de-cartooneske-big-red-boots-zijn-het-bewijs-dat-alles-een-hype-kan-worden-242538
©MSCHF

De kans dat je de afgelopen dagen een paar grote rode laarzen voorbij hebt zien komen op je feed is ongeveer net zo groot als de laarzen zelf. De schoenen in kwestie? De zogeheten ‘Big Red Boots’ van het Amerikaanse kunstcollectief MSCHF, die al vóór hun lancering (vanaf 16 februari zijn ze verkrijgbaar) overal opduiken – van social media tot New York Fashion Week tot aan de voeten van A$AP Rocky. Het plompe, cartooneske ontwerp lijkt op het eerste gezicht niet made for walking, maar het tegendeel is inmiddels bewezen. Waar komt die fascinatie vandaan?

Big Red Boots

MSCHF, dat bekendstaat om het uitbrengen van spraakmakende designs, heeft zichzelf overtroffen met zijn nieuwste ontwerp. Geïnspireerd door Dora the Explorer en haar beste vriend Boots, komt de nieuwe release in de vorm van een paar extreem grote rode laarzen: de Big Red Boots. Met het absurde schoeisel – een speelse en luchtige benadering mode gecombineerd met kunst – doet het kunstcollectief een poging om de kloof tussen de tekenfilmwereld en de realiteit te overbruggen. Het merk noemt de tekenfilmwereld “een abstractie die ons bevrijdt van de beperkingen van de werkelijkheid”. En als er iets is wat de perken te buiten gaat, dan zijn het deze laarzen wel: ze zijn groot, lomp en plomp en hebben daardoor een vervreemdend effect.

Nooit meer iets missen van Vogue.nl? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief en ontvang het laatste fashion- en beautynieuws.

De schoenen zijn ontworpen met eenvoud als uitgangspunt: ze komen in een levendige rode kleur met weinig tot geen branding. De laarzen, gemaakt van TPU rubber, zijn comfortabel maar wél lastig om aan en uit te trekken (op TikTok zijn beelden te zien van mensen die de laarzen amper uit krijgen). De lancering gaat samen met een bijzondere campagne, waarvoor MSCHF de handen ineen heeft geslagen met model Sarah Snyder. We zien Snyder met de laarzen (of is het andersom?) in de straten van New York, wat voor een bizar aangezicht zorgt.

Cartoonesk

Dat we ons direct tekstballonnetjes en uitroeptekens inbeelden bij het zien van de rode laarzen komt door het cartoonachtige ontwerp. MSCHF weet het gevoel dat de schoenen oproepen perfect te verwoorden. “Als je iemand schopt met deze laarzen klinkt er BOING!”, zo valt er te lezen in het persbericht. Maar het kunstcollectief is niet het enige merk dat inzet op uitvergroot schoeisel; ook modehuizen als Loewe en Prada hebben groteske vormen in hun collecties opgenomen, met als beste voorbeeld de Minnie Mouse-achtige pumps die we op de catwalk bij Loewe’s lente/zomer 2023-show zagen. En dan heb je natuurlijk ook nog de gewatteerde schoenen en bekende moonboots die onlangs weer een opleving hadden. Niet per se cartoonesk, wél chunky en puffy.

Loewe lente/zomer 2023
©Spotlight
Minnie Mouse-pumps bij Loewe lente/zomer 2023.

Waarom ineens die fascinatie voor groteske vormen? Een verklaring kan gevonden worden in de hang naar escapisme dat momenteel een groot thema is in de modewereld. Mode is altijd een afspiegeling voor wat er gaande is in de maatschappij, en aangezien dat niet bepaald rooskleurig is, zoeken ontwerpers naar manieren om te ontvluchten. Denk aan godinnenjurken, sprookjesachtige creaties en een weelde aan glitters en pailletten. Het idee: als het einde van de wereld nadert, kun je maar beter dansen op de vulkaan – in een paar cartooneske rode laarzen. Waarom niet?

Alles kan een hype worden

Hoewel we helemaal voor het idee zijn om je beste leven te leiden in de spectaculairste en fantasierijkste mode, denken we daarbij toch niet zo snel aan deze schoenen; eerder aan dijhoge glitterlaarzen, torenhoge platforms en JW Andersons creatieve visie op hakken – maar dat terzijde. Een andere mogelijke verklaring waarom de Big Red Boots zo’n hit zijn, is de hedendaagse hypecultuur waarin we alles wat net wat vaker op TikTok langskomt of gedragen wordt door invloedrijke figuren als Bella Hadid en Hailey Bieber direct tot trend of core bombarderen. Neem een merk met cultstatus als MSCHF, een absurdistisch ontwerp en een publiek dat actief is op social media et voilà: een hype is geboren.

Wat een hype van een trend onderscheidt, is het kortdurende momentum. Met de komst van nieuwe social mediaplatformen zoals TikTok is de trendcultuur in een stroomversnelling gekomen. Iets wat de ene dag populair is, kan de volgende dag alweer passé zijn. Het is die vluchtigheid die centraal staat in onze huidige maatschappij en die logischerwijs doorsijpelt in de modewereld. En de cartooneske laarzen van MSCHF? Die passen precies in dat plaatje. Wij kijken uit naar de hype van morgen.

De Big Red Boots tijdens NYFW
©Phil Oh
De Big Red Boots gespot op straat tijdens New York Fashion Week.