocht zijn meerderheidsbelang. Vandaag de dag blijft Victoria’s Secret de leider in de VS op het gebied van lingerie en kende het merk een lichte groei in 2022 vergeleken met 2021.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Nu, in de grootste en meest zichtbare zet tot nu toe, vindt het merk zijn jaarlijkse show opnieuw uit en produceert het een lange documentaire die in september in première gaat. Hoewel het een vrij radicale heroverweging is, presenteert het bedrijf het als net zo spectaculair als de Victoria’s Secret Fashion Shows van vroeger. Misschien zelfs inclusief vleugels.

“We hoeven onszelf niet meer uit te leggen”, zei Raul Martinez, hoofd creatief directeur van Victoria’s Secret, die het project leidt. “We zijn geëvolueerd en verder gegaan, maar het is niet zo dat we iets achterlaten. Centraal staat zowel de storytelling, die gaat over onze belangenbehartiging en het vieren van vrouwenstemmen, maar ook die volledige mode-entertainmentervaring, want dat was iets heel iconisch.”

Victoria’s Secret World Tour

De nieuwe show met de naam Victoria’s Secret World Tour brengt een groep internationale vrouwelijke makers uit vier steden over de hele wereld samen. Deze ‘VS 20′ bestaat uit filmmakers, muzikanten, kunstenaars en andere creatieven, met een kwartet modeontwerpers als middelpunt. Met de middelen van Victoria’s Secret zullen Supriya Lele uit Londen, Bubu Ogisi uit Lagos, Jenny Fax uit Tokio en Melissa Valdes uit Bogota elk een collectie produceren, waarvan de totstandkoming achter de schermen in de docu wordt vastgelegd. Alle vier de verhalen komen samen in een gefilmde modeshow met een vijfde segment van door Victoria’s Secret ontworpen stukken.

Margot Bowman in het Victoria's Secret-kantoor in Ohio waar ze de VS Fashion Show Archives bezocht
©Victoria’s Secret
Margot Bowman in het Victoria's Secret-kantoor in Ohio waar ze de VS Fashion Show Archives bezocht.

Margot Bowman, de Londense regisseur die Supriya Lele en haar team volgt, vermeed in haar jeugd de Victoria’s Secret Show. “Ik streefde niet naar die ervaring omdat ik wist dat ik ervan werd uitgesloten”, zei ze. “Ik was een kind met overgewicht. Maar herinner me de beelden nog; het waren iconische, krachtige beelden. Ik zie dit als een kans om een nieuwe reeks beelden te creëren waarin meer mensen zich kunnen vinden.”

Een nieuwe Victoria’s Secret?

Het bedrijf was vorig jaar het onderwerp van de Matt Tyrnauer-documentaire Angels and Demons waarin de banden van de voormalige eigenaar met Jeffrey Epstein werden onderzocht. En een boek geschreven door voormalige Business of Fashion-journalisten, Selling Sexy: The Unstoppable Rise and Inevitable Fall of Victoria’s Secret, dat begin 2024 zal verschijnen, lijkt de problematische geschiedenis van het merk in het nieuws te houden. En dan is er nog het feit dat terwijl het bedrijf zichzelf opnieuw vormgeeft, er nieuwe rivalen zijn opgedoken. Kim Kardashian lanceerde Skims in 2019, dat nu een waarde heeft van meer dan drie miljard dollar.

Dankzij haar invloed heeft het een shapewear-rage op de catwalks ontketend. Lizzo lanceerde vorig jaar het rivaliserende merk Yitty met een slogan over “zelfliefde en radicaal innerlijk zelfvertrouwen” die illustreert hoe de lingerie-industrie verandert. Toen Victoria’s Secret in maart een nieuwe versie van haar Fashion Show aankondigde, ging de popster naar Twitter: “Dit is een overwinning voor inclusiviteit omwille van de inclusiviteit”, schreef ze. “Maar als merken dit alleen gaan doen omdat ze backlash hebben gekregen, wat gebeurt er dan als de ’trends’ weer veranderen? Hechten de CEO’s van deze bedrijven waarde aan echte inclusiviteit? Of hechten ze alleen waarde aan geld?”

Supriya Lele in haar studio in London
©Victoria’s Secret
Supriya Lele in haar studio in London.

Steeds moderner

Mensen overtuigen van Victoria’s Secret’s nieuwe agenda van vrouwenemancipatie is waar de ‘VS 20′ om de hoek komt kijken. Supriya Lele, die haar Indiase afkomst gebruikt voor haar gedrapeerde ontwerpen, ziet synergieën tussen haar eigen merk en Victoria’s Secret. VS Collective-lid Paloma Elsesser, wier stem te horen is in de teaservideo die het bedrijf vandaag vrijgeeft, heeft op Lele’s Londense catwalk gelopen.

“Dat was een van de redenen waarom ik voelde dat ik me nu met sommige aspecten ervan kan identificeren. Vroeger misschien minder, maar nu voel ik dat hun taal steeds moderner wordt”, zei ze. “En na een ontmoeting met het team begreep ik dat dit een grote beslissing was om dit vrouwgerichte gezichtspunt echt naar voren te schuiven en ik vond dat echt een geweldige kans.” (Het bedrijf zal de collecties van Lele of de andere ontwerpers niet commercialiseren, maar de World Tour is een showcase van hun talenten).

De oproep van Victoria’s Secret verraste Bubu Ogisi uit Lagos volkomen. “Om eerlijk te zijn heb ik het genegeerd”, zei de ontwerper lachend. “Mijn stukken zijn niet echt gefixeerd op lingerie, dus ik was een beetje in de war. Maar voor deze World Tour zijn ze aan het experimenteren, en de kern van mijn werk is experimenteren. Dus ik dacht, oké, het zou een geweldig idee zijn om de confrontatie aan te gaan met hoe zij normaal gesproken creëren, en hoe wij die structuur kunnen bewerken of veranderen.” Ogisi’s werk toont ambachtelijke producten uit heel Afrika. “Met deze collectie”, legt ze uit, “is alles gefixeerd op het idee van de Yoruba- en Edo-mythologie. Elke persoon wordt een goddelijk wezen, een hoogste hogere entiteit, een godin.”

Sexy, maar dan anders

Ogisi zei godin, niet ‘seksgodin’. Dus, zal de Victoria’s Secret World Tour sexy zijn? “Ja, absoluut”, zei Martinez, maar met voorzichtigheid. “We bekijken het door een vrouwelijke lens.”

Het belangrijkste verschil tussen de Victoria’s Secret Fashion Shows van vroeger en de World Tour van 2023 is dat vrouwen geen lustobjecten zijn voor de kijkers, maar juist de onderwerpen van de makers, elk met een ander standpunt over wat sexy is. “Het is duidelijk dat er een enorme verschuiving heeft plaatsgevonden in de representatie, maar ik denk dat het nog steeds zeldzaam is om vrouwen op een herkenbare manier op het scherm te zien, vooral in het kader van de mode”, aldus Bowman, de regisseur van het Londense deel van de documentaire. “Ik wil gewoon dat mensen ernaar kijken en denken: ‘wow, er zijn zoveel verschillende manieren waarop je een vrouw kan zijn’.”

Victoria’s Secret World Tour poster
©Victoria’s Secret
Victoria’s Secret World Tour poster.
Victoria’s Secret World Tour poster
©Victoria’s Secret
Victoria’s Secret World Tour poster.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue US.