waarom-we-moeten-ophouden-elke-hype-tot-trend-of-core-te-bombarderen-238380
©Alexander Tamargo/Getty Images for Saint Laurent

Ken je die oude reclame: ‘Wij van Wc-eend, adviseren Wc-eend’? Deze slagzin uit een jaren 80-commercial ging erna een eigen leven leiden en is nu een ingeburgerde uitdrukking. De betekenis, kortweg: een deskundige die zijn eigen product aanraadt. Waarom begin ik hierover? Omdat dit artikel eigenlijk het tegenovergestelde is. Ik, van Vogue, ga uitleggen waarom we moeten ophouden elke hype tot trend of core te bombarderen. Het overenthousiaste gebruik creëert namelijk een glijdende schaal die ervoor zorgt dat de waarde van de term wordt gedevalueerd. En dit is waarom.

Hype of core?

Meteen maar even door het stof: wij zijn hier (deels) debet aan. Op onze site vind je zeer regelmatig items of outfits – veelal gedragen door celebrities – die we vrij snel bestempelen als nieuwe hype, trend of core. De terminologie is eigenlijk een trappetje: een hype is kortstondig, een trend al wat langduriger. Core is nog een soort overtreffende trap van trendy. Het bestempelt een bepaalde look tot een ‘kern(stijl)’: een soort essentiële trend waaraan je mee zou willen doen. (Als je meer wil weten over hoe een trend ontstaat en eventueel blijft hangen, raad ik je van harte aan te luisteren naar de podcast Articles of Interest van Avery Trufelman.)

Zo kwamen we afgelopen jaar met de ontdekking van – in willekeurige volgorde – Balletcore. Hierbij staan ballerina’s, korte rokjes en maillots of panty’s met beenwarmers centraal. Bij Tenniscore keken we naar een andere sport, maar de schattige plooirokjes zouden zo ook passen in Balletcore. In dezelfde straat, maar dan een huis verder, vinden we Barbiecore, vol met (knal)roze, glitter en alles plastic fantastic.

Dan was er nog het compleet tegenovergestelde Blokecore waarvoor we de outfits afkeken bij, echt waar, voetbalfans. Zijn die hooligans nog trendy geworden ook. Ook een onverwachte, de Stonercore, met looks waarbij je er uitziet alsof je zo een coffeeshop uitrolt. Een soort high (on life) versie van grunge – die vooral Gigi Hadid goed staat – maar waardoor we allemaal zin kregen in een enorm casual look op straat. En waar ik casual schreef, bedoel ik onverzorgd, stop de tijd.

Wat is dan een trend?

Van deze opsomming kan elk modeminnend mens al tamelijk moe worden, maar we gaan door. Dit waren namelijk alleen de cores, er zijn ook nog zo gemunte trends. Hier maakten we een voorspelling voor trends in 2023, zoals sexy grunge en transparante, maar ook bescheiden outfits. Je merkt: veel trends zijn het tegenovergestelde van elkaar – voorkeuren kunnen natuurlijk naast elkaar bestaan.

Dat zagen we afgelopen jaar ook, want hier een kort en uitgekleed (pun not intended) overzicht van enkele trends die we in 2022 spotten. Met de zichtbare string, gespot bij Dua Lipa en Hailey Bieber, luidden we het oude jaar uit. Dit noemden we meteen een onderdeel van de ondergoedtrend, verwant aan de onderbroekentrend van Bella Hadid, Kendall en Kylie Jenner. Dat is eigenlijk gewoon zonder bovenkleding en behoorlijk naakt naar buiten en dan is het een kleine stap naar de naked shoe-trend.

Over schoenen gesproken, daarvan kwamen ook nogal wat trends voorbij. We bombardeerden bijvoorbeeld, nadat Hailey Bieber ze droeg, gewatteerde laarzen en moonboots tot wintertrend. Deze grove laars is weer eens wat anders dan de Mary Jane-pump, al komt die dit jaar ook vooral chunky langs. Wie meer van lage schoenen houdt, schotelden we de Adidas Samba-sneaker als go to-item voor. Dan hadden we het ook nog over zilver als trendkleur voor schoenen deze winter. En in de zomer en herfst was de klomp een hit, die kennelijk nog even doorzet. Kortom: we houden zowel van ietwat lompe, platte en comfortabele schoenen, als sexy doorschijnende muiltjes – heel boeiend.

Nou wil ik onszelf als mode-autoriteit zéker niet onderuit halen. Dat zou gek zijn. Wel snap ik het als consumenten soms wat trend- en core-moe zijn. Want hoe meer we deze termen gebruiken, hoe meer ze onderhevig zijn aan inflatie. Daarmee bedoel ik dat we soms iets tot trend of core munten omdat een handvol compleet gestylede celebrities en influencers het draagt in een zogenaamd nonchalante streetstylelook. Daar is natuurlijk niks casuals aan, het zijn minutieus uitgedachte looks bedoeld om vaak te fotograferen. Of juist als een van bovengenoemde stijliconen, noem een Gigi Hadid, per ongeluk een beetje sjofele look draagt en wij daar meteen Stonercore van maken.

Met wij bedoel ik niet alleen dit platform. Het gaat om alle (social) media die putten uit, in dit geval, streetstylebeeld. Die foto’s worden gebruikt door verschillende media, die soms in een paar beelden snel een gemene deler ontdekken – zij het een onderbroek of moonboot – en dit tot trend bombarderen. Zeggen dat wij hiermee als modeprofessionals ophouden is wellicht een ietwat groot statement, want trends spotten is ook gewoon leuk, maar we zijn ons er wel van bewust. En, om het dichtbij mezelf te houden: ik probeer door dat bewustzijn niet alles meteen tot trend te bombarderen, want dan wordt het dus een glijdende schaal. Één zwaluw maakt nog geen zomer, één gespotte celebritylook nog geen trend.

Tijdgeest en context

Maar ter verdediging van dit vrij snelle benoemen van trends: het is voor ons nou eenmaal interessant te kijken hoe bepaalde invloedrijke figuren zich kleden, of wat voor collecties designers maken – en wat dit zegt over de tijdsgeest. Als je bijvoorbeeld meerdere invloedrijke, stijlvolle figuren ziet lopen met een string boven hun jurk uit, geeft dat kennelijk aan dat ‘provocerend’ bloot weer ‘mag’ en dat die Y2K-look toch echt doorzet. En als er tegelijkertijd zo veel comfortabele, platte schoenen in zijn, ook weer gedragen door dezelfde it-girls, zegt dat iets over mobiliteit die wij ons als vrouwen toe-eigenen: we willen grote stappen zetten en zelf bepalen wat we dragen, ook als dat men repellers als de klomp en moonboot zijn. Een interessant gegeven, zeker naast alle naaktheid.

Naast de analyses van al deze trends, hoop ik dat consumenten begrijpen dat trends en cores vergankelijk zijn; soms duren ze slechts een paar weken of maanden, soms blijven stijlen jarenlang hangen. Dat zijn dan ook de items waarin wij graag investeren. Aan jou uiteindelijk de keuze om te bepalen welke looks bij je passen. En zo zijn we gelukkig curator van onze eigen kast. Dus: wij van Wc-eend raden vooral aan dat je zelf bepaalt welke geur Wc-eend je wil. We tonen gewoon een groot assortiment voor de liefhebbers.